מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו אמר הערב (שבת) כי איראן ביצעה ניסוי בטיל בליסטי תוך הפרה של החלטת האו"ם. "המשטר האיראני ביצע עכשיו ניסוי בטיל בליסטי לטווח בינוני שמסוגל לשאת ראשי קרב רבים. הניסוי הזה מפר את החלטת האו"ם 2231. ניסויי הטילים והפצתם על ידי איראן הולכים וגדלים. אנו מגנים את המעשה הזה וקוראים לאיראן להפסיק את הפעילות הזו", צייץ פומפאו. 
החלטה 2231 הגדירה לוחות זמנים להסרת חלק מהסנקציות שהוטלו בעבר על איראן, בעקבות הסכם הגרעין ב-2015. בחודש נובמבר הודיעה ארצות הברית באופן רשמי על הטלת סנקציות חדשות על המשטר באיראן. העיצומים הוטלו על יותר מ-700 אישים וארגונים באיראן, יותר משהוסרו בחתימה על הסכם הגרעין בשנת 2015, בין איראן לארה"ב, בריטניה, רוסיה, סין, צרפת וגרמניה.


כזכור, סוכנות הידיעות IRNA האיראנית דיווחה בחודש ספטמבר כי גורם רשמי במשרד ההגנה בטהרן מסר לה כי בכוונת איראן להגביר את יכולות הטילים הבליסטיים וטילי השיוט שברשותה וכן לרכוש מטוסי קרב וצוללות מהדור החדש.

עוד נמסר בדיווח, כי גורמים איראנים טוענים שתוכנית הטילים היא הגנתית בלבד, ואינה ניתנת למשא ומתן מהסוג שדורשות ארצות הברית ומדינות אירופה. בכירים בטהרן טוענים כי התוכנית אינה קשורה להסכם הגרעין עם המעצמות.

טילים איראניים על רקע תמונתו של חמינאי. צילום: רויטרס
טילים איראניים על רקע תמונתו של חמינאי. צילום: רויטרס


"הגברת היכולות של הטילים הבליסטיים ושל טילי השיוט, וכן רכישת כלי נשק חדשים ומתקדמים היא חלק מהתוכניות של המשרד", כך הסביר לסוכנות הידיעות מוחמד אחדי, סגן שר ההגנה האיראני לעניינים בינלאומיים.

הוא התייחס לנספחים הצבאיים של טהרן והוסיף כי "הסנקציות הבינלאומיות לא הפריעו להתפתחות תעשיית הנשק האיראנית". הוא הסביר: "יש לנו תשתית מתאימה לפיתוח ושדרוג של התעשייה הביטחונית, תוך הסתמכות על היכולות המדעיות הטובות של המדינה, ועל עשרות אלפי הבוגרים בתחומי ההנדסה והטכנולוגיה".