מלחמת חרבות ברזל: ד"ר אלון ליאל, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר ושגריר ישראל לשעבר בטורקיה, התראיין ל'מעריב' ופרש את משנתו על התנהלותו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.

רפובליקת בננות: מדוע בליכוד דרשו להעביר סכומים גדולים לעיר הדרומית? | בן כספית
דובר צה"ל לסקיי ניוז בערבית: "חמאס מסלים את המצב, נפעל ברפיח בזמן המתאים"

בפתח הראיון אמר: "ארדואן תוקף אותנו יותר בחריפות אפילו מאיראן אך האמריקאים לא מגנים על ישראל בגלל אינטרסים. בחודש האחרון ארדואן תקף את נתניהו בצורה שאפילו האיראנים לא תוקפים אותו. הוא תקף אותו עם כינויים החל מהיטלר ונאצים ומוסוליני וסטלין וכל מה שאפשר לרצות. זה שהוא ויתר על היחסים איתנו, זה ברור. אבל מסתבר שהוא לא משלם על זה שום מחיר. ההפך, בזירה הפנימית יש לו בחירות מוניציפליות ב-31 למרץ".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"הקרב הגדול זה על איסטנבול ואנקרה. שתי ערים שהפסיד ב-2019 לאופוזיציה והוא כנראה חי בתחושה שהתבטאויות הללו עוזרות לו לקראת הבחירות המוניציפליות ומערבות את השטח שלו והמצביעים שלו. עכשיו זה סופר קריטי בשבילו".

מדוע?

"אקרם אימאמאולו ראש עיריית איסטנבול הוא נחשב האיש שיחליף את ארדואן ב-2028. הוא המועמד האופוזיציוני היחיד שהאופוזיציה יכולה להסכים עליו להתמודד מול ארדואן אם הוא יחליט שוב להתמודד ב-2028".

"המשמעות היא שאם ארדואן יביס אותו עכשיו, בבחירות לעיריית איסטנבול עם מועמד שלו אז זה יאפשר לו לשנות את החוקה ולתת לו עוד קדנציה של נשיא זאת אומרת קודם כל יש את הזירה הפנימית שיש לו תחושה שבגלל שישראל מושמצת היום בעולם, ובטורקיה רואים את אל גזיר'ה ועוד תחנות מהעולם שתוקפות אותנו וגם משלהם ולמעשה הוא מרגיש שככה הוא מעורר את השטח לקראת הבחירות המוניציפליות".

תיעוד מפעילות צוות הקרב של לוחמי גבעתי בשכונת 'חמד' (צילום :דובר צה"ל)

אך לא רק זאת?

"ישנו דבר שהוא למעשה עוד יותר מעניין בהקשר זה ושלארדואן אין שום בעיה לתקוף אותנו. הוא לא משלם שום מחיר על ההתבטאויות המאוד קשות האלה נגדנו לא בזירה האמריקאית, ולא בזירה האירופאית".

כיצד מתבטא היחס האמריקאי לנושא?

"שר החוץ שלו האקאן פידן היה אתמול בוושינגטון ונפגש עם אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארצות הברית, והיחסים היו 'נוף הצופים'. באיזשהו שיא חיובי. הם פרסמו הודעה משותפת על האינטרסים שלהם, על אוקראינה ונאט"ו וגם על עזה שני מנהיגים על שתי מדינות שום הערת ביקורת אמריקאית על ההתקפות הקשות של ארדואן עלינו".

היה פרסום שזו הקדנציה האחרונה של ארדואן על פי הצהרתו, הייתכן?

"היה פרסום כזה והוא אמר שהבחירות הקרובות ב-31.3 זו מערכת הבחירות האחרונה שלו אבל אף אחד לא מאמין לו אף אחד לא יודע איך הוא יראה עוד שלוש שנים. התחושה היא שמבחינה בריאותית זה יתאפשר הוא ירצה שתישאר לו האופציה לעוד קדנציה".

בחזרה לנושא האמריקאי, למעשה אתה אומר שהם לא מגבים את ישראל בסוגייה הטורקית?

"בעבר ומתוך ניסיון עבר גם בשנות ה-80 וגם בשנות ה-90 ארצות הברית ראתה אותנו ואת טורקיה כשתי בנות הברית הכי חשובות שלה באזור והיא תמיד הייתה בעלת עניין מאוד גדול ביחסים טובים בין טורקיה לישראל עכשיו זה פשוט שלא אכפת להם. לא אכפת להם הם לא מעירים לו".

ולמה זה קשור, אולי לאופי הממשל הדמוקרטי?

"הסיבות הן בין היתר כי ארצות הברית כועסת עלינו. הסיבה הנוספת היא שטורקיה נורא חשובה להם עכשיו. היא אישרה עכשיו את ההשתתפות של שבדיה בנאט"ו. צירוף המדינות שם הוא בהסכמת כל המדינות החברות וטורקיה משכה את האישור במשך שלוש שנים עד שנתנה לאמריקאים תשובה חיובית. הם גם צריכים אותם לרכישת נשק כדי שלא תהיה רכישת נשק מהרוסים במשך עשור היא קונה טורקיה מערכות נשק מתקדמות משתי המדינות ועבור האמריקאים ובמסגרת התחרות הם רצו שהטורקים לא יקנו מהרוסים".

"הם גם זקוקים לטורקיה מאוד בהקשר של אוקראינה, טורקיה נחשבת מדינה די קרובה לפוטין עזרה לו בייצוא חיטה, והאמריקאים רוצים למשוך את טורקיה אליהם גם בהקשר האוקראיני. יש להם כל מיני אינטרסים משותפים גם בסוריה והמשמעות היא שהם מרשים לארדואן לפגוע ביחסים איתנו בלי שום הערה מצידם".

אתה אומר גם שטורקיה פועלת לשיפור יחסים עם המצרים?

"כן, במשך 10 השנים האחרונות מאז שא סיסי עלה לשלטון היה שם מתח עצום בגלל שהוא הדיח שלטון איסלאמי, את מורסי שהיה נחשב הכי מוסלמי ועכשיו הם שיפרו את היחסים החליפו שגרירים, זאת אומרת שגם כאן בהקשר של שיפור היחסים עם מצרים קל להם יותר לוותר עלינו כל המזרח התיכון למעשה ביחסים איתם סעודיה וקטאר ולכן הם יכולים להרשות לעצמם את ההתנפלות עלינו. ואנחנו עכשיו נמצאים בעמדת חולשה נוכח המלחמה בזירה הבינלאומית".