ולדימיר פוטין התמודד עם כישלונות במהלך המלחמה באוקראינה. כעת, שנתיים לתוך המלחמה, נראה שהנסיבות הופכות לטובתו, ואחיזתו בשלטון לא מראה סימן של דעיכה. ההתנגדות האוקראינית בתחילת המלחמה גרמה לכוחות הרוסים לסגת מקייב, ומאוחר יותר ב-2022, הנסיגות מחרקוב וחרסון פגעו בפוטין והביאו "תהילה" לקייב, כמו גם תקיפות על מטרות רוסיות בים השחור שנמשכות עד היום.

לקראת סוף המלחמה באוקראינה? פוטין בקריאה נדירה לארה"ב: "עשו הסכם" | צפו בריאיון
שובר שיאים: למרות הסנקציות, פוטין צוחק על כולנו ורושם הישג מטורף

אבל בשבועות האחרונים, היו לפוטין כמה חדשות טובות. סנקציות בהובלת ארצות הברית שמטרתן לבודד את רוסיה מהמערכת הפיננסית הגלובלית אולי גרמו לזעזועים, אולם קרן המטבע הבינלאומית חזתה בחודש שעבר צמיחה של 2.6 אחוזים בתמ"ג ב-2024 – יותר מכפליים מהתחזית הקודמת שלה.

"באופן מקומי, ולדימיר פוטין חזק יותר מאשר בעבר", אמר ראלף קרטר, פרופסור למדע המדינה באוניברסיטת טקסס כריסטיאן לניוזוויק. "הוא גייס את התמיכה הציבורית מאחורי הנהגת וקרא לסנקציות המערביות. הוא גם נייטרל את האופוזיציה המקומית, עם מותו של אלכסיי נבלני ושל יבגני פריגוז'ין כשהמסר לרוסים – 'אם זה יכול לקרות להם, זה יכול לקרות לך'".

מוסקבה השיגה הצלחה מסוימת במציאת שווקים חדשים לייצוא היקר שלה, במיוחד סין והודו. "עמדתו של פוטין נראית חזקה יותר מאשר לפני שישה חודשים", אמר ג'ון הול, פרופסור למשפטים באוניברסיטת צ'פמן בקליפורניה, לניוזוויק "ניסיונות לבודד את רוסיה כלכלית התבררו כהרבה פחות מוצלחים ממה שקיוו, בעיקר בגלל נכונותה של הודו לרכוש נפט רוסי. המלחמה באוקראינה מתנהלת טוב יותר עבור רוסיה מאשר בחודשים האחרונים, מכיוון שרוסיה הבטיחה צינורות אספקה של נשק מקוריאה הצפונית, איראן וסין, בזמן שאוקראינה מתמודדת עם מחסור חמור בנשק ובכוח אדם".

עם חוסר פתרון נראה לעין למבוי הסתום בקונגרס האמריקאי על מימון נוסף לאוקראינה, פוטין הפיק תועלת גם מהרטוריקה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שאומצה על ידי חלק מהמפלגה הרפובליקנית המתנגדת לתמיכה צבאית נוספת בקייב. “טראמפ ניצל את השפעתו כדי לערער כל תמיכה מתמשכת באוקראינה, מדיניות שמועילה רק לפוטין”, הוסיף הול.

יבגני פריגוז'ין, מפקד קבוצת כוח ואגנר  (צילום: רויטרס)
יבגני פריגוז'ין, מפקד קבוצת כוח ואגנר (צילום: רויטרס)

גינויו של טראמפ נגד נאט"ו, שכללה קריאה בחודש שעבר לרוסיה לתקוף את חבריה שלא עומדים בדרישת מינימום הוצאה של שני  אחוזים, שיחקה גם היא לידיו של פוטין, אמר קן אוסגוד, מומחה ליחסים אמריקאים-רוסיים ופרופסור להיסטוריה במכללה הטכנולוגית של קולורדו. "לשבור את הסולידריות של נאט"ו היה מטרה של כל מנהיג רוסי מאז יוסיף סטלין", אמר לניוזוויק. "אם טראמפ ייקח את הבית הלבן ולא יוכל לשנות את היחסים האמריקניים עם הברית, או אפילו אם הוא יפסיד בבחירות,' פוטין כבר צבר הישג משמעותי על ידי הפיכת נסיגה אמריקאית מנאט"ו לנושא רציני של שיח פוליטי”.

ג'ניפר קיבה, פרופסור לממשל בפרנקלין ומרשל קולג', אמרה לניוזוויק שפוטין "בבירור בעמדה חזקה יותר באוקראינה ממה שהיה במשך יותר משנה לאחר שזה עתה השתלט על אבדיבקה ואוקראינה מתקשה ככל שאספקת הנשק שלה מאטה. למרבה הצער, לפחות בטווח הקצר עד הבינוני... אחיזתו בשלטון מאוחדת יותר מאי פעם וסביר להניח שזה לא יתפרק”, הוסיפה.

בת' קנובל, לשעבר ראש לשכת מוסקבה של רשת CBS ניוז, אמרה כי הרוסים הולכים מתרחקים מהמלחמה, והאבידות הכבדות בסופו של דבר יפגעו במעמדו של הנשיא. "אני למעשה חושבת שפוטין נמצא בעמדה חלשה יותר עכשיו מאשר לפני שנתיים", אמרה פרופסורית פורדהאם לניוזוויק. "הרוסים איבדו הרבה בגלל המלחמה באוקראינה".

נבלני (צילום: רויטרס)
נבלני (צילום: רויטרס)

מעצרם של אלה שמביעים בפומבי כבוד לנבלני היה סימן לכך בעיניה. “פוטין חושש בעומק ליבו מהמהפכה העממית שראינו באומות אחרות”. רנדל סטון, מנהל המרכז על שם סקלני ללימודים פולנים ומרכז אירופיים באוניברסיטת רוצ'סטר, אמר שפוטין ינקוט אמצעי זהירות כדי להימנע ממחאות הרחוב שסחפו מנהיגים המאה הזו במדינות פוסט סובייטיות כמו גאורגיה וקירגיזסטן וכן אוקראינה.

“פוטין הוא מאוד לא בטוח, ומרד ואגנר הבהיר עד כמה רופפת אחיזתו בשלטון. הוא לא מעז לסיים את המלחמה באוקראינה בלי ניצחון ממשי, אבל תיעוב הציבור כלפי המלחמה מגביל את מאמץ המלחמה שלו", אמר סטון. קונסטנטין סונין, כלכלן יליד רוסיה העובד באוניברסיטת שיקגו, אמר כי מותו של נבלני הוא "ניצחון עצום לפוטין בטווח הקצר", אבל נשיא רוסיה "הכניס את עצמו לפינה לחלוטין".

“אני לא חושב שיש דרך מילוט ממה שהוא נמצא בו. הוא לא יכול לעצור את המלחמה. הוא לא יכול לעצור את הדיכוי", אמר לניוזוויק. “זה לא שזה יכול להמשיך אינסופית, אז אני מניח שזה מקרב אותו לקץ שלו”.