מפסידה במלחמת הצללים? בתוכנית "60 דקות" של CBS האמריקאית, נערך תחקיר על "תסמונת הוואנה" - ותוצאותיו פורסמו אתמול (ראשון). בתחקיר שנערך חמש שנים הגיעו לחשיפת ראיות שמצביעות על רוסיה, על היחידה האחראית על הנושא, ועל שני אנשים שיכלו לשמש כמרגלים. תסמונת הוואנה מדברת על מספר תסמינים רפואיים עם סיבות לא ידועות, שחוו פקידי ממשל אמריקאים ואנשי צבא. מדובר בתסמינים שהובילו לתלונות כמו רעש חזק באוזניים, כאבי ראש, סחרחורות, עייפות, בחילה וכו'.

"תורם למות אזרחים": בארה"ב מעלים תהיות בנוגע לשת"פ המודיעיני עם ישראל
מלחמה באירופה מתקרבת? ראש ממשלת פולין: "האיחוד לא מוכן לכך"

כאמור, בין הנפגעים במחלות השונות נמנו עובדי הבית הלבן, קציני FBI, קציני CIA וקציני צבא. הם מאמינים, כי נפגעו מ"נשק סודי" שיורה קרני אנרגיות גבוהה של מיקרוגל או אולטרסאונד. מדובר ביותר מ-100 אמריקאים שיש להם תסמינים שיכולים להיגרם על ידי קרינת מיקרוגל או אולטרסאונד גבוהה, כך לפי המדענים. עם זאת, בדו"ח ממשלתי של ארצות הברית מ-2023, הגיעו למסקנה שזה "מאוד לא סביר" ש"יריב זר" גרם לפציעות מוחיות מסתוריות שספגו.

סגן אלוף בדימוס גרג אדגרין, שניהל את חקירת הפנטגון באשר לאירועי הבריאות החריגים, אמר שהוא מאמין שפקידי ארה"ב מותקפים על ידי רוסיה. "לצערי אני לא יכול להיכנס לפרטים בעקבות הסיווג, אבל אני יכול להגיד בשלב מאוד מוקדם התחלתי להתמקד במוסקבה", אמר. הוא סיפר כי היה קשר בין הקצינים שנפגעו לבין העיסוק שלהם בעבודה: "הייתה איזו זווית שבה הם עבדו והתמקדו ברוסיה, והם עשו זאת טוב מאוד".

מתנדבים בצבא רוסיה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
מתנדבים בצבא רוסיה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

הנפגעים והחשדות

בשנה שעברה, לאחר פלישתה של רוסיה לאוקראינה, הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן השתתף בפסגת נאט"ו בליטא. מקורות שונים אמרו לחברת החדשות כי בכיר במשרד ההגנה האמריקאי נפגע במהלכה. במקרה נוסף, סוכנת FBI נפגעה גם כן. היא סיפרה, כי ב-2021, בעת ששהתה בביתה בפלורידה, נפגעה באופן קשה.

"הרגשתי כאילו רופא שיניים על סטרואידים קודח בתוך האוזן הימנית שלי, כשהוא מתקרב לעור התוף שלי יותר מידי. ככה, כפול 10", סיפרה. לטענתה, סוללת הטלפון שלה החלה להתנפח עד ששברה את הטלפון, ולבסוף - היא התעלפה על הספה. היא נבדקה אצל קרדיולוג בעקבות כאבים בחזה ולאחר מכן חזרה לתפקיד. במשך חודשים רבים, היא התלוננה בפני עמיתיה לעמודה על בעיות זיכרון וקושי בריבוי משימות. "לא הייתי אותו אדם, הבסיס שלי השתנה", סיפרה.

פוטין במטה ה-GRU (צילום: רויטרס)
פוטין במטה ה-GRU (צילום: רויטרס)

בשנת 2020 ליד קי-ווסט בפלורידה, נתפס ויטלי קובלוב מרוסיה, כשהוא נוסע במהירות מופרזת במכונת פורד מוסטנג. בסיום המרדף שנעשה אחריו, נתפסו פתקים הקשורים לחשבונות בנק, ומכשיר הסוגל למחוק נתונים ממוחשבים של המכונית - לרבות היסטוריית ה-GPS. בנוסף, נמצא גם דרכון רוסי.

קובלוב למד במכון צבאי על רדיו ואלקטרוניקה - אבל הפך פתאום לשף בניו יורק ובוושינגטון, אמר כריסטו גרוזב, תחקירן במגזין The Insider שעוסק בחשיפת "עלילות רוסיות". "זו לא עבודה שפשוט להשאיר מאחור. ברגע שהוכשרת לצבא ומשרד הביטחון השקיע בך, אתה נשאר ברשותם עד לסוף חייך", אמר.

