ג'ון ספנסר, קולונל בצבא ארצות הברית ומומחה בעל שם עולמי ללחימה במרחב העירוני, פרסם בתחילת השבוע טור בשבועון האמריקאי "ניוזוויק" ובו טען כי יש להפסיק להשוות את המלחמה של ישראל בעזה לכל דבר, מאחר והיא חסרת תקדים. 

המשלחת הישראלית שבה מקהיר - זו ההצעה שקיבל חמאס
בניגוד להכחשות: ממשל ביידן חוקר פשעי מלחמה אפשריים שביצעה ישראל | דיווח

"מלחמתה של ישראל נגד חמאס בעזה גרמה להשוואות לקרבות או מלחמות אחרות, הן מודרניות והן מהעבר. ההשוואות הללו משמשות בעיקר כדי להוכיח שהפעולות של ישראל בעזה הן ההרסניות ביותר בהיסטוריה, או הקטלניות ביותר בהיסטוריה", כתב ספנסר.

"עם זאת, במקרה של המלחמה הנוכחית של ישראל, ההשוואות לרוב מצוטטות בצורה גרועה והנתונים לא מדויקים. בהתחשב בקנה המידה וההקשר של אויב שמתבצר בכוונה באזורים עירוניים מאוכלסים בצפיפות, כמו גם נוכחותם של מנהרות, בני ערובה, רקטות והקירבה בין קווי החזית לעורף, למעשה אין השוואה היסטורית למלחמה הזו", הוסיף.

לדבריו, "לאחר שחמאס חדר לישראל ב-7 באוקטובר, רצח למעלה מ-1,200 ישראלים בדרכים אכזריות שכללו התעללות ותקיפות מיניות וכן חטף למעלה מ-200 בני ערובה לעזה, ישראל הכריזה רשמית על מלחמת נגד חמאס בעזה, בהתאם לחוק הבינלאומי ואמנת האומות המאוחדות. מאז, להערכת צה"ל הוא הרג 10,000 פעילי חמאס, בעוד חמאס טוען שמספר ההרוגים הכולל הוא 24,000 (חמאס אינו מבחין בין מוות אזרחים לבין מוות חיילים)".

"ישראל פעלה בקפדנות על פי חוקי הסכסוך המזוין ויישמה צעדים רבים למניעת פגיעה באזרחים, למרות אתגרים עצומים שניצבו מולה", טען ספנסר. "הצבא הישראלי התמודד עם למעלה מ-30,000 חמושים של חמאס בתוך מנהרות הגנתיות והתקפיות שבהן אזורים אזרחיים, אוכלוסיות ואתרים מוגנים כמו בתי חולים, מסגדים, בתי ספר ומתקנים של האו"ם ברחבי ערים מרובות".

הוא ציין כי "האסטרטגיה של חמאס היא להשתמש באזרחים פלסטינים כמגן אנושי, משום שמטרתם היא לא להביס את צבא ישראל או להחזיק שטח. זה הרבה יותר מרושע ושייך לתקופת ימי הביניים - להשתמש במותם ובסבלם של אזרחים פלסטינים כדי לגייס תמיכה בינלאומית ולדרוש מישראל להפסיק את המלחמה. בינתיים, מטרות המלחמה של ישראל הן מסורתיות יותר: החזרת בני ערובה ישראלים, פירוק היכולת הצבאית של חמאס ואבטחת הגבול כדי למנוע מתקפה נוספת".

"בעוד שעזה אינה האזור העירוני המאוכלס ביותר על פני כדור הארץ כפי שרבים טוענים, היא כוללת למעלה מ-20 ערים מאוכלסות בצפיפות. בזמן שצבא ההגנה הישראלי עוסק בלחימה, חמאס המשיך לשגר מעל 12,000 רקטות כמעט בכל יום מאזור הלחימה לעבר אזורים מאוכלסים באזרחים בישראל. לאור כל זה אפשר להבין כי המלחמה הזו היא פשוט חסרת תקדים. אין ספק שאי אפשר להשוות אותה לשלל מלחמות אחרות כדי לצייר את ישראל באור לא מחמיא", הוסיף ספנסר.

בסיום דבריו כתב: "השוואות למקרים קודמים ומודרניים כאחד מדגישים את העובדה שאין כמעט דרך להביס מגן אויב מבוצר ללא הרס, אפילו תוך יישום כל אמצעי הזהירות וההגבלות האפשריים על השימוש בכוח הנדרשים על פי חוקי המלחמה. בואו נעזוב את ספרי ההיסטוריה הצבאית שלנו. אין השוואה מול מה שעמו התמודדה ישראל בעזה".