הנשיא ג'ו ביידן, שכבר הבטיח את המועמדות מטעם הדמוקרטים לקראת ההתמודדות החוזרת נגד קודמו הרפובליקני טראמפ בנובמבר הקרוב, רשם ניצחונות צפויים בפריימריז שהתקיימו הלילה (בין שלישי לרביעי) בניו יורק, בוויסקונסין, בקונטיקט וברוד איילנד. אולם התוצאות הסופיות הראו כי הצבעת המחאה בשל התמיכה של הממשל בישראל מאז תחילת המלחמה בעזה עדיין נמשכת, על אף חילוקי הדעות הפומביים בין הנשיא לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

הפרשן האיראני טוען: לישראל יש קלף חזק על טהראן – והיא חוששת מהתסריט הזה

בוויסקונסין, הצביעו יותר מ-47 אלף בוחרים – 8.4 אחוזים - בעד האפשרות של "ציר בלתי מודרך", כלומר ציר שלא יהיה מחויב לתמוך בביידן בהצבעה בוועידה המפלגתית בקיץ. מדובר בתוצאה כפולה מהציפיות המוקדמות של המארגנים של הצבעת המחאה. מדובר באיתות מדאיג עבור ביידן, באחת ממדינות המפתח המכריעות בנובמבר, מאחר שבבחירות 2020 הוא גבר שם על טראמפ בהפרש של פחות מ-21 אלף קולות.

ברוד איילנד, קרוב ל-3,800 מצביעים, 14.9 אחוז מכלל המשתתפים בפריימריז, תמכו באפשרות של "בלתי מחויבים", בעוד שבקונטיקט, קרוב ל-7,500 מצביעים, שמהווים 11.5 אחוז, בחרו באותה אפשרות. עדיין לא ידוע כמה מהמצביעים בניו יורק נענו לקריאה להכניס פתקים לבנים בתור מחאה נגד הנשיא.

התוצאות הגיעו אחרי יממה שבה הנשיא ביידן ובכירי הממשל גינו את ישראל על התקיפה שבה נהרגו שבעה מתנדבים מארגון הסיוע "המטבח המרכזי העולמי, בהם גם אזרחים אמריקאים, וזאת על רקע הביקורת הגוברת מצד ממשל ביידן על המצב ההומניטרי ברצועת עזה ועל הכוונה של ישראל לצאת למבצע נרחב ברפיח. מנגד, ממשל ביידן גם הואשם בצביעות אחרי שנחשפה הכוונה להעביר לישראל מטוסי קרב מתקדמים ופצצות.

בחירות בארצות הברית (צילום: REUTERS/Loren Elliott)
בחירות בארצות הברית (צילום: REUTERS/Loren Elliott)

חבר קונגרס דמוקרטי הודה כי המלחמה הפכה לאיום על סיכויי הבחירה מחדש של ביידן: "אם המלחמה תימשך, היא תמשיך להוות בעיה משמעותית", אמר המחוקק לאתר הפוליטי דה היל. "ככל שביידן יוכל להתנתק מנתניהו בצורה משמעותית מוקדם יותר, כך יהיה לו טוב יותר מבחינה פוליטית. לא רק הפרוגרסיביים זועמים על התמיכה הישראלית בפעולה בעזה – זה כבר נרחב הרבה יותר מזה".

עדות נוספת לחוסר שביעות הרצון הגיעה אמש כאשר טאהר אחמד, רופא אמריקאי ממוצא פלסטיני, נטש בהפגנתיות פגישה שהתקיימה בבית הלבן לרגל הרמדאן. "זה לא היה עבורנו לבצוע לחם בעודנו מדברים על רעב בעזה", אמר אחמד, שעבד בעזה בינואר האחרון, בשיחה עם CNN. "הגענו למפגש, והנשיא וסגנית הנשיא והיועץ לביטחון לאומי היו בחדר, והייתה התייחסות קצרה של הנשיא שאמר שהוא רוצה לשמוע מאתנו ורוצה להקשיב לנו". אחמד, שאמר כי הוא היה הפלסטיני היחיד באירוע, ציין כי הוא דיבר ראשון ואז יצא מהחדר.