מלחמת חרבות ברזל: ארצות הברית מנהלת משא ומתן על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם המציעה הפסקת אש זמנית "בהקדם האפשרי" וממשיכה להזהיר את ישראל מפני כניסה לרפיח לאחר שאזרחים רבים נמלטו לאזור. עד כה, ארצות הברית דחתה באופן פומבי ועקבי את הדרישות להפסקת אש מוחלטת בהחלטות האו"ם על המלחמה בעזה. השבוע הודיעה ארצות הברית כי תטיל וטו על טיוטת החלטה שהציגה אלג'יריה שקוראת להפסיק לאלתר את הלחימה.

לחץ מבית: חברי הליכוד דרשו מנתניהו לצרף את ליברמן לקבינט | בלעדי
בלגן בחמאס: "סינוואר לא יוצר קשר, מחפשים מישהו אחר"

הצעת ההחלטה האחרונה שהציגה ארצות הברית משתמשת במילה "הפסקת אש", המשקפת את המעבר של הנשיא ביידן לביקורת על העמדה לדין של ישראל במלחמה ועל המתקפה המתוכננת ברפיח.

בהצעת ההחלטה נכתב, כי לכניסה לרפיח "יהיו השלכות חמורות על השלום והביטחון האזורי", שאסור להתרחש "בנסיבות הנוכחיות". יותר ממחצית מהאוכלוסייה האזרחית בעזה נאלצה לעבור לעיר בגלל המלחמה, ורובם צפופים במקלטים ובמחנות אוהלים זמניים. כניסה קרקעית לרפיח תפגע באזרחים.

אל תגידו לא ידענו - רוצים ללמוד אנגלית? יש לנו הטבה מיוחדת. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תושבים מרפיח נמלטים מבתיהם (צילום :רשתות ערביות)

כזכור, מצרים, הגובלת ברפיח, סירבה לאפשר לפלסטינים לברוח לשטחה. בהצעת ההחלטה, ארצות הברית תומכת בהפסקת אש זמנית אך עם תנאים, כולל משא ומתן מוצלח לשחרור כל בני הערובה והסרת כל המחסומים לחלוקת הסיוע ההומניטרי בעזה.

ביום ראשון אמרה שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומס-גרינפילד, כי ארה"ב תטיל וטו על הצעת החלטה שהוצגה על ידי אלג'יריה שקוראת להפסיק לאלתר את הלחימה. היא טענה כי מהלך כזה יסכן את המשך המשא ומתן על עסקה להחזרת החטופים הישראלים.

ארצות הברית היא היחידה במועצת הביטחון שהצביעה פעמיים נגד החלטות הקוראות להפסקת אש. למועצה כמובן אין מנגנון אכיפה, אך יכולה להעניש את המפרים בסנקציות.

ארצות הברית נמנעה על החלטה שהתקבלה בסוף דצמבר, שקראה ל"הפוגות הומניטריות ממושכות" אך לא להפסקה קבועה בלחימה. מועצת הביטחון הייתה אמורה להצביע על ההחלטה האלג'יראית הבוקר, אך העיתוי עלול להתעכב על ידי משא ומתן נוסף.