לאחר שנאג'לה אל מאגוש, שרת החוץ האומללה של הממשלה המרכזית של לוב היושבת בטריפולי, והמוכרת על ידי מרבית הקהילה הבינלאומית, נאלצה להתפטר בספטמבר שעבר מתפקידה ולהימלט מלוב בעקבות הגילויים של שר החוץ דאז אלי כהן על שיחתם, הקפיא הממשל בטריפולי מגעים אלה.

"נעשה להם מה שעשינו לעיראק": ארה"ב מאיימת לפגוע בבכירים חות'ים
הקרן לשיפור החינוך היהודי בתפוצות: "מתחילת המלחמה יש עלייה בביקוש"

במשך השנים האחרונות זרם מידע ממקורות זרים על מגעים הדוקים דווקא בין ממשל המרשל חאפתר, שממשלתו נבחרה על ידי הפרלמנט היושב בבנגזי במזרח המדינה, הנתמך, בין השאר, על ידי מצרים והאמירויות. ישראל אפילו סיפקה לו, לפי מקורות אלה, נשק, כולל ביקור בנו של המרשל בארץ. אבל המלחמה בעזה ודעת הקהל הנסערת בלוב כמו במדינות ערביות אחרות, גרמו להפסקת המגעים.

עבדל-האדי אל–חאואיג', שר החוץ בממשלת לוב המזרחית ומועמד לנשיאות המדינה המאוחדת, אם וכאשר ייערכו הבחירות בדצמבר, זוכר את גורלה המר של עמיתתו ממערב, וממהר עכשיו להכחיש כל מגעים עם ישראל, להצטרף לחזית הגינוי של ישראל ולשלול כל הצטרפות של לוב להסכמי אברהם, או להסדר אחר עם ישראל, שאינו במסגרת היוזמה הערבית הדורשת כינון שתי מדינות, או בניגוד לעמדת ארגון המדינות  האסלמיות והאיחוד האפריקני. 

"אנחנו תומכים בהקמת מדינה פלשתינאית עם ירושלים כבירה. אנחנו חברים בליגה הערבית, בארגון המדינות האסלמיות ובאיחוד האפריקני, ומסרבים לכל הסכם דו צדדי עם ישראל", הוא אמר ל'מעריב'. "אנחנו מתנגדים לג'נוסייד שמתרחש בעזה. ומתנגדים להגירתם בכוח של הפלשתינאים משם. צריך שישראל תכבד את החוק הבינלאומי, אנחנו תומכים בעמדת דרום אפריקה ובתביעה נגד ישראל שהגישה בהאג. לעם הפלשתיני זכות לחיות כמו לכל עם אחר בעולם. ילדי עזה מתים ברעב. שבעים אחוזים מרצועת עזה הרוסים. אלה שמדברים על שלום - צריך שיהיו בעצמם עושי שלום".

אל-חאואיג', שממשלתו נתמכת על ידי רוסיה נגד אירופה והמערב, טוען שיש לממשל חאפתר גם קשרים טובים עם ארצות הברית. לדבריו, חל גם שינוי לטובה ביחסים עם טורקיה, שנלחמה בשעתה בכוחות חאפתר באמצעות שכירי חרב איסלמיסטים שנשלחו מסוריה ללוב. ועכשיו יש לשתי הממשלות הסכם שיתוף פעולה כלכלי. את עיקר זעמו מוציא שר החוץ אל חאואיג' על מדינות אירופה, התומכות בממשל בטריפולי, והמפגינות, לדבריו, מדיניות קולוניאליסטית, בטיפול בשאלת המהגרים שאותה הן רוצות לפתור בלי לשתף את ממשלת לוב ועמה.