ישראלים שעלו ארצה מוונצואלה עוקבים בקדחתנות אחר המצב במדינה הדרום אמריקאית, בעקבות הכרת ארצות הברית, קנדה ומספר מדינות דרום אמריקאיות במנהיג האופוזיציה חואן גוואידו כנשיא הלגיטימי, במקום השליט הסוציאליסטי ניקולאס מדורו. גבריאל קמפוס בן ה-26 עלה ארצה מוונצואלה ב-2007. בשיחה עם מעריב היום (חמישי) הוא מספר על קריסתה הכלכלית של המדינה ועל הידרדרות המצב הפוליטי בה. 



"יש עכשיו הרבה סרטונים ששולחים לי קרובי משפחה שחיים שם", סיפר. "הרגו חמישה אנשים ברחובות, יש כאוס טוטאלי עכשיו. אין כלום, המצב הידרדר. אנשים לא יכולים לקנות מוצרים בסיסיים וצריכים לנסוע במשך שעות בשביל לקנות אפילו סוכר. כל העסקים סגורים ואין עבודה. אנשים בורחים, נוטשים את הבית שלהם ומשאירים הכל שם. אנשים באים וגונבים להם את הדברים". 

"הם מחכים לראות מה יקרה. אם מדורו ייפול הם יישארו בוונצואלה", אמר גבריאל על בני משפחתו שנותרו במדינה. "הם לא רוצים לעזוב כי יש להם בתים שם, וכל אחד יכול לבוא ולגנוב להם את הדירה. אם יצליחו להפיל אותו, זה ייקח שנים אבל יש סיכוי, המדינה תצא מהחור שהיא נפלה אליו. חזרנו 60 שנה אחורה מבחינה כלכלית. ייקח שנים לחזור לאיפה שהמדינה הייתה כשקודמו של מדורו, הוגו צ'אבז, עלה לשלטון". 
 
"הורגים אנשים ברחובות, יש ונדליזם. המשטרה עצמה בחלק מהמחוזות שם פתחה במרד נגד השלטון", הוסיף. "יש מחוזות שעדיין בשליטת הממשלה. רוב המדינות בדרום אמריקה הכירו בגוואידו כנשיא, יש מלא לחץ אבל מדורו לא רוצה לעזוב את המדינה. זה מאוד קשה, צריך עוד לחץ. לדעתי הוא לא יעזוב סתם ככה, צריך להפעיל שם כוח".

 ניקולאס מדורו. צילום: רויטרס
ניקולאס מדורו. צילום: רויטרס



"ההידרדרות החלה תחת צ'אבז"

"כבר ארבע שנים שמנסים דיפלומטית להוציא אותו", אמר גבריאל. "הוא עכשיו נחוש ואמר שהוא מוכן ללכת למלחמת אזרחים. אני מקווה שזה לא יוביל לזה אבל כנראה שכן. הסיכויים שיעזוב הם מאוד נמוכים. רוב האנשים בתפקידים החשובים בצבא הם אנשים שמשתייכים למפלגה שלו, אז יהיה להם קשה ללכת נגדו". 


הצעיר סיפר על הדרך שעברה ונצואלה ב-20 השנים האחרונות עד למצב הנוכחי. "כשהוגו צ'אבז עלה לשלטון ב-1999 התחיל שינוי בכלכלה. הוא פתח ארגונים לעזור לעניים, ועשה שינוי בחינוך שקשור לסוציאליזם, בכל תחומי החיים", סיפר. "המצב היה טוב בהתחלה, לא היו מלא בעיות כלכליות כמו שיש עכשיו. בפועל צ'אבז השקיע כסף שלא עזר למדינה, בטווח הארוך. הוא סגר או העיף את החברות הפרטיות שהיו במדינה לפני שעלה לשלטון. אנשים פחדו להשקיע בוונצואלה והוא עשה חוק שאפשר לו לסגור כל חברה שהוא רצה".



"נשאר אז רק מקור כסף אחד - הנפט. אבל אז מחירי הנפט ירדו והכלכלה התחילה להידרדר", הוסיף. "הוא עזר לאנשים אבל החברות הפרטיות נסגרו והאנשים העשירים עזבו והפסיקו להשקיע שם. כשמחיר הנפט היה גבוה הייתה לו לגיטימציה, הוא שלט בכל מוקדי הכוח במדינה, בקונגרס, בצבא. הכל היה מושחת וכולם חיו מהכסף שהממשלה נתנה להם".



הוגו צ'אבז. צילום: רויטרס
הוגו צ'אבז. צילום: רויטרס



"ב-2013 ביקרתי שם בפעם האחרונה. המצב כבר היה נוראי: כל התשתיות הבסיסיות הידרדרו, לא היה כלום בסופר, והיה לי קשה מאוד להיות שם במשך חודש", סיפר גבריאל. "כשחזרתי ראו שהיה לי דרכון ישראלי אז עשו לי את החקירה של החיים. כשהצבא בדק לי את הדרכון פתחו לי את התיק, זרקו לי הכל על הרצפה והתחילו לתחקר אותי. בחזרה פספסתי את הטיסה כי לא רצו לתת לי לצאת".