בדרך להפיכה בוונצואלה? ארצות הברית וקנדה הכירו אמש בנשיאותו של מנהיג האופוזיציה, חואן גוואידו וקבעו כי שלטונו של ניקולס מדורו אינו חוקי. בתגובה, הורה השליט המכהן על ניתוק היחסים עם וושינגטון. בתוך כך, גם רוסיה מתערבת בנעשה במדינה הדרום אמריקאית, ואומרת כי הקריאות להדחתו של מדורו אינן חוקיות.



עורך חדשות החוץ של חדשות 13, נדב אייל, אמר בשיחה עם "הקבינט" של 103FM, כי בעיקרון בוונצואלה שורר בלאגן שלם. "שלא נתבלבל, הממשלה עדיין מנהלת את העסק. למרות עניין ההשבעה של נשיא האופוזיציה, היא טרם העבירה את הכוח אליו. מדובר באקט פוליטי בתקווה שיוביל למהפכה שעוד לא התרחשה".



איפה הצבא עומד?
"נראה שהצבא עומד לצד המשטר. הוא אמור לקבל הרבה מאוד יתרונות כחלק מהממסד. הבינו שהצבא הוא העיקר ושריינו אותו אידאולוגית מראש. כבר ראינו הפגנות מהסוג הזה בוונצואלה. מה ששונה הפעם הוא המהלך המתואם בין ההפגנות להכרה של ארה"ב וקנדה בנשיאות של מדורו כלא חוקית ובנשיאות של מנהיג האופוזיציה כחוקית". 



אז הייתה כאן קנוניה שהאמריקאים היו שותפים לה?
"חד משמעית. זה ממש תיאום בין כל מדינות צפון אמריקה וקנדה".

מקסיקו הכירה במדורו.
"נכון ולא נשכח גם את רוסיה".



כל תומכיו של מנהיג האופוזיציה מתכוונים להתערב או לתת לדברים להתגלגל מעצמם?
"אקטים מהפכניים לוקחים זמן. זה משהו שיכול לקחת חודשים. ונצואלה כבר נמצאת במצב הזה הרבה זמן ובכל זאת זה לא קרה. יש להמון אנשים מה להרוויח מהישארות המשטר ומנסים לשמר את זה".

טוענים שהפעם העניים יצאו לרחובות.
"אני לא יכול למפות את המפגינים. אין ספק שהחלק הארי שלהם הוא מעמד הביניים ששנים שונאים את מדורו. קראקס אף פעם לא הייתה חזקה בצד של הוגו צ'אבז, בדומה להפגנות הגדולות בתל אביב נגד שלטון הימין. האינדיקציה הראשונה לזה שהשלטון מתערער היא זה שהתרחש מרד של לפחות 27 חיילים בבסיס צבאי. יכול להיות שקרה משהו רחב יותר אבל הצבא יכול היה לסיים את המהומה הזאת תוך דקה וחצי. הצבא הוא זה שמקבל את ההחלטה ועד לרגע זה – זה לא ברור. ראשי הצבא צריכים לוודא שמקומם יישמר ושהם לא יעמדו לדין".

אנחנו זוכרים את ניסיון ההפיכה באיראן כשאובמה ישב מהצד במקום לתת רוח גבית. טראמפ יכול לתת תמיכה חיצונית לאופוזיציה כדי להחזיר את ונצואלה לשפיות?
"הוא עושה את זה, תראו את ההצהרות של פומפאו ושל אחרים בממשל. הסיבה שאובמה ישב על הקווים הייתה בדיוק המסיבה שישראל ישבה על הקווים. הם ידעו שכל הבעת תמיכה תתפרש כבוגדנות מצד אותם מפגינים. אתמול ארה"ב נתקה את הקשר שלה ממשטר מדורו אך הכירה ביחסים עם המשטר החדש. מדורו יצא אל המרפסת ומול תומכיו קרא את ההצהרה של פומפאו כשהשתמש באלמנט האמריקאי כדי לומר שהאימפריאליסטים האמריקאים שוב מנסים להשתלט על המדינה".

להערכתך מדורו יצלח את האירוע הזה?
"אני לא מהמר על זה. כל החלטה היא בין אוזן שמאל לימין של כל תת קולונל בצבא הוונצואלי שיכול מחר בבוקר לפרוס פלוגה של טנקים מול ארמון הנשיאות ולגמור את הסיפור. המצב במדינה שם נורא, אפילו נייר טואלט אין להם".