האיחוד האירופי צפוי להימנע בשלב זה מהטלת סנקציות על איראן בגין אספקת נשק ואמל"ח לרוסיה ולשלוחיה במזרח התיכון, למרות מאמצים של גרמניה, צרפת והולנד לקדם מהלך כזה, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל".

מאות יחידות, עד 700 ק"מ: עסקת הנשק המדאיגה בין רוסיה לאיראן | דיווח
בלחץ מהחות'ים? ארה"ב ניהלה שיחות חשאיות עם איראן | דיווח

על פי הדיווח, בארה"ב העבירו מסר לאיחוד האירופי כי "זה לא הזמן להטיל סנקציות על איראן, זה עלול להביא להסלמה במזרח התיכון ולחבל במאמצים דיפלומטיים בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית". המחלוקת, שהועלתה שוב בפגישה של שרי החוץ של האיחוד האירופי ביום שני, מגיעה ימים לאחר שאירופה וארה"ב התחייבו להטיל במהירות ובמשותפות סנקציות חדשות ומשמעותיות על טהראן אם היא תעביר טילים בליסטיים לרוסיה . גורמים במערב אמרו שאין להם הוכחה לכך שטהרן עדיין סיפקה את הטילים, אך מצפים שהיא תעשה זאת.

מנהיגי האיחוד האירופי יתחייבו בפסגה השבוע להרחיב את הסנקציות הממוקדות נגד יחידים וגופים איראניים אם משלוח הטילים לרוסיה יימשך, כך על פי טיוטת הצהרת הפסגה. גורמים אמריקאים אמרו כי הסנקציות עשויות לכלול פעולה לעצור את הקו של חברת התעופה הלאומית של איראן לאירופה.

הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

עם זאת, גורמים באיחוד האירופי בבריסל אמרו למדינות החברות כי נקיטת צעדים נגד איראן בשל תמיכתה בבעלי בריתה ברחבי המזרח התיכון עלולה להסלים את המתיחות באזור ולערער את הדיפלומטיה הגרעינית. במכתב לשמונה המדינות החברות באיחוד האירופי אמר בורל כי הצעתם למקד את הפעילויות המערערות היציבות של איראן "תמזג בין שני התיאטראות" של רוסיה והמזרח התיכון, "שעשויות להיות לה השלכות בלתי צפויות".