מפקד זק"א בפיטסבורג, הרב אליסר אדמון, סיפר היום (ראשון) לגל"צ על שהתרחש בבית הכנסת "עץ החיים" בעיר, שם נרצחו 11 אנשים בירי שבוצע במהלך ברית מילה בשעות הבוקר של שבת. "מדובר באנשים מבוגרים שבאו להתפלל בשעות הבוקר, אלו שני בתי כנסת שונים באותו בניין בקומות נפרדות. הוא רץ בכל הקומות הרג אנשים בבית הכנסת עצמו, ביציאת חירום. טרגדיה גדולה אנשים שאנחנו מכירים וחיים איתנו כל הזמן. חלק מהאנשים אני מכיר ממש מקרוב. טרגדיה מאוד קשה. מעשה שאי אפשר לתאר". 



"הוא לא נתן להם לברוח עד שהמשטרה הגיעה", המשיך וסיפר הרב אדמון, "בית הכנסת במרחק רחוב אחד מתחנת המשטרה והם הגיעו די מהר וניהלו קרב יריות בקומה השלישית. גופות הנרצחים עדיין בבניין. אנחנו מנסים לעבוד עם המז"פ של פיטסבורג וזה קצת קשה כי הם לא מבינים את הצרכים שלנו. הם לא נותנים אישור להוציא אותם עדיין. הזירה סגורה לחקירה של ה-FBI, הם לא לוקחים שום סיכון". 
"אני מקבל המון טלפונים", הוסיף, "החיים ישתנו מבחינת בתי הספר ובתי הכנסת, המצב ישתנה. קיבלנו הרבה תמיכה מהקהילות של הכנסיות כאן ואנחנו מתכוננים לשלב הבא של להתאחד עם הקהילה, אין סיבה להישבר. גדלתי בארץ ואני מכיר את הסיטואציה, אנחנו נילחם. זה לא דבר שחשבנו שיקרה. היינו בבר מצווה בבית כנסת במרחק עשר דקות והמחשבה שהיורה יכל להגיע אלינו זה דבר שמפחיד לחשוב עליו. ממשיכים לחיות בעזרת השם". 

"לא הייתה שום התרעה", אמר, "לא ידענו שדבר כזה קיים, גם המשטרה פה בהלם לא ידעו איך לאכול את זה. צריך לחשוב על זה שאנשים כאלה חיים בינינו. אנחנו רוצים שהדלת תהיה פתוחה תמיד במיוחד בשבת בבוקר, רוצים שירגישו מאוד בנוח. זה דבר שהורס את האווירה הנינוחה. אנשים לא ידעו מה לעשות, אנשים היו בחוסר ידיעה. הילדים שלי אישית קצת בטראומה כי היו סגורים בחדר בבית כנסת ואנחנו בחדר שני. אנחנו בקשר עם פסיכולוגים והם יגיעו לבית הספר וידברו על הנפגעים והאווירה". 

"קלאצ'ניקוב רב עוצמה"

בארה"ב התפרסמו הקלטות רשת הקשר המשטרתית מרגעי הדרמה שהתרחשו בבית הכנסת כאשר היורה תקף גם את השוטרים שהגיעו למקום:

 

סיור: בדלת הקדמית -אנחנו חייבים לפנות חלק מבני הערובה האלה
מפקדה: קיבלתי
סיור: יש לנו מחסנית שנגמרה - נראה כמו קלאצ'ניקוב רב עוצמה במסדרון האמצעי
סיור: יש לי תיאור
מפקדה: קדימה, תשלח אותו
סיור: גבר לבן גבוה, שיער קצר, חולצה כחולה בהירה, ג'ינס
סיור: מצאתי אחד בחיים
סיור: אנחנו מפנים אחד כרגע- עדיין בחיים, יש לנו לפחות ארבעה נפגעים בהיכל כרגע
מפקדה: היה מודיעין קודם שהוא אולי במרתף?
סיור: היה לי דיווח על לפחות קורבן אחד במרתף
סיור: ארבעה קורבנות נוספים בהיכל המרכזי, שמונה נפגעים סך הכל, אחד חולץ עד כה
סיור: אנחנו צריכים מיגון משוריין
סיור: מה מצבכם במרתף?
סיור: אנחנו במורד המדרגות לשמאל. עובדים מחדר לחדר, יש לנו כאן נפגעי ירי מדממים

הרשת החברתית בה היה פעיל היורה: "עדכנו את המשטרה"

רשת GAB הרשת שבה היה חבר היורה, הוציאה הודעה בעקבות הרצח בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג וכתבה כי "המדיניות של הרשת לגבי טרור ואלימות תמיד הייתה מאוד ברורה. יש לנו אפס סובלנות כלפיהם. הרשת מגנה כל שימוש באלימות ובטרור. זו תמיד הייתה המדיניות שלנו".

"אנחנו מאוד עצובים ומצטערים על מה שאירע בפיטסבורג", נכתב עוד, "אנחנו חושבים על משפחותיהם וחבריהם של הקרבנות ומתפללים עבורם. אנחנו בעד חופש ביטוי שווה לכולם אך לצערינו הרשתות החברתיות מוציאות את הטוב ואת הרע מבני האדם. לאחר הירי עדכנו את המשטרה לגבי הפרופיל של החשוד בחשבון, ונתנו לה גישה אליו כדי שתוכל לדלות פרטים על האיש. החשבון נמחק".