תמונה מזעזעת של מחבלי חמאס חוטפים את גופתה של שני לוק - אזרחית ישראלית-גרמנייה שנרצחה ב-7 באוקטובר - זכתה בפרס "תמונת השנה" היוקרתי ועוררה זעם מצד אלו שגינו את הזכייה כ"חילול מחפיר של החיים".

התמונה הקשה שהציגה את גופתה של לוק, הייתה חלק מאוסף של 20 תמונות שהביאו את סוכנות הידיעות Associated Press לזכות במקום הראשון באחת מקטגוריות פרסי תמונות השנה הבינלאומיים בתחילת החודש.

שני לוק, נלקחה בשבי החמאס (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
שני לוק, נלקחה בשבי החמאס (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

למרבה ההפתעה, אביה של לוק, ניסים, הגן על החלטת מארגני הפרס. "זה טוב שהתמונה זכתה בפרס, זו אחת התמונות החשובות ביותר ב-50 השנים האחרונות", אמר לאתר Ynet. "אלו חלק מהתמונות שמעצבות את הזיכרון האנושי, כמו הילד היהודי שמרים ידיים, הצנחנים בכותל - תמונות שמסמלות תקופה".

הוא הוסיף: "התיעוד של שני ושל נועה ארגמני על האופנוע, הם מסמלים את העידן הזה. אני חושב שזה דבר טוב, לנצל את זה כדי ללמד את דור העתיד על מה שקרה". עם זאת, חדשות זכייתה של AP עוררו ביקורת נרחבת ברשתות החברתיות, כשרבים גינו את הפרסום ואת השימוש בתמונתה של לוק כ"חילול מחפיר של חיי היהודיים".

הוריה של שני לוק ז''ל (צילום: רויטרס)
הוריה של שני לוק ז''ל (צילום: רויטרס)

"אני מוקיע, נדהם וכועס שהתמונה הזאת של שני לוק שצולמה על ידי AP, אחת הנרצחות מה-7 באוקטובר זכתה בפרס תמונת השנה", כתב משתמש ברשת. "זו הדרך שבה אתם רואים את ערכן של נשים ישראליות?".

לוק, אומנית קעקועים ישראלית-גרמנייה, בת 23 במותה, הייתה בין עשרות המבלים החפים מפשע שנרצחו ונחטפו כששיירת הטרור של מחבלי חמאס ביצעה את הטבח האכזרי בבוקר ה-7 באוקטובר. היא הפכה במהרה לאחד מסמלי המלחמה לאחר שהתמונות המזעזעות של גופתה חסרת החיים התפשטו ברחבי הרשתות וקבוצות הטלגרם.

שני לוק ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
שני לוק ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

הרשויות הישראליות אישרו בהמשך כי לוק נרצחה בידי חוטפיה. בהכריזם על זכייתה של AP, מארגני הפרס פרסמו את התמונה הלא מצונזרת של בת ה-23 כשהיא ללא רוח חיים בעמוד האינסטגרם שלהם, אך היא נמחקה במהרה לאחר ההתקוממות. עם התגברות הזעם על זכייתה של AP בפרס ברשתות החברתיות, משתמשים טענו שהתחרות חיללה את זכרה של לוק על ידי חשיפה מחודשת של התמונה.

"משפחתה של שני לוק, קורבן אירועי 7 באוקטובר, רוצה שיזכרו אותה חיה ומחייכת. אחד מפרסי הצילום העיתונאי הגדולים בעולם חילל את משאלתם בהעניקו פרס לתמונת AP של גופתה", נכתב. רבים גם תקפו גם את עלי מחמוד, הצלם שצילם את התמונה, בטענה שאסור לחגוג את הזכייה על רקע טרגדיה כזו.