ממשלת ראמי חמדאללה הודיעה היום (שלישי) על התפטרותה בישיבה שנערכה ברמאללה. במהלך ההודעה, חמדאללה הביע הערכה לחברי הממשלה וכן על התמיכה של יו"ר הרשות במהלך עבודתה והדגיש כי הממשלה מגישה את התפטרותה לנשיא אבו מאזן והיא "תמשיך לנהל את תפקידה ולשרת את העם הפלסטיני בכל מקום עד להקמת ממשלה חדשה".



בתוך כך, אבו מאזן מנסה להקים ממשלה שתאחד כמה שיותר פלגים פלסטינים, מלבד חמאס והג'יהאד האסלאמי, אך הדבר לא מתאפשר לו מאחר וגם הפלגים הקטנים יותר – החזית העממית והדמוקרטית – דחו את היוזמה לקבל את חלקם בממשלה המתהווה. כך טוען העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" מפי מקורות ברצועה. 
 
על פי הדיווח, פתח משתמש במדיניות "המקל והגזר" עם הפלגים הפלסטינים, כדי לזרז את הקמת הממשלה הפלסטינית החדשה, לאחר התפטרותה של ממשלת "ההסכמה הלאומית" בראשות חמדאללה. בפתח מנסים לצרף לממשלה החדשה את הפלגים הגדולים, לאחר שהפניות לחזית העממית לשחרור פלסטין, החזית הדמוקרטית ו"היוזמה הלאומית" להשתתפות נדחו. זאת, מאחר ובארגונים אלה ראו בהקמת הממשלה החדשה ללא הסכמה לאומית פלסטינית, "חיזוק לפילוג הפנים פלסטיני".
 

"המגעים להקמת הממשלה החלו לפני כמה ימים, כדי לאלץ אותנו להיכנס לממשלת הפלגים, כממשלה המתנגדת לתוכניות האמריקאיות לחיסול הסוגיה הפלסטינית", אמר מקור בחזית העממית לכתב העיתון. "פתח הציגה פיתויים כספיים, הציעה החזרת כספי אש"ף לארגונים ואף הכפלתם, וכן הציעו תפקידים חשובים בתוך הארגון והממשלה, כולל סגן ראש הממשלה שתוקם על ידי מוחמד אשתיה, בנוסף לביטול חוק הביטוח הלאומי – שאנו מתנגדים לו".

החזית העממית התנגדה עקרונית להקמת הממשלה החדשה בלי שיהיה פיוס פנים פלסטיני, והצגתה כממשלת אחדות, מאחר והיא "מציבה את פת"ח כמחליט בלעדי בסוגיה הפלסטינית". לדברי הבכיר בחזית העממית, לאחר דחיית הפניה הודיעו להם בפתח, כי "הם יהיו באותה חזית עם חמאס והג'יהאד האסלאמי".

במקביל, הורה יו"ר הרשות להקפיא את חוק הביטוח הלאומי החדש, כנראה עקב ההפגנות נגדו ברחבי הגדה המערבית וגם ההתנגדות של החזית העממית.
בינתיים, כך דווח, מתכוונים בפת"ח להציג הצעות מפתות לחזית הדמוקרטית, כולל "ענייני הפלסטינים בחו"ל", שלושה תיקים בממשלה החדשה והוספת תקציב לארגון, אך גם ב"דמוקרטית" דחו את הפנייה, בתירוץ כי "הקמת ממשלת פלגים אינה מסייעת לסוגיה הפלסטינית".
 
יש לציין, כי חברי פתח הנושאים ונותנים עם הפלגים הפלסטינים הם ראוחי פתוח, עזאם אל-אחמד, חוסין א-שייח', מאג'ד אל-פתיאני ותאופיק א-טיראווי. מזכ"ל "המועצה המהפכנית של פת"ח", אל-פתיאני, אמר כי "הוועדה תציג בפני הנשיא מחמוד עבאס והוועד המרכזי של פת"ח את הדו"ח שלה, כדי להמשיך בהקמת הממשלה. זכותו של פת"ח שראש הממשלה יהיה חבר בוועד המרכזי שלה, או אחד מחבריו".