מלחמת חרבות ברזל: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שחרר הערב (שני) הצהרה בנוגע להחלטת בית הדין הבינלואמי לצדק בהאג לפיה יש להוציא צו מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.

"לא לקרקר, להנמיך": השר אמסלם תקף את חברת הכנסת בן ארי | צפו
חסר תקדים: כמיליון עזתים עזבו את רפיח, בצה"ל החליטו על הצעד הבא

"בקשת התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי למתן צווי מעצר נגד מנהיגים ישראלים מקוממת", אמר ביידן. "תנו לי להבהיר: בניגוד למה שהתובע אולי רומז, אין השוואה בין ישראל לחמאס. תמיד נעמוד לצד ישראל מול האיומים על ביטחונה".

כזכור, בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג מבקש צווי מעצר למנהיג חמאס יחיא סינוואר ולראש הממשלה בנימין נתניהו "באשמת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות על פי התקפות 7 באוקטובר על ישראל והמלחמה בעזה שלאחר מכן".

הנשיא ג'ו ביידן נואם במכללת מורהאוס, אטלנטה  (צילום: רויטרס)
הנשיא ג'ו ביידן נואם במכללת מורהאוס, אטלנטה (צילום: רויטרס)

קאן אמר כי בית הדין הבינלאומי מבקש להוציא צווים גם לשר הביטחון יואב גלנט, כמו גם לשני מנהיגים בכירים נוספים של חמאס - מוחמד דף ואיסמעיל הנייה. פאנל של שופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ידון כעת בבקשתו לקבלת צווי המעצר. קאן אמר האישומים נגד סינוואר, הנייה ודף כוללים "השמדה, רצח, לקיחת בני ערובה, אונס ותקיפה מינית".

האישומים נגד נתניהו וגלנט כוללים "גרימת השמדה, גרימת הרעבה כשיטת מלחמה, כולל שלילת אספקת סיוע הומניטרית, פגיעה מכוונת באזרחים בסכסוך". ישראל וארה"ב אינן חברות בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. עם זאת, בית הדין טוען שיש לו סמכות שיפוט על עזה, מזרח ירושלים ויהודה ושומרון לאחר שמנהיגים פלסטינים הסכימו רשמית להיות מחויבים לעקרונות היסוד של בית המשפט ב-2015.

בנימין נתניהו, יחיא סינוואר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)

ההחלטה זו עשויה לשים את נתניהו באותה רשימה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שהוצא עליו צו מעצר בגין המלחמה באוקראינה. כאשר צצו דיווחים בחודש שעבר לפיהם התובע הראשי של בית הדין הפלילי שוקל את דרך הפעולה הזו, אמר נתניהו כי כל צו מעצר של בית הדין הפלילי נגד בכירי ממשל וצבא ישראל "יהווה שערורייה בממדים היסטוריים", וכי לישראל "יש מערכת משפטית עצמאית. שחוקרת בקפדנות את כל הפרות החוק".

התובע בהאג על צווי המעצר נגד נתניהו וגלנט (צילום:יחצ)

בתגובה לדברים גורם מדיני תקף ואמר כי "מדובר בצביעות בקנה מידה עולמי . עצם העובדה כי התובע מזכיר באותו המשפט את ראש ממשלת ישראל לצד הארכי-טרוריסט סינוואר - מדבר בעד עצמו, צביעות וביזיון". בעקבות ההודעה המל"ל מקיים דיוניים משפטיים. גורם בממשלה: "קיבלנו בתדהמה את הודעת התובע".