ועידת ורשה לשלום וביטחון במזרח התיכון: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (חמישי) כי הוא מצפה לקבל את תוכנית המאה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. נתניהו אמר את הדברים לאחר שהשליח האמריקאי ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ, דיבר מאחורי דלתיים סגורות בוועידה בוורשה על התוכנית, שככל הנראה תפורסם לאחר הבחירות בישראל ב-9 באפריל. קושנר אמר כי שני הצדדים יאלצו לעשות פשרות וכי התוכנית שונה מיוזמת השלום הסעודית מ-2002.

"אני מצפה לקבל את התוכנית. אקרא אותה לאחר שתוצג", אמר נתניהו. "אני חייב להגיד שאני יודע כי ממשל טראמפ שואף להבטיח את ביטחון ישראל למשך דורות. למרות שאני תמיד אומר כי ישראל חייבת תמיד להגן על עצמה, בכוחות עצמה, זה מנחם לדעת שיש לנו בת ברית חזקה כמו ארצות הברית".  

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, שנפגש עם נתניהו בגטו ורשה, הודה לו על מחויבותו לברית ההיסטורית בין שתי המדינות והוסיף: "ישראל היא בת בריתנו היקרה. אני נרגש להיות כאן איתך במקום המיוחד הזה ולשמוע תפילה לזכר גיבורי גטו ורשה. זה מזכיר לנו את עוצמת הקשר בינינו".

נתניהו אמר כי מקום הפגישה, בגטו ורשה, משמעותי מאוד. "רק לפני 75 שנה העם היהודי היה חסר ישע לחלוטין. נשחטנו במיליונים כאן על ידי הנאצים ועוזריהם. הם לא יכלו לעשות כלום. זה משמעותי מאוד שבשעת הייאוש גיבורים יהודים לחמו כאן באלפי הפושעים הנאצים. הם לא ידעו שסימלו בכך את לידתם מחדש של המדינה היהודית, ושל הצבא היהודי שמגן עליה כעת", אמר.    

לדברי נתניהו, הוועידה היא חלק מהכשרת דעת הקהל הערבית לנורמליזציה עם ישראל. "הם מבינים שזו לא פגישה סודית", אמר. "לא אמרתי שאשיג שלום עם המדינות הערביות לפני שנפתור את הסוגיה הפלסטינית, אבל כן נתקדם בנורמליזציה". 

נתניהו הוסיף שביקש מהמנהיגים שהגיעו לוועידה שיטילו סנקציות על כוח קודס ועל חיזבאללה, ללא הפרדה בין הזרוע הפוליטית והצבאית של הארגון. עוד אמר, כי ביקש גם "צעדים נוספים שיתצבעו תוך שיטוף פעולה, אותם לא אפרט". 
 
על תוכנית השלום של טראמפ, טען כי לא עלו היום פרטים חדשים: "קושנר אמר שיציגו את התוכנית אחרי הבחירות באפריל, ושהיוזמה הערבית הייתה חשובה לשעתה, אבל לא מתאימה להיום. המציאות השתנתה. מוקד הדיונים היה איראן". עוד הוסיף נתניהו, כי הוא מקווה שלא יהיה עימות כלשהו עם האמריקאים בעקבות דרישה כלשהי לוויתורים. 

נתניהו התייחס גם לחוק השואה הפולני, ממנו הוצא ההיבט הפלילי אבל עדיין קיימת אפשרות לתביעה אזרחית נגד מי שיאשים את הפולנים בשיתוף פעולה עם הנאצים: "הפולנים שיתפו פעולה עם הנאצים ואני לא מכיר מישהו שנתבע על האמירה הזו".

ראש המל"ל, מאיר בן שבת, אמר כי החשיבות בוועידה בוורשה היא התייצבותה של ארה"ב נגד איראן לצדה של ישראל, הכרה בכך שהאיום המרכזי הוא איראן וקריאה ברורה לאירופאים "לא להיות תמימים". 
 
פנס לאירופים: "פרשו מהסכם הגרעין"

סגן הנשיא פנס נשא מוקדם יותר דברים במהלך הכנס המתקיים בוורשה בהשתתפות דיפלומטים רבים ממדינות ערב וראש הממשלה בנימין נתניהו. פנס ציין כי הגיע הזמן שאירופה תפרוש מהסכם הגרעין. לדבריו, המנגנון החדש למסחר בין אירופה לאיראן הוא ניסיון לשבור את הסנקציות נגד הרפובליקה האסלאמית.

"זהו צעד לא חכם, שרק יחזק את איראן ויגדיל את הפער בין אירופה לבין ארצות הברית", אמר סגן הנשיא והוסיף: "למרבה הצער, כמה מהמנהיגים האירופאים לא שיתפו עד כה פעולה בנושא איראן".

