המחאה הפרו חמאסית באוניברסיטת קולומביה הפכה להתפרעות אלימה לפנות בוקר כאשר עשרות סטודנטים השתלטו על אחד המבנים בקמפוס, זמן קצר אחרי שהאוניברסיטה החלה להשעות סטודנטים שסירבו לפנות את מאהל המחאה לאחר תום האולטימטום.

בין סמוטריץ' להאג: הדרמה הכפולה שמטלטלת את נתניהו | בן כספית
"מוסר את המפתחות לחמאס": הבלוף הגדול של הכניסה לרפיח נחשף?

המתפרעים, רבים מהם עוטי כאפיות, פרצו אחרי חצות (שעון מקומי) לתוך בניין המילטון, שגם היה המוקד של המחאה בקמפוס נגד מלחמת וייטנאם בשנת 1968. הם שברו את הדלתות כדי להיכנס פנימה ולאחר מכן חסמו את הכניסה עם שולחנות וכיסאות. עובד תחזוקה שהצליח לצאת מהבניין צעק "הם החזיקו אותי בן ערובה".

בהמשך, הכריזו הסטודנטים כי הם משנים את שם הבניין ל"אולם הינד" על שמה של ילדה פלסטינית שלדבריהם נהרגה בהתקפה ישראלית בעזה, והם גם הניפו שלט שעליו נכתב "אינתיפאדה". מחוץ לבניין ניצבו מאות סטודנטים שקראו "מהים ועד הנהר, פלסטין תהיה חופשית". כוחות של משטרת ניו יורק התפרסו מחוץ לקמפוס, אולם לא נכנסו לתחום האוניברסיטה.

מנהיגי המחאה הצהירו כי לא יפנו את הבניין עד שהנהלת האוניברסיטה תיענה לדרישות להפסיק את ההשקעות שקשורות לישראל, תבצע "שקיפות פיננסית" ותעניק חנינה לכל המעורבים. "התנגדות מוצדקת בתנועה למען שחרור", הם קראו , שבים על האמירה ששימשה אותם כדי להצדיק את טבח ה-7 באוקטובר. ההודעה גם האשימה כי רשויות האוניברסיטה "מסכנות את הסטודנטים באמצעות כינון של מדינת משטרה" והתריסה כי "ההשתלטות על הקמפוס שלנו היא התגובה היחידה והאחרונה למוסד שלא מציית ל'חוקים' שלו".

ההשתלטות על הבניין הגיעה אחרי שהאוניברסיטה הודיעה כי החלה להשעות סטודנטים שנטלו חלק במאהל המחאה אחרי שהתעלמו מהאולטימטום לפנות אותו עד אתמול בשתיים בצהריים (תשע בערב שעון ישראל). "התחלנו להשעות סטודנטים כחלק מהשלב הבא של המאמצים שלנו להבטיח את הבטיחות בקמפוס", נמסר. "ברגע שהחלה פעולה משמעתית, הצעדים המשפטיים מנוהלים על ידי מספר יחידות שונות במסגרת האוניברסיטה בהתבסס על אופי העבירה".

המפגינים הבהירו כי אינם מתכוונים להיענות לדרישה והאשימו כי האוניברסיטה מנסה להמציא "מצב חירום". "לא נזוז עד שקולומביה תמלא אחרי הדרישות שלנו או שיפנו אותנו בכוח", קראו. "האיומים של קולומביה, שמופצים באמצעות פליירים, הם תזכורת לפליירים שהצבא הישראלי מפזר מהשמיים לתושבי עזה".