במשך חודשיים, אותו קובלוב נחקר במשך 80 שעות על ידי מקור של ה-FBI שבאותה תקופה חקר מרגלים רוסיים עבור הארגון, כך לפי הדיווחים. הוא קיבל 30 חודשי מאסר ולאחר שסיים אותם חזר לרוסיה ב-2022, זאת תוך התעלמות מהאזהרות כי הוא בסכנה כיוון שבילה זמן רב עם ה-FBI. בתחקיר, נחשפה תעודת פטירה שלו משנה שעברה, שבה נכתב כי נהרג באוקראינה: "אחת התאוריות היא שהוא נשלח לשם כדי שייפטרו ממנו", אמר גרוזב בתחקיר.

צוות FBI, אילוסטרציה (צילום: AFP)
צוות FBI, אילוסטרציה (צילום: AFP)

מארק זייד, עורך הדין של המקור ב-FBI, טוען כי יש לו יותר מ-24 לקוחות שסובלים מתסמינים של "תסמונת הוואנה", ומדובר בגורמים מה-CIA, ה-FBI ומחלקת המדינה - לטענתו. לדבריו, מה שהכי נפוץ ביניהם הוא שהם עושים משהו שקשור לרוסיה.

יחידת 29155 הרוסית יכולה לעמוד מאחורי הדברים, כך לפי גרוזב. הוא מספר כי קצין ביחידה קיבל בונוס עבור עבודה שקשורה ל"יכולות פוטנציאליות של נשק אקוסטי לא קלטני". לטענתו, זה הכי קרוב לאישור שאפשר לקבל על הדברים. לטענתו, יש ראיות שאותה יחידה אולי נכחה בטבילסי שבג'ורג'יה - וישנם אזרחי ארה"ב שדיווחו על תקריות שם.

בדיווח לתוכנית, החקירה התרכזה באלברט אבריאנוב, בנו של מפקד יחידת המודיעין 29155 הרוסית, ששמו מופיע ברשומות טלפון לצד חברים ידועים ביחידה.

זאת לאחר שבאחת מהשיחות שיורטה בטביליסי, נשאל ברוסית "האם אמורים להיות אורות ירוקים מהבהבים?", ו"האם עלי להשאיר אותו דולק כל הלילה?". למחרת, נפגעו פקידה אמריקאית, בן זוגה וילדיה. באותו השבוע, רעיה של פקיד במשרד המשפטים, שמעה צליל חזק בחדר הכביסה שלה ב-7 באוקטובר 2021: "וזה פשוט פילח לי את האוזניים, הגיע בצד שמאל, הרגיש כאילו הוא נכנס דרך החלון, לתוך האוזן השמאלית שלי", אמרה. היא סיפרה כי היה לה כאב ראש והיא הקיאה.

כשהסתכלה במצלמת האבטחה זיהתה רכב שלא זיהתה, והיה גם אדם בקרבת מקום. כשנשלחה תמונה של אבריאנוב לאישה, שאמרה שזה "לגמרי" נראה כמו הגבר שזיהתה בחוץ: "הייתה לי תגובה פנימית כשראיתי את התגובה, זה גרם לי לבחילה. אני לא יכולה לומר בוודאות שזה האיש, אבל יכולה להגיד שעד היום ההסתכלות עליו גורמת לי להרגיש את אותה תחושה, ובהחלט יכולה להגיד שהוא נראה כמו מי שראיתי ברחוב".

במהלך התקריות הטלפון של אבריאנוב היה כבוי, לפי הדיווח. נאמר שישנן ראיות שמישהו באזור נכנס לאימייל האישי של אבריאנוב באותו זמן. אך למרות התקריות - הערכת המודיעין הרשמית של ארה"ב שפורסמה בשנה שעברה טענה ש"לא סביר" שיריב זר אחראי לתקריות. כן נוסף בדו"ח כי לחלק מסוכנויות הביון יש אמון נמוך במסקנה הזו.

החודש דיווחו במכון הלאומי לבריאות על תוצאות של סריקות מוח של חולים עם תסמינים, ונאמר שאין עדות לנזק פיזי. הוויכוח הרפואי באשר למה שנקרא "אירועי בריאות חריגים" נותר במחלוקת. לשכת מנהל המודיעין הלאומית של ארה"ב מצידה, אומרת כי הפציעות שספגו הקורבנות הן ככל הנראה תוצאה של "תנאים קיימים, מחלות קונבנציונליות וגורמים סביבתיים".

