יפן תפרוש מאמנת ציד הלווייתנים הבינלאומית והודיעה הלילה (רביעי) כי תשוב לציד מסחרי של היונקים הימיים החל מחודש יולי ב-2019. ההודעה על הפרישה מההסכם הבינלאומי עוררה ביקורת מארגונים המתנגדים לציד הלווייתנים וממספר מדינות, בהן אוסטרליה וניו זילנד. 
השר היפני יושיהידה סוגה אמר במסיבת עיתונאים כי ציד הלווייתנים יוגבל למים הטריטוריאליים של ארצו ולאזור הכלכלי שלה. "החל מחודש יולי 2019, יפן תקיים ציד לווייתנים מסחרי בתוך המים הטריטוריאליים שלה ובאזור הכלכלי הבלעדי שלה ותפסיק לצוד באוקיינוס הארקטי. הציד יתבצע בהתאם לחוק הבינלאומי ובהתאם להגבלות הוועדה הבינלאומית", אמר סוגה.
שר החוץ הניו זילנדי ווינסטון פיטרס אמר כי הוא מאוכזב מההודעה היפנית. "ציד לווייתנים הוא נוהג מיושן ולא נחוץ. אנו ממשיכים לקוות שיפן תשקול מחדש את עמדתה בסופו של דבר, ותפסיק את כל ציד הלווייתנים על מנת לקדם את ההגנה על המערכות האקולוגיות באוקיינוסים".


 מחוקקים יפנים אוכלים בשר לווייתן במסעדה בטוקיו. צילום: רויטרס
מחוקקים יפנים אוכלים בשר לווייתן במסעדה בטוקיו. צילום: רויטרס

 
שרת הסביבה האוסטרלית מליסה פרייס קראה ליפן לחזור לאמנה הבינלאומית בהקדם האפשרי. "ממשלת אוסטרליה מאוכזבת עמוקות. אנו מתנגדים בתוקף לכל צורותיו של ציד הלווייתנים", אמרה פרייס.
יפן טענה במשך שנים כי רוב זני הלווייתנים אינם בסכנת הכחדה וכי אכילת בשרם היא חלק מהתרבות שלה. עד כה, היא קיימה ציד רק באוקיינוס הארקטי שבחצי הכדור הדרומי. בשר לווייתנים נמכר בחנויות במדינה, למרות שרוב היפנים כבר לא אוכלים אותו. מחוקקים ממפלגתו של ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, מייצגים קהילות של ציידי לווייתנים וקראו לו במשך זמן רב לחדש את הציד המסחרי.