רוברט באוור, היורה בן ה-46, שרצח 11 בני אדם בפיגוע הירי בבית הכנסת בפיטסבורג, יואשם ב-29 סעיפים פליליים, הכוללים פשעי שנאה שדינם מוות, עבירות אלימות ושימוש בנשק חם, והפרת חוקי זכויות האזרח בארה"ב. בין קורבנות הירי אישה בת 61, גבר בן 70 וקצין בן 55. גורמים רשמיים מסרו כי לא נהרגו ילדים באירוע. 


שרת המשפטים, איילת שקד, השוהה בניו יורק צייצה בטוויטר שהטבח הוא "הרצח הקטלני ביותר בהסטוריה של ארה״ב נגד הקהילה היהודית. אני בניו יורק. בליל שבת התארחתי בבית כנסת. פגשתי אנשים נפלאים וציונים. למחרת התבשרנו כאן על הטבח הנורא שאירע בבית כנסת בפיטסבורג, והלב נקרע. אני מחבקת את אנשי הקהילה. על ארה"ב לטפל באנטשימיות שמרימה את ראשה. עם ישראל חי!".

הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, דני דיין, הגיע לזירת הרצח בבית הכנסת "עץ החיים", בפיטסבורג. דיין ישתתף בלוויות הנרצחים ובאירועי אבל ציבוריים. כמו כן, יפגוש את מושל פנסילבניה, טום וולף, את ראש עיריית פיטסבורג, ביל פדוטו ואת הקהילה היהודית ומנהיגיה. "היום הוא יום להרכין ראש ולהזיל דמעה. אבל ממחר צריך להגביר כפל כפליים את המלחמה חסרת הפשרות בחיה האנטישמית שמרימה ראש. אירוע אנטישמי - גם אם קורה אלפי ק׳״מ מירושלים - הוא אירוע מקומי עבור מדינת ישראל", אמר דיין. 
 

 


פרקליט ארה"ב במערב פנסילבניה התייחס לטבח שהתרחש אמש, ואמר לכתבים כי "מעשיו של באוורס מייצגים את הגרוע ביותר באנושות, ואנחנו מקדישים את מלוא המשאבים של המשרד שלי לחקירה הזו". 

כמו כן, מוקדם יותר טען התובע הכללי של ארה"ב, ג'ף סשן, כי התובעים הפדרליים יכולים לחתור לעונש מוות עבור באוורס. בנוסף, הסוכן המיוחד של ה-FBI, בוב ג'ונס, התייחס גם הוא לאירוע ואמר שזירת הפשע הייתה "הנוראית ביותר שראיתי מזה 22 שנה ב-FBI". ג'ונס הוסיף עוד כי "אין לנו כל מידע  לגבי האם היורה היה ידוע לגורמי אכיפת החוק לפני היום הזה". 
קונסול ישראל דני דיין בזירת הטבח בפיטסבורג. צילום: הקונסוליה הכללית בניו יורק
קונסול ישראל דני דיין בזירת הטבח בפיטסבורג. צילום: הקונסוליה הכללית בניו יורק
 



באוורס ירה אמש במתפללים בבית הכנסת, במהלך תפילת השבת, בעת שצרח "כל היהודים חייבים למות". מניעיו אם כן היו ככל הנראה אנטישמיים, שכן הוא פרסם בעברו מספר מאמרים אנטישמיים, כולל ביום הרצח עצמו, בחלקם הוא אף תוקף את הנשיא דונלד טראמפ בכך שאינו עושה דבר על מנת למנוע את "התפשטות" היהודים בארצות הברית. 
המשטרה דיווחה כי באוורס ירה באנשים בבית הכנסת באמצעות רובה סער ושלושה אקדחים. אחרי קרב יריבות עם שוטר שהיה במקום הוא נוטרל, ולאחר מכן נלקח לבית החולים, שם דווח כי הוא נפצע, ועל גופו מספר פצעי ירי. 
הטבח הנוראי בבית הכנסת עורר התראות ביטחוניות בבתי תפילה רבים ברחבי ארה"ב והטיל אימה על הקהילה היהודית בפיטסבורג. מייקל אייזנברג, נשיא בית הכנסת בפיטסבורג לשעבר סיפר כי בית הכנסת מאובטח רק בימי חג מיוחדים: "ביום כמו שבת הדלת פתוחה, זאת תפילה רגילה, כל אחד יכול להיכנס ולצאת". 


זמן קצר לאחר הירי אמר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כי הוא חושב שהאירוע יכל היה להימנע אם רק הייתה אבטחה בבית הכנסת. "אם הייתה איזשהו סוג של הגנה בתוך בית הכנסת, זה היה מצב שונה. אך לא היה", כך ענה כשנשאל על ידי הכתבים לגבי בקרת הנשק בארה"ב, והאם האירוע מעיד לדעתו שישנו צורך בשינוי הסטטוס קוו.  
טראמפ גם כינה את הירי "מעשה מרושע", וקרא לאמריקאים להתעלות מעל לשנאה, והורה להוריד את הדגלים ברחבי ארה"ב לחצי התורן. בנוסף, הוא ציין כי יבקר בקרוב בפיטסבורג, אך לא אמר בדיוק מתי. פוליטיקאים ישראלים רבים הגיבו גם הם לאירוע הירי, ביניהם השר נפתלי בנט, שהודיע כי הוא ייסע בקרוב לפיטסבורג כדי "לחזק את הקהילה היהודית". ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בתגובה: "אני מזועזע מההתקפה הרצחנית", וציין כי "אנחנו עומדים לצד הקהילה היהודית". 
 
בנוסף, הליגה נגד השמצה והמועצה היהודית ליחסי ציבור בארצות הברית תיארו את הירי כ"המתקפה הקטלנית ביותר על הקהילה היהודית בהיסטוריה של ארצות הברית". במוצאי השבת (שעון ארצות הברית) התאספו מאות אבלים ליד בית הכנסת בפיטסבורג, הדליקו נרות לזכר הקורבנות, ושרו שירים בעברית. גם בעיריית תל אביב  הפגינו סולידריות עם קרובנות הירי ומשפחותיהם, ועל קירות העירייה הוצגו באורות דגל ארה"ב ודגל ישראל לסירוגין.