שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הודיע על התפטרותו מתפקידו הערב (שני) בחשבון האינסטגרם שלו. "אני מתנצל בפניכם שאין ביכולתי להמשיך בשירות וגם על התקלות בשנים האחרונות בתקופתי כשר חוץ. אני מודה לאומה האיראנית היקרה והאמיצה ולבכיריה", הוא כתב בעמוד האינסטגרם הרשמי שלו. מקור במשרד החוץ של איראן אישר לסוכנות הידיעות פארס את התפטרותו של זריף. את מקומו צפוי למלא יו"ר הפרלמנט הד"ר עלי לריג'אני.

לא נמסרה סיבה רשמית להתפטרותו של שר החוץ האיראני. כדורגלנים בכירים במדינה תקפו לאחרונה את שר החוץ על רקע הצהרתו בראיון, כי ״אני גאה על כך שאיראן נמצאת תחת לחץ בשל תמיכתה בפלסטינים״. אחד מהם אף מתח ביקורת בשידור חי, לאחר ניצחון של קבוצתו, ובעקבותיו הצטרפו כדורגלנים נוספים. 

בנוסף, על זריף נמתחה ביקורת על רקע פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין, וכן על רקע הבעיות במגעים עם האיחוד האירופי בכל הנוגע להסכם. בחודש מאי בשנה שעברה, וושינגטון הטילה מחדש סנקציות שהוסרו מעל משטר האייתוללות במסגרת הסכם הגרעין. התפטרותו המפתיעה של שר החוץ האיראני באה בעת ביקורו בטהרן של נשיא סוריה, בשאר אסד.

מבקר חריף של ישראל

כזכור, זריף תקף לפני כשבוע בוועידת מינכן את ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "ארצות הברית טוענת, ולצערי יש כאלו שהולכים אחריה, שאיראן מערערת את ביטחון האזור, אבל ארצות הברית הקיפה את האזור בבסיסים שלה, ואז טוענת שאיראן הציבה את עצמה בין בסיסיה", אמר אז.
 
"היא שואבת את משאבי האזור", הוסיף זריף, "אז מי מזיק לביטחון האזור? מי מערער את יציבותו - התקיפות בתימן, או איראן? מי מאיים בהשמדת מדינות אם לא נתניהו שאיים עלינו כשמאחוריו כור גרעיני? ארצות הברית היא כיום הגורם העיקרי של חוסר יציבות באזור, בעיראק קוראים לה לעזוב. באפגניסטן היא נושאת ונותנת עם הטליבאן. לעומת זאת, עמידתנו עם עיראק וסוריה הובילה ליציבות והבסה של דאעש".