נורבגיה, אירלנד וספרד הודיעו היום (רביעי) על הכרה במדינה פלסטינית, ברקע אזהרות מצד ישראל כי מהלך כזה יצית את האזור. ראש ממשלת אירלנד, סיימון האריס, כינס עם סגנו מסיבת עיתונאים, והצהיר רשמית על המהלך - שיכנס לתוקף עד סוף חודש מאי.

ה"יום שאחרי" כבר כאן: תוכנית בלינקן להקמת מדינה פלסטינית | דיווח
"מצרים הוליכה שולל"; "ראש ה-CIA זעם": הדרמה מאחורי המגעים לעסקה שנכשלה

בנוסף לשלוש המדינות הללו, סלובניה לא צפויה להצהיר על תמיכתה בטווח המיידי, אלא רק על כוונה להביע תמיכה. ראש ממשלת נורבגיה, יונס גר סטיורה, מסר בהצהרה הבוקר כי "עלינו לשמור על האלטרנטיבה היחידה שנותנת פתרון מדיני לישראלים ולפלסטינים כאחד, שהיא שתי מדינות שחיות זו לצד זו בשלום ובביטחון", הוא הוסיף: "הכרה בפלסטין היא דרך לתמוך בכוחות המתונים שאיבדו את השפעתם בסכסוך הארוך והאכזרי הזה".

בישראל צפויים להגיב בחריפות להכרה במדינה פלסטינית, ולפי שעה ההערכה כי לא צפויות הצהרות אופרטיביות נוספות בתקופה הקרובה. עם זאת, על פי מקור בכיר בממשלה "נשקלים צעדים במטרה למנוע סחף". ישראל לא צפויה "לשבור את הכלים" עם המדינות שיכריזו על הכרה במדינה פלסטינית, במטרה למנוע הידרדרות נוספת במצבה של ישראל מול מדינות העולם, אך צפויות תגובות חריפות שיעבירו מסר נחרץ.

בתוך כך, שר החוץ ישראל כ"ץ על החזרה מיידית להתייעצות של שגרירי ישראל באירלנד ונורבגיה: "אני שולח היום מסר חד וברור - ישראל לא תבליג מול מי שחותרים תחת ריבונותה ומסכנים את ביטחונה".

ישראל כ''ץ (צילום: סיון שחור, לע''מ)
ישראל כ''ץ (צילום: סיון שחור, לע''מ)

"אירלנד ונורווגיה מתכוונות לשלוח היום מסר לפלסטינים ולכל העולם: הטרור משתלם", הוסיף. "אחרי שארגון הטרור חמאס ביצע את הטבח הגדול ביותר של יהודים מאז השואה, אחרי שביצע את פשעי המין המחרידים שראה העולם, מדינות אלו בחרו לתת פרס לחמאס ולאיראן ולהכיר במדינה פלסטינית".

ארגון הטרור חמאס בירך על הכרזת שלוש המדינות להכיר במדינה פלסטינית. יועץ הנשיא הפלסטיני מסר לרשת אל-ערביה: "המהלך מהווה ניצחון גדול עבורנו", עוד הוסיף: "אנו קוראים למדינות העולם להמשיך ולהכיר במדינה הפלסטינית".

בסוף השבוע דיווח עיתון אל אחבר המזוהה עם חיזבאללה כי מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, דן בשולי הוועידה הכלכלית בריאד לפני מספר שבועות בתוכנית ל"יום שאחרי" עם נציגי סעודיה, ירדן, מצרים, איחוד האמירויות הערביות, קטאר והרשות הפלסטינית. לפי הדיווח, התוכנית כוללת שני שלבים, כשהשלב הראשון מחייב הפסקת אש, הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית, הסכמה ישראלית לחזרת הרשות הפלסטינית לרצועה והחזרת החטופים במסגרת חילופי שבויים.

בן סלמאן ובלינקן (צילום: רויטרס)
בן סלמאן ובלינקן (צילום: רויטרס)

השלב השני של התוכנית תלוי במימושו של הראשון, ויכלול את שיקום רצועת עזה תוך פירוז חמאס מנשקו, וחזרה למשא ומתן מול ישראל בנושאים ארוכי טווח, בהם סוגיית הפליטים ומעמדן של ירושלים וההתנחלויות מעבר לקווי 1967. 

מאז פרוץ המלחמה, שאחת ממטרותיה המרכזיות היא מיטוט שליטתו המדינית של חמאס ברצועת עזה, הביעה ארצות הברית את דאגתה בנוגע לתוכנית "היום שאחרי", ובריאיון שהעניק בתחילת השבוע לרשת CBS אמר כי "ישראל טרם הציגה תוכנית שמניחה את הדעת". האמריקאים למדו בדרך הקשה, בהתבוססותם בבוץ הויאטנמי, האפגני והעיראקי, כי בהיעדר פעולות דיפלומטיות - לקרבות יש נטייה להפוך למלחמת התשה ממושכת שגובה מחיר כבד.