ביקורו ההיסטורי בסוף השבוע של ראש הממשלה בנימין נתניהו במסקט שבעומאן, ביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי אחרי 22 שנה, עורר זעם רב בקרב פעילים ברשתות החברתיות בעולם הערבי. “מדובר בנרמול יחסים עם הכיבוש הישראלי ואף הכרה בישראל כמדינה, למרות כל הפשעים שהיא מבצעת כלפי העם הפלסטיני", זעמו גולשים. מובילי המתקפה הישירה היו נציגיהם של איראן, חיזבאללה (עיתון אל־אחבאר הלבנוני המקורב לארגון פרסם את תמונות שליטי עומאן, קטאר, סעודיה והאמירויות תחת הכותרת “שושלת בני ציון") וגם פת"ח וחמאס, שראה באירוחו של נתניהו “פרס לכיבוש", כלשונו.

ההאשטאג שהוביל את קמפיין הזעם הזה היה “לא לנרמול היחסים עם הישות הציונית". רוב הציוצים והפוסטים התלוו לתמונתו של סולטן עומאן, קאבוס בן סעיד, לוחץ יד לנתניהו, שזהו ביקורו הראשון במדינה ערבית שאין לישראל יחסים דיפלומטיים עמה. “זה מעציב. זה דוחה", כתב הגולש ג’יהאד חילס. “עומאן אירחה את מנהיגי הכיבוש, והתודה של הצבא הציוני הייתה הרג חפים מפשעים לאור יום בעזה ומתקפות ליליות".
מתחת לתמונתו של ראש הממשלה ומארחו ליד מפה של העולם הערבי, כתב הסופר חליפה דלימי: “זו התמונה המפחידה ביותר. איני מבין למה התכוון קאבוס כאשר הציג בפני נתניהו מפה של ארצו. האם הוא רוצה שהציונים יפלשו אליו?"

מה שהגביר את כעסם של הגולשים היה העובדה שביקור נתניהו התרחש במקביל לביקורה של השרה מירי רגב באבו דאבי, עם המשלחת הישראלית למשחקי הגראנד סלאם בג’ודו, ולהשתתפותה של משלחת ישראלית באליפות העולם בהתעמלות בדוחא שבקטאר. התפתחויות אלו עוררו תחושה שעומאן, איחוד האמירויות וקטאר מנרמלות את היחסים עם מדינת ישראל.
מגישת החדשות ברשת אל־ג'זירה, העיתונאית הלבנונית ע'אדה עויס, כתבה: "אין לנרמל יחסים – לא בקטאר, לא באמירויות, לא בסעודיה ולא בעומאן או באף מדינה ערבית - עד שהפלסטיני יחזור לאדמתו. מה עושה נתניהו בעומאן?".
סלאמה עבד אל־חמיד כתב: "בושת הנרמול אינה חדשה, אך היא מדהימה בכל פעם מחדש. כל הארמונות הערביים מנהלים מגעים עם האויב, חלקם יחסים מלאים. יש בהם מי שמתגאה ביחסים אלה. הסיסמה שלהם הפכה להיות 'ישראל מאחדת אותנו'".
הפעיל פראס אבו בלאל כתב כי "הפשע הגדול של אש"ף בחתימת הסכמי אוסלו פתח את המסלול לחלק ממשלות ערב לנקוט את פשע הנרמול. זה לא מזכה את המנרמלים הערבים; זהו פשע גם אם אש"ף התחיל בו".
ואילו הפרשן הפלסטיני המקורב לחמאס, ד"ר סאלח נעאמי, סיכם: "קדחת הנרמול בין מדינות המפרץ לישראל, כפי שבאה לידי ביטוי בביקור נתניהו בעומאן ובהשתתפות ספורטאים ציונים בפעילות בקטאר ובאמירויות, היא תוצאה של תפיסה מוטעית באותן מדינות, שלפיה התנהלות זו מחזקת אותן בוושינגטון".

