מנג וואנז'ו, הסמנכ"לית הפיננסית של ענקית התקשורת "וואווי" שנעצרה בקנדה בתחילת החודש, שוחררה הלילה (רביעי) בערבות של 7.4 מיליון דולר. וואנז'ו, שעומדת כעת בפני הסגרה למשפט בארצות הברית, בגין חשד כי הפרה את הסנקציות הכלכליות שהטיל הממשל האמריקאי על איראן, תשהה בביתה בוונקובר תחת מעקב ופיקוח צמודים 24 שעות ביממה ותענוד אזיק אלקטרוני, עד למשפט שיחל בפברואר 2019.



נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר ל"רויטרס" כי יתערב בהליך הפלילי נגד וואנז'ו אם הדבר ישרת אינטרסים ביטחוניים או יסייע למדינתו לחתום על הסכם סחר עם סין.



משרד החוץ הסיני קרא ביום ראשון לשגריר האמריקאי בסין להביע "מחאה חריפה" נגד מעצרה של וואנז'ו בת ה-46, שהיא גם בתו של מייסד החברה, וכן דרש מארצות הברית לבטל את צו המעצר נגדה. סגן שר החוץ הסיני, לה יוצ'נג, הוסיף כי הצעדים הבאים יהיו תלויים בפעולות העתידיות של ארצות הברית.



כזכור, וואנז'ו נעצרה בקנדה בתחילת החודש, ועומדת כעת בפני הסגרה לארצות הברית, זאת בגין החשד כי וואנז'ו הפרה את הסנקציות הכלכליות שהטיל הממשל האמריקאי בחודש שעבר על איראן. משרד החוץ הסיני פרסם הודעה לפיה, "אם קנדה תסרב להיענות לבקשה ולשחרר את הסמנכ"לית, לסירוב יהיו השלכות קשות", וכן דרש את שחרורה המיידי. בעקבות המעצר, נרשמו ירידות חדות בבורסות המזרח הרחוק.



מעצרה של וואנז'ו הגביר את המתיחות בין שתי המעצמות, זאת דווקא אחרי רגיעה יחסית שנרשמה בשבוע שעבר כשנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ועמיתו הסיני שי ג'ינפינג, סיכמו על הפסקת אש במלחמת הסחר בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם, ובמסגרתה יימנעו המדינות מהטלת מכסים חדשים בשלושת החודשים הקרובים בניסיון לפתור את המחלוקות.