"יש, לדעתי, ללא ספק עדויות לטיוח. עכשיו, חלק מהטיוח הזה הוא לא בהכרח זה, 'אה, מצאנו נשק'", אמר זייד, עורך הדין. "מה שראיתי יותר הוא, 'אנחנו רואים קווי חקירה שיובילו אותנו באופן פוטנציאלי לתשובות שאנחנו לא רוצים להתמודד איתן, אז אנחנו לא הולכים לחקור אף אחת מהדרכים האלה'".

כל העדים שהתראיינו לתחקיר לא רצו להיחשף, אבל הם הרגישו צורך לדבר ולספר על "מלחמת הצללים" שמתנהלת - ובה אמריקה אולי לא מנצחת.

תגובות הממשל האמריקאי לתחקיר

משרד המודיעין הלאומי בארה"ב: "אנחנו ממשיכים לבחון מקרוב אירועי בריאות חריגים (AHIs), במיוחד באזורים שזיהינו כמי שדורשים מחקר וניתוח נוספים. רוב סוכנויות ה-IC הגיעו למסקנה שסביר מאוד שלא יריב זר אחראי ל-AHIs המדווחים. לסוכנויות IC יש שונות רמות אמון מכיוון שעדיין יש לנו פערים בהתחשב באתגרים הנאספים על יריבים זרים - כפי שאנו עושים בנושאים רבים הקשורים בהם. כחלק מהסקירה שלו, ה-IC זיהה הנחות קריטיות סביב ה-AHIs הראשוניים שדווחו בקובה מ-2016 עד 2018, אשר מסגרתו את ההבנה של IC לגבי תופעה זו, אך לא הוכחה בניתוח רפואי וטכני שלאחר מכן".

הבית הלבן (צילום: אריב ליב אברמס, פלאש 90)
הבית הלבן (צילום: אריב ליב אברמס, פלאש 90)

"לאור זאת ולראיות המצביעות על יריב זר, מנגנון סיבתי או תסמונות ייחודיות הקשורות ל-AHI, סוכנויות IC מעריכות את התסמינים המדווחים על ידי אנשי ארה"ב כנראה היו תוצאה של גורמים שלא היו מעורבים בהם יריב זר. ממצאים אלה אינם מעמידים בספק את החוויות והתסמינים האמיתיים מאוד שעליהם דיווחו עמיתינו ובני משפחתם. אנו ממשיכים לתעדף את עבודתנו בתקריות מסוג זה, בהקצאת משאבים ומומחיות ברחבי הממשלה, במעקב אחר כיווני חקירה מרובים ומחפשים מידע כדי למלא את הפערים שזיהינו".

הבית הלבן: "בתחילתו של ממשל ביידן-האריס ושוב בעקבות הערכת קהילת המודיעין של 2023, הבית הלבן הנחה את המחלקות והסוכנויות ברחבי הממשל הפדרלי לתעדף חקירות על הגורם ל-AHI ולבחון את הדוחות ביסודיות; כדי להבטיח שממשלת ארה"ב אנשי צוות ובני משפחותיהם המדווחים על AHI מקבלים את התמיכה והגישה בזמן לטיפול רפואי שהם זקוקים להם; ולהתייחס ברצינות לדיווחים על AHI ולטפל בצוות בכבוד ובחמלה. ממשל ביידן-האריס ממשיך להדגיש את החשיבות של תעדוף מאמצים למקיפה לבחון את ההשפעות והגורמים הפוטנציאליים של AHIs."

ה-FBI: "הנושא של אירועי בריאות חריגים הוא בראש סדר העדיפויות של ה-FBI, שכן ההגנה, הבריאות והרווחה של העובדים והקולגות שלנו ברחבי הממשל הפדרלי הם בעלי חשיבות עליונה. אנחנו נמשיך לעבוד לצד השותפים שלנו בקהילת המודיעין כחלק של המאמץ הבין-משרדי לקבוע כיצד נוכל להגן בצורה הטובה ביותר על הצוות שלנו. ה-FBI מתייחס ברצינות לכל אנשי ממשלת ארה"ב המדווחים על תסמינים. בהתאם לנוהג זה, ה-FBI שלח הודעה לכוח העבודה שלו כיצד להגיב אם הם חווים AHI, כיצד לדווח על אירוע, והיכן הם יכולים לקבל הערכות רפואיות לגבי תסמינים או תופעות מתמשכות".