העצרת הכללית של האו"ם הצביעה הערב (שישי) על ההחלטה להפוך את הרשות הפלסטינית לחברה באו"ם ולקדם אותה למעמד "כמו של מדינה". שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן גרס את אמנת האו"ם על הבמה ותקף: "אתם קורעים לגזרים את הצ׳ארטר של האו״ם"

"החלטה רעה רעה רעה": מקורבו הישראלי של ביידן מתפוצץ עליו
"בגידה"; "זקוקים לדונלד טראמפ": התגובות בארה"ב ובקהילה היהודית לביידן

המדינות שהתנגדו: ישראל, ארגנטינה, צ'כיה, הונגריה, מיקרוניזיה, נאורו, פאלאו, פפואה ניו גיני, ארצות הברית.

המדינות שנמנעו: אלבניה, אוסטריה, בולגריה, קנדה, קרואטיה, פיג'י, פינלנד, גיאורגיה, גרמניה, איטליה, לטביה, ליטא, מאלאווי, איי מרשל, מונקו, הולנד, צפון מקדוניה, פרגוואי, מולדובה, רומניה, שוודיה, שוויץ, אוקראינה, בריטניה, ונואטו.

שר החוץ ישראל כ"ץ אמר בתגובה להחלטה כי היא "מציגה לעיני כל את העיוות המובנה של מוסד האו"ם ואת הסיבות שבגינן האו"ם הפך את עצמו, תחת הנהגתו של מזכ"ל האו"ם גוטרש, לגוף לא רלוונטי".

"המסר שהאו"ם שולח לאזורינו רווי הכאב - האלימות משתלמת. ההחלטה לשדרג את מעמד הפלסטינים באו"ם היא פרס למחבלי חמאס אחרי שביצעו את הטבח הגדול ביותר של יהודים מאז השואה ואחרי שביצעו את פשעי המין המחרידים ביותר שראה העולם", הוסיף כ"ץ. "ההחלטה מהווה אף רוח גבית לחמאס בעיצומו של המו"מ לשחרור 132 החטופים ולהפוגה הומניטרית ומקשה עוד יותר על השגת עסקה".

עוד אמר השר, כי "הפלסטינים, כידוע לכל, כלל אינם עומדים בסטנדרטים של מדינה. ההחלטה גם מפרה את כללי הפרוצדורה של האו"ם עצמו, שאינם מאפשרים לעצרת האו"ם לקבל החלטה כמו שהתקבלה. אבל כשמדובר במהלך אנטי-ישראלי האו"ם מרשה להפר גם את הכללים. התיאטרון הפוליטי ששמו האו"ם קיבל החלטה מלאכותית, מנותקת מהמציאות שרק מעודדת טרור. ישראל מעוניינת בשלום והוא יושג רק באמצעות משא ומתן ישיר בין הצדדים. ישראל מודה לכל המדינות שלא תמכו ולא שיתפו פעולה עם המהלך המעוות הזה, ובחרו להתייצב בצד הנכון של ההיסטוריה והמוסר".

ישראל כ''ץ (צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)
ישראל כ''ץ (צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)

משמעות ההחלטה הינה שינוי מקום הישיבה של הפלסטינים, כך שיהיו בעצרת הכללית יחד עם כל המדינות, וכן יוכלו להשתתף בפורומים וכינוסים של האו"ם תחת ההגדרה "מדינה". בהצעת ההחלטה, שהוגשה על ידי הקבוצה הערבית באו"ם (אשר נשיאתה התורנית היא איחוד האמירויות), נקבע כי הרשות הפלסטינית עומדת בקריטריונים להכרה כמדינה.

יודגש כי לפי צ'רטר האו"ם, הדרך היחידה לחברות מלאה באו"ם היא דרך המלצה של מועצת הביטחון, ולאחר שהמועצה בחנה עמידה בקריטריונים שונים ובהם בין היתר - היות המדינה ״שוחרת שלום״ ושליטת המדינה בשטחה. 

עצרת האו''ם (צילום: רויטרס)
עצרת האו''ם (צילום: רויטרס)

העדר משמעות מעשית להכרה בא לידי ביטוי חד-משמעי בעובדה, שבהתייעצות בין נציגי ארצות-חברות שהתקיימה שלשום לקראת ההצבעה, נמחק מתוכן הנוסח המקורי של ההחלטה סעיף שבמסגרת ההכרה כמדינה העניק לרשות הפלשתינית זכות הצבעה על החלטות הנידונות במליאת העצרת.  

מחמוד עבאס (אבו מאזן) (צילום: רויטרס)
מחמוד עבאס (אבו מאזן) (צילום: רויטרס)

הסעיף הזה נמחק בגין העובדה שקיומו ואישורו היו מחייבים את ארה"ב להפסיק את חלקה במימון תקציב הארגון העולמי. על פי החלטה של מחלקת המדינה משנת 1990 אסור לארה"ב לממן ארגון שמכיר באש"ף כמדינה. במגעים שהתקיימו בימים האחרונים בין ארצות חברות מרכזיות לקראת ההצבעה, הובא לידיעת חברי קונגרס בוושינגטון והופעל עליהם לחץ, שאם ההכרה ברשות גם כוללת זכות הצבעה, פירוש הדבר הפרה בוטה של מגילת האו"ם. ארה"ב מממנת חלק גדול מתקציב האו"ם בסכום של 20 מיליארד דולר בשנה.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בשבועות האחרונים, מאז שהצעת החלטה להעניק לרשות מעמד של מדינה-חברה, נמנע וסוכל במועצת הביטחון על ידי ווטו אמריקאי, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן  קיים שיחות עם שגרירי ארצות מרכזיות במאמץ להשיג ולהבטיח התנגדות משמעותית למהלך הכלול בתקנון הארגון להעביר את ההחלטה לדיון והצבעה במליאת העצרת. השגריר ארדן שינאם היום לפני ההצבעה צפוי לתקוף את הארגון העולמי.

”ההצבעה הזאת ממחישה שהאו"ם איבד לחלוטין כל מצפון מוסרי ואת היכולת להבחין בין טוב לרע. לאו"ם לא אכפת מ-133 החטופים הישראליים המוחזקים בשבי החמאס בעזה, או מפעולות טרור קטלניות וממשיך לתת לגיטימציה ופרס לטרור", אמר ארדן.

מנהיג הפת"ח מוניר אל-ג'אגוב אמר: "אנו מצפים שיהיה וטו אמריקאי נוסף נגד חברותה של פלסטין באו"ם. וושינגטון לא רצינית בהגעה לפתרון שתי המדינות. ההצבעה בעצרת הכללית על חברותה של פלסטין היא ניסיון להפעיל לחץ על הממשל האמריקאי".