לאלו שקיוו שמותו של נשיא איראן אבראהים ראיסי ישנה משהו בשיטת ההתנהלות של המשטר - מצופה אכזבה גדולה. מרצה מומחה לאיראן באוניברסיטת רייכמן, ד"ר מאיר ג'בדנפר, והיועץ לביטחון לאומי לשעבר האלוף במיל' יעקב עמידרור הסבירו אתמול (ראשון) כי מותו של ראיסי לא ישנה כלום אצל משמרות המהפכה.

מי ירצה בחיסול ראיסי? הספקולציות האפשריות על ההתרסקות המסתורית
רעידת אדמה באיראן: יורשו המסתמן של ראיסי והמשמעויות

החיפוש אחר המסוק של נשיא איראן ושר החוץ (צילום :התקשורת האיראנית)

בנוסף, הם טוענים, כי האירוע לא ישפיע על היחס של איראן כלפי ישראל וגם לא על התמיכה שלה בחמאס ובחיזבאללה או בדחיפה שלה לייצור נשק גרעיני. "התוקפנות האזורית והעולמית תימשך", הסבירו.

 עמידרור הסביר כי המחליפים של ראיסי ושר החוץ חוסיין אמיר עבדאללהיאן ישתמשו בשפה שונה מהם, אך בסופו של דבר, תהליך קבלת ההחלטות לא נעשה על ידי הנשיא ולא על ידי שר החוץ, כי בסופו של יום מי שקובע את המדיניות של משמרות המהפכה הוא המנהיג העליון, האייתולה עלי חמינאי. "הדבר היחיד שגרם לראיסי להתבלט הוא שמספר חוקרים איראנים מחוץ למדינה האמינו שהוא יורש פוטנציאלי של המנהיג העליון", הסביר.

עלי חמינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
עלי חמינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

ג'בדנפר טען כי ההשפעה של מותו תהיה בעיקר מקומית. "הוא לא היה שחקן משפיע במערכת הביטחון של המדינה", אמר. לכן, באשר לאפשרות שחוסל על ידי ישראל, גם עמידרור מסביר: "זה בזבוז אנרגיה לנקוט צעדים נגדו. אם אתה רוצה לעשות משהו שתהיה לו השפעה מקומית או חיצונית, אז לא תכוון לנשיא".

ג'בדנפר טען כי ככל הנראה ההתרסקות קרתה בעקבות בעיות טכניות או מזג אוויר גרוע. "המסוק טס באזור ערפילי מאוד בגבול איראן עם אזרבייג'ן. המקום הוא הררי ומעורפל, וגם ככה צי המסוקים של איראן ישן מאוד", אמר.

התמונה של המסוק של נשיא איראן ושר החוץ (צילום: התקשורת האיראנית)
התמונה של המסוק של נשיא איראן ושר החוץ (צילום: התקשורת האיראנית)

ראיסי בן ה-64 נבחר לנשיאות ב-2021. "הוא היה שופט תלייה לשעבר, ושלח הרבה אנשים לגרדום בסוף שנות ה-80", הסביר עמידרור על האישיות המפוקפקת.

נזכיר כי בפוסט ב-X ראיסי כתב בעבר, "אנו מנשקים את זרועות החמאס ההרואי [בתמיכה] ואת כל קבוצות ההתנגדות האמיצות שהן גאוות עולם האסלאם, ואנו מצדיעים לנחישות האיתנה של תושבי עזה המתנגדים", בתגובה לפעולות חמאס מול ישראל לאחר ה-7 באוקטובר.