אנטוניו גוטרש, מזכ״ל האו"ם, אמר הלילה (בין ראשון לשני) בדיון במועצת הביטחון על המתקפה האיראנית: "המזרח התיכון על הקצה. תושבי האזור עומדים בפני סכנה אמיתית לקונפליקט. עכשיו זה הזמן לריסון, לדה-אסקלציה".

אחרי התקיפה שבוטלה ברגע האחרון: ישראל מורידה את הלהבות
עם מטוסי תדלוק אמריקאים מעל עיראק: פרטים חדשים על היירוט הדרמטי

"אני חוזר ומזכיר כי לפי אמנת האו"ם אין להשתמש בכוח נגד מדינה/חברה או באופן שלא עולה בקנה אחד עם ערכי האו"ם", המשיך. "יותר מכך, חיוני לשמור על בטחון מתקנים דיפלומטים לפי הדין הבינלאומי כפי שהבהרתי לגבי התקיפה במתקן הדיפלומטי האיראני בדמשק".

"חיוני לפעול באיפוק, חיוני שלא להביא לאסקלציה במזרח התיכון. אזרחים כבר משלמים את המחיר הגבוה ביותר ויש לנו האחריות הגדולה ביותר לפעול מול כל הצדדים המעורבים כדי למנוע אסקלציה נוספת. מעשי תגובה הכוללים שימוש בכוח מנוגדים לחוק הבינלאומי", אמר לסיום.

נציג ארה״ב בדיון במועצת הביטחון: "מגנים באופן החריף ביותר את המתקפה האיראנית חסרת התקדים נגד ישראל ביחד עם שותפיה. מטרת איראן הייתה לגרום נזק חסר תקדים והרג בישראל. הפעולות החסרות אחריות של איראן לא רק רק מסכנות את האוכלוסייה בישראל, אלא גם מדינות חברות אחרות באזור כמו ירדן ועיראק. למועבי"ט יש מחויבות לא לתת לפעולות איראן לעבור ללא תגובה".

"במשך זמן רב מדי איראן הפרה את מחויבויתיה הבינלאומיות בפרט דרך משמרות המהפכה. איראן גם קשורה באופן ברור לתקיפה ב-7 באוקטובר שהרי חימשה ואימנה את הזרוע הצבאית של חמאס. לכן, התמיכה האיראנית תרמה בכך למשבר הנוכחי בעזה. הפעולות חסרות האחריות האלה ואחרות של איראן, אינן מהסוג ההגנתי. בהינתן האיומים שאיראן מהווה על בטחון האזור, על מועבי"ט אחריות לוודא שאיראן מיישמת את החלטות מועבי"ט ואמנת האו"ם".

"בימים הקרובים ובהתייעצות עם שותפינו ארה"ב תבחן האפשרות לפעול בכלים נוספים נגד איראן כאן באו״ם כדי שתישא באחריות. על מועבי"ט לגנות באופן ברור את איראן והשלוחים שלה ולדרוש שיחדלו מתקיפותיהם. ארה״ב תומכת בזכות ישראל להגנה עצמית, וכפי שהצהיר הנשיא ביידן הממשל יישאר בקשר עם מנהיגי ישראל בנושא. ארה"ב אינה מעוניינת באסקלציה. פעולות ארה"ב היו הגנתיות בפרט. הדרך הטובה ביותר למנוע אסלקציה שכזו היא לגנות באופן ברור מצד המועצה את התקיפה רחבת ההיקף של איראן ולדרוש לחדול מאלימות נוספת".

שגרירת בריטניה: "אנו מגנים בחריפות התקיפה האיראנית על ישראל שסיכנה חייהם של אלפי אזרחים. טבעה של התקיפה מאיראן לעבר שטח ישראל מאיימת בחריפות על בטחון ושלום אזרחים לאורך המזרח התיכון. בריטניה הייתה ברורה מזה זמן רב לגבי תפקיד איראן לערעור היציבות במזרח התיכון, ולכך שאחראית לפעילות קבוצות בהן תומכת מזה שנים. דרך תקיפה זו איראן הציגה שוב את כוונתה לזרוע כאוס באזור".

"בריטניה תמשיך לעמוד לצד זכותה של ישראל לבטחון כמו גם שותפיהם האזורים ירדן ועיראק. מברכים על פעולות השותפות נגד התקיפה. בריטניה גם ממשיכה לפעול בדחיפות לצד הקהילה הבינ"ל בכדי למנוע אסקלציה נוספת. חיוני כי כל הצדדים יפגינו איפוק מקסימלי וימנעו מכל פעולה אשר עלולה להגביר עוד יותר את המתח באזור".

"קוראים לאיראן לשחרר צוות הספינה. פעולות איראן לא עושות דבר בכדי לקדם את השלום בין ישראל ועזה. בריטניה נותרת מחויבת לפעול ביחד עם שותפות בינ"ל להביא להפוגה מיידית במלחמה בעזה, כדי לאפשר כניסת סיוע ושחרור חטופים, לאפשר הגעה להפסקת אש לשם הפסקת הלחימה ואובדן החיים".

יירוט של סער 6 כיפה ימית מעל לשמי אילת (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')