ראש ממשלת פולין, מתאוש מורביצקי, שדיבר לאחר פנס, אמר בנאומו: "אני מקווה שתזכרו שזה צעד גדול לתכנן את השלום במזרח התיכון. הייתי נפעם מהביקור שלי במזזרח התיכון. פגשתי פליטים מעיראק, סוריה. זה אחד המחויבות שלנו קהילה בינלאומית. כשאנחנו מדברים על פליטים, אנחנו מדברים על מה שהולך לקרות. אפשר לתת להם מקלט ותרופות לכל אלה שסבלו מהמלחמות. הממשלה שלי מעורבת מאוד בעניין. הממשלות שלכם גם כן, וגם הממשלים בארצות הברית ואירופה, על מנת שישרדו. אנחנו צריכים לתמוך במדינות כמו לבנון וטורקיה, שעוזרות".

שר החוץ הבחרייני, השייח חאלד בן אחמד אל חליפה, נשאל על חידוש היחסים עם ישראל ואמר ש"זה יקרה בסופו של דבר". לאחר מכן נשאל על ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו במדינתו ואמר: "זה יקרה כשזה יקרה" 

שר החוץ הבחרייני נשאל על חידוש היחסים עם ישראל ואמר ש"זה יקרה בסופו של דבר". לאחר מכן נשאל על ביקור נתניהו במדינתו ואמר "זה יקרה כשזה יקרה" @gilicohen10 pic.twitter.com/33qLV63ACV

— כאן חדשות (@kann_news) February 14, 2019
מוקדם יותר, מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו אמר בנאומו בפתח פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אין דרך להשיג יציבות ושלום במזרח התיכון בלי להתעמת עם איראן". 
במהלך הכנס התייחס מזכיר המדינה לאתגרים במזרח התיכון והביע את שביעות רצונו מהנוכחות הישראלית-ערבית המשותפת. "אנחנו שמחים לראות כל כך הרבה מדינות כאן. זה כינוס היסטורי ומגוון שמראה את האתגרים שאיתם אנחנו מתמודדים. הכינוס אתמול היה יוצא דופן - מנהיגים ערבים וישראלים חלקו ארוחת ערב והחליפו עמדות. ארה"ב מחפשת דרכים חדשות לפתור בעיות ישנות", אמר פומפאו.

נתניהו ישב לצד שר החוץ התימני
 

במהלך הכינוס במליאת הוועידה ישב נתניהו לצד שר החוץ של תימן. שר המדינה לענייני חוץ הסעודי עאדל אל ג'ובר אמר לשליח מעריב בוורשה כי הוא איננו חושב שייפגש אישית במהלך הוועידה עם ראש הממשלה נתניהו אבל עצם ההתכנסות המשותפת של הוועידה היא אירוע חשוב. כמו כן, ג'ראד קושנר אמור להציג בפני באי הוועידה בדלתיים סגורות את התקדמות תכנית השלום האמריקאית.

נתניהו ושר החוץ התימני בוועידה. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
רה"מ נתניהו אמר בפתח פגישתו עם פומפאו: "אני רוצה להודות למזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו וסגן הנשיא מייק פנס מממשל טראמפ, על ארגון ועידה יוצאת מן הכלל. אתמול הייתה נקודת מפנה היסטורית. באולם, בהשתתפות כ-60 שרי חוץ ונציגים של עשרות ממשלות, ראש ממשלה ישראלי ושרי חוץ של מדינות ערביות מובילות עמדו יחד ודיברו בעוצמה, בהירות ואחדות בלתי רגילה נגד האיום המשותף מצד המשטר האיראני". 
עוד הוסיף נתניהו: "זה מציין שינוי והבנה חשובה של מה שמאיים על העתיד שלנו ומה שעלינו לעשות כדי להבטיח את העתיד ואת האפשרויות לשיתוף פעולה שהן מעבר לביטחון ונוגעות לכל תחום בחיים של העמים במזרח התיכון. זה קרה כאן בוורשה והמסקנה העיקרית שלי היא שיש להמשיך את זה בצורות ובדרכים אחרות למען אותה המטרה. אני רוצה להודות לך על כך, המזכיר פומפאו, על שעשית זאת - זה חשוב". 
כזכור, נתניהו נפגש אתמול עם שר החוץ של עומאן יוסף בן עלאוי בוורשה, לקראת הוועידה הבינלאומית לביטחון במזרח התיכון, שנפתחה אמש בעיר. "רבים הולכים בעקבותיכם", אמר נתניהו לבן עלאוי. הוועידה, שלפי הצהרות קודמות של ארה"ב נועדה ליצור קואליציה נגד איראן ופעילותה באזור, נפתחה אמש בנאומיהם של נשיא פולין אנדז’י דודה ואורחו סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, בסעודת ערב שערך הנשיא הפולני לכבוד ראשי המשלחות בארמון מלכי פולין.

צילום: AFP
בוועידה, ששמה המפורש של איראן נמחק מהנושאים שיידונו בה באופן רשמי, משתתפים נציגים של כ־60 מדינות, בהם נתניהו, שר המדינה לענייני חוץ של סעודיה ושרי החוץ של בחריין, תימן, ירדן, כוויית, מרוקו, עומאן ונסיכויות המפרץ. המדינות המערביות של האיחוד האירופי מיוצגות בוועידה בדרגים זוטרים יותר, של מנהלים מדיניים של משרדי החוץ, והאיחוד האירופי עצמו על ידי תת־המזכיר לעניינים הבינלאומיים.