שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי העביר אמש (שבת) ביקורת חריפה על חמאס ואמר כי "הארגון נמצא מחוץ לקונצנזוס הפלסטיני, שמכיר בישראל ורוצה להגיע למשא ומתן עמה, מכיוון שהוא לא מוכן לוותר על תמיכתו באלימות". את הדברים אמר במסיבת עיתונאים שקיים בוועידת מינכן לביטחון.

עוד אמר שוכרי כי "חייבים לתת דין וחשבון כיצד חמאס קיבל כוח ברצועת עזה, ומדוע הוא קיבל תמיכה פיננסית כדי להגדיל את הפילוג בינו לבין שאר הפלגים הפלסטינים שומרי השלום, אם אלו הרשות הפלסטינית, אש"ף, או הציבור הפלסטיני בעצמו". 

כמו כן, השר המצרי התייחס שוב לפעולה אפשרית של צה"ל ברפיח ולדיווח כי מצרים בונה אזור חיץ בגבול בו תוכל לקלוט פליטים פלסטינים, ואמר: "אין לנו כוונה לספק אזורים בטוחים לפלסטינים, אבל אם יהיה הכרח, נתמודד עם זה באנושיות הדרושה". במקביל, מושל סיני הדגיש כי הצבא המצרי הקים את אזור החיץ כדי לקלוט סיוע הומניטרי עבור תושבי הרצועה.

בשבוע שעבר דווח כי מצרים החלה לבנות בגבול עם רצועת עזה אזור חיץ בעומק 8 ק"מ. זאת כשבמקביל, הצבא המצרי קידם לעבר הגבול חיילים וכלי רכב משוריינים מתוך חשש לזרם פליטים פלסטינים לסיני. על פי הדיווח, ייתכן כי מצרים תתיר זרם מוגבל של פליטים פלסטינים לשטח סיני, כשהמספר יעמוד על לא יותר מ-60 אלף בני אדם, כך לפי פקידים מצרים. עם זאת, מושל אזור צפון סיני הכחיש את הדיווחים על בניית מחנה פליטים בשטח סיני. פלסטינים שייכנסו לשטח הסגור לא יורשו לעזוב אלא אם כן הם ייצאו למדינה אחרת, אמרו גורמים מצרים, תוך שהם מתווים תוכניות מגירה שנדונו בקהיר.

בימים האחרונים נמצאת ישראל בצומת דרכים, כאשר רפיח נותר המעוז האחרון של ארגון הטרור ברצועה, אך הקהילה הבינלאומית לוחצת על ישראל שלא לפעול באזור, בשל כמות האזרחים הגבוהה שם. ביום שישי האחרון הודיעה לשכת ראש הממשלה כי נתניהו הנחה את צה״ל ומערכת הביטחון להביא לקבינט תכנית כפולה הן לפינוי אוכלוסייה והן למיטוט הגדודים. עוד נמסר בהודעה: "אי אפשר להשיג את מטרת המלחמה של חיסול החמאס ולהשאיר ארבעה גדודי חמאס ברפיח. מנגד ברור שפעולה עצימה ברפיח מחייבת פינוי אוכלוסייה אזרחית מאזורי הלחימה. בכיר ישראלי מסר כי הרקע לפרסום ההודעה היה הצהרת דובר הבית הלבן אתמול בנושא הפעולה האפשרית ברפיח.