בצל התגברות האנטישמיות ובחירתו של מועמד אנטי-ישראלי לפרלמנט, ראש ממשלת הבריטי רישי סונאק ערך אמש נאום מחוץ לדאונינג 10 ואמר כי "הדמוקרטיה הפכה למטרה - הרחובות שלנו נכבשו על ידי קבוצות אסלאמיסטיות מסוכנות".

סונאק הדגיש בנאומו, כי "בשבועות ובחודשים האחרונים ראינו עלייה מזעזעת במחאות קיצוניות ואירועים פליליים. אנחנו מדינה שבה אנחנו אוהבים את השכנים שלנו, ואנחנו בונים את הממלכה הבריטית ביחד. אך אני חושש שההישג הגדול שלנו בבניית הדמוקרטיה הרבגונית  המוצלחת ביותר בעולם מתחילה להתערער במכוון".

מחאה פרו פלסטינית בלונדון (צילום: AFP via Getty Images)
מחאה פרו פלסטינית בלונדון (צילום: AFP via Getty Images)

רישי סונאק (צילום: Dan Kitwood/Getty Images)
רישי סונאק (צילום: Dan Kitwood/Getty Images)

בשבוע שעבר פרצה סערה בבריטניה לאחר שחוקר האסלאם הבריטי והמשפטן היית'ם אל-חדאד אמר בפאנל שעסק בחייהם של המוסלמים במדינות המערב כי "מצבם של המוסלמים בבריטניה ובמערב הוא הרבה יותר טוב ממה שהיה לפני 20 שנה. אם תצאו החוצה אתם תחשבו שאתם באפגניסטן השנייה, אבל לא, אתם למעשה נמצאים בלונדוניסטן". בסרטון שפורסם באתר ממרי, הדגיש אל-חדאד כי המוסלמים במערב לא צריכים לראות את עצמם כ"מיעוט כפוף" מכיוון שהם "מנהיגי האנושות".

בנוסף, המפלגה השמרנית בבריטניה השעתה בשבוע שעבר את אחד ממחוקקיה, לי אנדרסון, לאחר שאמר שראש עיריית לונדון, סאדיק חאן, נמצא בשליטת האיסלאמיסטים. חאן, המוסלמי הראשון שהיה ראש עיריית לונדון וחבר במפלגת הלייבור האופוזיציה, מהווה כבר תקופה רבה כמטרה לביקורת שמרנית על טיפולו בשיטור בבירת בריטניה, כולל צעדות פרו-פלסטיניות סדירות. ביום רביעי התאספו מאות מפגינים פרו-פלסטינים מחוץ לפרלמנט, במהלך הצבעה כאוטית בשאלה האם לקרוא להפסקת אש בעזה.

יו"ר הבית התחתון של הפרלמנט, לינדזי הויל, אמר כי הוא הפר את הנוהל הפרלמנטרי הרגיל להצבעה בגלל איומים קודמים באלימות שקיבלו כמה מחוקקים בשל דעותיהם על המלחמה המתנהלת בישראל. בשיחה אתמול עם ערוץ טלוויזיה מקומי, אמר אנדרסון: "אני לא באמת מאמין שהאיסלאמיסטים האלה שלטו במדינה שלנו. אבל מה שאני כן מאמין זה שהם שלטו בחאן והם שלטו בלונדון. הוא נתן את עיר הבירה שלנו לחבריו".