נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ספג מכה קשה בבחירות המקומיות שנערכו אמש בטורקיה, לאחר שלפי תוצאות ראשונות, מפלגות האופוזיציה הן אלו שלקחו את השליטה בשתי הערים המרכזיות - אנקרה ואיסטנבול. על כך, ד"ר אלון ליאל, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר ושגריר ישראל לשעבר בטורקיה, שוחח עם 'מעריב'.

"הקרב הגדול היה על איסטנבול, זה 16 מיליון איש, השליטה באיסטנבול היא ההכנה לשליטה על המדינה. הקרב הזה יש בו משמעות אמיתית זה מרכז התעשייה של טורקיה החלק המודרני של טורקיה, וגם משמעות סמלית בגלל שארדואן היה ראש עיריית איסטנבול, ומראשות העיר זינק לראשות הממשלה והנשיאות אז זה הקרב מספר אחד. הנושא השני הוא ארבעת הערים הגדולות יחד - איסטנבול ,אנקרה, איזמיר, ואדנה. אם מישהו ייקח את כל הערים האלו,  זאת אומרת מפלגה כזו או אחרת, זה ניצחון מאוד סוחף ומשמעותי אם יהיה פיצול זה פחות חשוב".

איקרם איממואלו (צילום: REUTERS/Huseyin Aldemir)
איקרם איממואלו (צילום: REUTERS/Huseyin Aldemir)

ד"ר ליאל הסביר את משמעותה של איסטנבול בפוליטיקה הפנימית בטורקיה: "ראש העיר של היום שנבחר לעוד קדנציה איקרם איממואלו נחשב המחליף הפוטנציאלי וגם האידאולוגי של ארדואן ניצחונו נותן תנופה גדולה לנשיאות. בארבע השנים הללו הוא ינסה לקעקע אותו ולחסל אותו פוליטית".

נתונים שהתפרסמו הבוקר חושפים עוד על המכה שחטף ארדואן. 10 הערים הגדולות במדינה בשליטת באופוזיציה כשמפלגת האופוזיציה - העם הרפובליקאית (CHP) זכתה ברוב בהצבעה הארצית וברוב המחוזות בפעם הראשונה מאז 1977. זו התוצאה הגרועה ביותר אי פעם עבור מפלגת ה-AKP של הנשיא ארדואן.