יום אבל לאומי: ארה"ב נפרדה היום (רביעי) מהנשיא ה-41, ג'ורג' בוש האב, בטקס לוויה ממלכתי בהשתתפות הנשיא דונלד טראמפ וכל הנשיאים לשעבר שעדיין בחיים, שגם סיפק מפגש טעון בין הנשיא הנוכחי לבין קודמו. "היית האב הטוב ביותר שיכול להיות לבן ולבת", אמר בדמעות בנו הבכור, הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן.




יום האבל הלאומי, שבמסגרתו כל מוסדות הממשל והבורסה בוול סטריט שבתו מפעילות, נפתח כאשר ארונו של הנשיא לשעבר, שהלך לעולמו בסוף השבוע בגיל 94, הועבר מגבעת הקפיטול, שם הוצב מאז יום שני בערב, לקתדרלה הלאומית בוושינגטון. חיילים מכל זרועות הצבא הכניסו את הארון מכוסה הדגל לקתדרלה בשקט מופתי של כל הנוכחים.



במקום התכנסו כל צמרת הממשל האמריקאי בהווה ובעבר, ובהם הנשיא טראמפ ורעייתו מלניה, בני הזוג אובמה, בני הזוג קלינטון ובני הזוג קרטר, בנוסף לסגני הנשיא בהווה ובעבר, שרי קבינט, חברים בבית הנבחרים ובסנאט ובני משפחת בוש, ובראשם הבן הבכור, הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש.



הלווייתו של ג'ורג' בוש האב. צילום: רויטרס



רגע מתוח נרשם כאשר הנשיא טראמפ הגיע למקומו, ונרשם המפגש הראשון בינו לבין ברק ומישל אובמה מאז יום ההשבעה בינואר 2017. לחיצות הידיים הקרירות והמבטים הקפואים העידו על הטינה ששוררת בין הצדדים שהחליפו לא מעט השמצות והתקפות, במיוחד במהלך בחירות אמצע הקדנציה, ולאור ביקורתה של מישל אובמה על טראמפ בספרה החדש. התעלמות מופגנת נראתה גם בין טראמפ לבין יריבתו בבחירות, הילרי קלינטון, ובעלה הנשיא לשעבר, ביל קלינטון, שלחץ את ידה של מלניה טראמפ.



ג'ורג' בוש הבן הזכיר בחיוך כיצד אביו לא ויתר על שמחת החיים גם בגילו המופלג, כאשר חגג ימי הולדת עם שיט בסירת המירוץ שלו, עשה צניחות חופשיות ואהב לראות סדרות משטרה בטלוויזיה. הנשיא לשעבר ציין כי אביו "הראה לי מה זה אומר להיות נשיא שמשרת בהגינות, מוביל עם אומץ ופועל מתוך אהבה בכל לבו לאזרחי ארצנו. בעתיד יגידו שג'ורג' הרברט ווקר בוש היה נשיא אדיר. דיפלומט עם כישרון שאין דומה לו, הוא היה אדם ששירת בהגינות ובכבוד", אמר.  



בוש סיפר כיצד אביו ואמו ברברה ניסו להתגבר על מותה של בתם השנייה, רובין, שמתה מלוקמיה בגיל שלוש, וסיפר כי מאז שאמו הלכה לעולמה באפריל, אביו חיכה לרגע שבו שוב יהיו יחד. "היית האב הטוב ביותר שיכול להיות לבן או לבת", אמר בוש כשקולו נשבר. "לפחות אנחנו יודעים שאתה שוב מחבק את רובין ושוב מחבק את אמא". עם ירידתו מהבמה, מילאו מחיאות כפיים את הקתדרלה.



ג'ורג' בוש הבן בהלוויה. צילום: רויטרס



מלניה ודונלד טראמפ ליד ברק ומישל אובמה. צילום: רויטרס



ההיסטוריון הנשיאותי, ג'ון מיצ'אם, שכתב ספר על הנשיא המנוח, העלה חיוך בקרב הנוכחים ולעתים גם קולות צחוק, כאשר ציין נקודות מפתח בחייו של בוש וקווים לדמותו, החל מחוסר החיבה שלו לנאומים פומביים ועד אהבתו הממושכת לרעייתו ברברה שמתה מוקדם יותר השנה. "הוא היה המדינאי-חייל האחרון, אב מייסד של המאה ה-20", אמר מיצ'אם. "בגלל שהחיים נתנו לו כל כך הרבה, הוא נתן שוב ושוב ושוב".



בריאן מולרוני, ששימש ראש ממשלת קנדה בזמן כהונת בוש, סיפק נאום מלא זיכרונות על הנשיא לשעבר, תוך שהוא שולח עקיצות נסתרות לעברו של הנשיא הנוכחי. "אף דייר של החדר הסגלגל לא היה אמיץ יותר, מוסרי יותר ומכובד יותר מאשר ג'ורג' הרברט ווקר בוש", אמר מולרוני. "כל מנהיג מדינה שעבד מול בוש ידע שהוא עובד מול ג'נטלמן".



הסנאטור הרפובליקני לשעבר, אלן סימפסון, גם סיפר חוויות משעשעות מהיכרותו עם בוש שנמשכה יותר מ-55 שנה. "הוא אהב בדיחה טובה, והוא היה משעין את ראשו לאחור וצוחק בצחוק גדול", אמר. "אבל הוא אף פעם לא זכר את שורת המחץ. ואני מתכוון אף פעם". הנוכחים הגיבו בצחוק גדול.



ארונו של בוש האב. צילום: רויטרס



הלילה יוטס ארונו של הנשיא לשעבר בחזרה לטקסס, שם יוצב בכנסיית סנט מרטין ביוסטון. מחר יועבר הארון בשיירה לרכבת מיוחדת שתסיע אותו במשך שעתיים וחצי, עד לעיר קולג' סטיישן, שם נמצאת הספרייה הנשיאותית על שמו של בוש. במקום יתקיים טקס קצר שבמהלכו יעבור מטס עם מטוס חסר לזכרו של הנשיא, ששירת כטייס צי במלחמת העולם השנייה. לאחר מכן, תיטמן גופתו של הנשיא ה-41 לצד ברברה, רעייתו מאז 1945 שמתה באפריל האחרון, ולצד בתם רובין שהלכה לעולמו בשנת 1953 בעת שהייתה בת שלוש.



ביום שלישי בערב, הגיעו בני הזוג טראמפ לבית ההארחה הרשמי בלייר האוס, מול הבית הלבן, על מנת למסור את תנחומיהם לבני המשפחה. ג'ורג' בוש הבן ורעייתו לורה קיבלו את פניהם בחמימות, ולאחר חילופי דברים קצרים נכנסו פנימה והזוג טראפ יצא כעבור 20 דקות וחזר לבית הלבן. לא נמסרו פרטים על תוכן הדברים בשיחה האישית.



מדליקים נר לזכרו של בוש מחוץ לספרייה הנשיאותית. צילום: רויטרס