שוודיה הפכה היום באופן רשמי לחברה ה-32 של ברית נאט"ו וסיימה יותר מ-200 שנה של ניטרליות צבאית אחרי שהגישה את הבקשה להצטרף לברית בעקבות הפלישה הרוסית הנרחבת לאוקראינה לפני שנתיים.

ראש ממשלת שוודיה, אולף קריסטרון, הגיש למזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, את מסמכי האשרור של צירופה של ארצו לברית הצפון אטלנטית, דקות אחרי שהתקיימה ישיבה מיוחדת של הממשלה בשטוקהולם שבה אושרה ההצטרפות לנאט"ו. "זה יום היסטורי באמת", אמר קריסטרון. "אנחנו מרגישים צנועים, אבל גם גאים". "הברית שלנו כעת חזקה יותר וגדולה יותר מאי פעם", הוסיף בלינקן.

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, בירך על צירופה של שוודיה ומסר כי דגל המדינה יונף רשמית במטה הברית בבריסל ביום שני, לצדם של 31 הדגלים של שאר המדינות החברות. "שוודיה תופסת כעת את מקומה הצודק ליד השולחן של נאט"ו, עם אמירה שווה בעיצוב המדיניות של נאט"ו וההחלטות שלה", מסר. "שוודיה מביאה עמה צבא בעל יכולת ותעשייה ביטחונית מהדרג הראשון. הצירוף של שוודיה הופך את נאט"ו לחזקה יותר, את שוודיה לבטוחה יותר ואת כל הברית למאובטחת יותר".

שוודיה, ששמרה על נייטרליות צבאית במשך יותר מ-200 שנה, הגישה את בקשת ההצטרפות שלה לנאט"ו במאי 2022, יחד עם פינלנד, בתגובה לפלישה הרוסית לאוקראינה כשלושה חודשים קודם לכן. ביולי 2022, אישרו מנהיגי הברית את צירופן של השתיים, ובעקבות זאת החלו המדינות החברות לאשרר את המסמכים.

פינלנד הצטרפה באפריל אשתקד, אולם טורקיה והונגריה עיכבו את האישור כאשר הציבו דרישות שונות בפני הממשלה השוודית. רק בינואר, אשרר הפרלמנט הטורקי את המסמכים והנשיא רג'פ טאיפ ארדואן חתם עליהם, ובשבוע שעבר התקבל גם האישור של הפרלמנט ההונגרי, לא לפני שראש הממשלה, ויקטור אורבן, סיכם עם קריסטרון על מכירת ארבעה מטוסי קרב שוודיים לחיל האוויר ההונגרי.