מלחמת חרבות ברזל: לדברי בכיר אמריקאי בשיחה עם כלי התקשורת הסעודי "אילאף", ישראל מחמיצה הזדמנות לנרמל יחסים עם סעודיה ועלולה להיקלע להסלמה באלימות בשל סירובה של ממשלת בנימין נתניהו לדון בהקמת מדינה פלסטינית.

בלינקן הזהיר את ישראל: "נורמליזציה עם סעודיה מחייבת הפסקת אש"
בשל המלחמה בעזה: קולומביה מנתקת את היחסים עם ישראל

הבכיר ציין, כי ארה"ב וסעודיה עומדות לחתום על הסכם דו-צדדי חסר תקדים, הכולל הבטחות אמריקאיות נרחבות לביטחון סעודיה מול איומים, בעיקר מצד איראן, וכן אישור להקים תוכנית גרעין אזרחית עצמאית בסעודיה.

על פי הדיווח, סעודיה הסכימה בעבר לנרמל יחסים עם ישראל בתנאי שיושג הסכם בלתי הפיך להקמת מדינה פלסטינית ולהשכנת יציבות ושלום באזור, בדומה לדברי אבו מאזן.

ביידן נוחת בג'דה, סעודיה, ונפגש עם יורש העצר בן סלמאן (רויטרס)

אולם, נתניהו סירב להתחייב לדון בהקמת מדינה פלסטינית או ביוזמת השלום הערבית, ודרש הסכם נורמליזציה עם סעודיה ללא כל קשר לסוגיה הפלסטינית.

מדובר בעמדה שהפתיעה את האמריקאים אשר פעלו בחודשים האחרונים להשגת הסכמה סעודית לנורמליזציה תמורת מסלול ברור להקמת מדינה פלסטינית, אף מבלי לדרוש משא ומתן מקדים כפי שקובעת יוזמת השלום הערבית.

בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס,יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס,יונתן זינדל פלאש 90)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

הבכיר האמריקאי העריך כי בשל עמדתו של נתניהו, ישראל צפויה לאבד את ההזדמנות ההיסטורית לשלום עם סעודיה, ועלולה להיקלע בעתיד להסלמה נוספת בעימות אלים באזור.