מירי רגב באבו דאבי. צילום: באדיבות איגוד הג'ודו
מתקפה מבית
גם בעומאן עצמה פעילים יצאו נגד הביקור. “עומאני נגד הנרמול", ו"נתניהו במסקט" היו שני ההאשטאגים המובילים. “אנחנו מגנים את הביקורים והמפגשים של פוליטיקאים או ספורטאים ישראלים בחלק ממדינות ערב, בקטאר ובאיחוד האמירויות, ומגנים גם את המפגש של ראש פירמידת הפשע הציוני, נתניהו, בעומאן", ציטטו פעילים עומאנים את הודעת ארגון חמאס השולט ברצועת עזה.
“אני מבין את רצון ההנהגה בעומאן לסייע בפתרון הסוגיה הפלסטינית ולהקל את הסבל של האחים שלנו בגדה ובעזה, אולם זה לא צריך להוביל להפיכת נתניהו לידיד", כתב הפעיל העומאני זכריא אלמחרמי.
הפעיל אל־חוסין אל־קלהאטי כתב מצדו: "מה זה אומר 'שלום עם ישראל'? האם נקבל את ישראל כמדינה ונחיה בדו־קיום עמה? האם אנו, הערבים, סבורים שישראל רוצה שלום?" הפעיל העומאני מחמוד רפעת קרא לשליטו להרחיק את "יועצי אחיתופל שלו, מאחר שהעם הוא היועץ הטוב ביותר".
גורמים רשמיים בעומאן הסבירו מצדם: "אירחנו לאחרונה את נשיא מדינת פלסטין, מחמוד עבאס, וזה היה אך טבעי לארח גם ראש ממשלת ישראל. אנחנו רוצים לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים".
סקירת עיתונות // ביקור נתניהו בעומאן
פותחים שער
כצפוי, כלי התקשורת בעומאן הבליטו בעמודים הראשיים שלהם את ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בסולטנות הערבית העשירה. בטלוויזיה הממלכתית הקריאו הודעה מטעם ארמון הסולטן קאבוס, שלווה ב"הוד מעלתו בנימין נתניהו", ושידרו את לחיצת היד שלו ושל בכיריו עם נתניהו ורעייתו, תוך שהדגישו כי ראש הממשלה ביקש להתארח במדינה כדי לדון בתהליך השלום.
בעיתון “עומאן" נכתב בעמוד הראשי: “עומאן - שער לשלום" והקדיש גם את מאמר מערכת לסוגיית הביקור השנויה במחלוקת גם בסולטנות. העורך הראשי הדגיש כי האירוח היה חלק מדיפלומטיית השלום של הסולטן קאבוס, כאשר התמונות שלו עם נתניהו התפרסו על פני שלושת העמודים הראשונים. תמונות של השליט עם מנהיגים בעולם, ובהם נשיאי איראן בעבר, מחמוד אחמדינג’אד ובהווה חסן רוחאני, התפרסמו אף הן, כמו גם תמונתו עם הראיס הפלסטיני יאסר ערפאת. כמו כן, הודגש ביקורו במסקט בשבוע שעבר של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.
גם בעיתון “אל־ווטן" (“המולדת") הודגש כי הביקור הנו חלק מדיפלומטיית השלום שמקדם הסולטן זה שנים רבות. העיתון הדגיש גם את השקיפות של הסולטן קאבוס, שלא מסתיר ביקורים עם מנהיגים ישראלים, תוך רמיזה למדינות אחרות במפרץ שמקיימות מגעים עם ההנהגה הישראלית מתחת לרדאר. “הסוגיה הפלסטינית היא בראש מעיינינו", נכתב בעיתון “אל־ווטן", תוך שהם מקדישים את כל המאמרים בעיתון זה לסוגיית הביקור ומזכירים כי שר החוץ של עומאן, יוסוף בן עלאווי, הדגיש שוב ושוב את עמדת עומאן: “למרות העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים, ארצנו תמשיך לדבוק בעמדתה כי מזרח ירושלים היא בירת מדינת פלסטין".
“אנחנו עושים מאמצים למען שלום צודק, בשקיפות ובפומבי, והמטרה היא להגיע להסדר באמצעות דיאלוג ודרכי שלום", נכתב במאמר מערכת שהתפרסם אתמול בעיתון. “ביקורו של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס והביקור של ראש הממשלה הישראלי מסמלים את התפקיד החיובי של עומאן בפעילות למען השלום".
איור בעמוד הדעות של עיתון “אל־ווטן", שבו נראית עומאן כשער לשלום, שבו נכנסים נוצרים, מוסלמים ויהודים, סיפר את הסיפור כולו.