מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, מגבה את שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, שהודיע על התפטרותו לפני יומיים. סולימאני, בכיר במשמרות המהפכה, ציין כי זריף הוא האחראי למדיניות החוץ האיראנית וזוכה לתמיכת המנהיג הרוחני עלי חמינאי. "זריף אחראי למדיניות החוץ של איראן ותמיד נתמך על ידי ההנהגה הבכירה", אמר סולימאני לפי דיווח בסוכנות פארס האיראנית.

בתוך כך, הודיע הנשיא האיראני חסן רוחאני כי הוא דוחה את ההתפטרות של זריף. 


סולימאני. צילום: AFP


גורם בממשל האיראני אמר אתמול לסוכנות הידיעות פארס כי זריף עשוי לחזור בו מהתפטרותו. לדברי הגורם, הסיבה להתפטרות היא שזריף לא עודכן על ידי אנשי הנשיא רוחאני על הביקור של נשיא סוריה אסד בטהרן. "קרוב לוודאי שהוא יחזור לתפקידו", אמר הגורם. עוד אמר הגורם כי בחודשים האחרונים צצו חילוקי דעות בין זריף להנהגת הרפובליקה האסלאמי. עוד אמר הגורם כי בחודשים האחרונים צצו חילוקי דעות בין זריף להנהגת הרפובליקה האסלאמית, וכי לא פעם, בדיוני הממשלה, הביע זריף את אי שביעות רצונו מהתנהלות הנשיא רוחאני, שהגיעה לשיאה בפרשת ביקורו של נשיא סוריה בשאר אסד בטהרן, פגישה שזריף לא הוזמן אליה. 
 
למרות המתיחות בין שר החוץ לנשיא, אתמול בחר רוחאני דווקא לשבח את זריף. "הוא חוד החנית במאבק נגד ארה"ב", אמר. השר המתפטר אמר למקורביו כי ההתפטרות היא בבחינת קריאת השכמה. מוקדם יותר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי גורמים באיראן הופתעו מהתפטרות זריף ואף התנצלו בפניו על כך שלא הוזמן לפגישות עם אסד. עוד נטען כי הנשיא רוחאני שלח צוותים לביתו של זריף בניסיון לשכנע אותו לחזור בו מהתפטרותו. לשכת הנשיא רוחאני אף הכחישה שהנשיא הסכים לקבל את התפטרות זריף. עוד דווח כי 150 חברי פרלמנט חתמו על עצומה שבה קראו להמשך כהונתו כשר החוץ. כמו כן, בטהרן דווח כי כמה דיפלומטים איימו להתפטר. בעקבות הכרזתו של זריף, חלו ירידות שערים בבורסה בטהרן. 
 

כזכור, שר החוץ האיראני הודיע שלשום בערב בפרסום בחשבון האינסטגרם שלו על התפטרותו מתפקידו. "אני מתנצל בפניכם שאין ביכולתי להמשיך בשירות, וגם על התקלות שאירעו בשנים האחרונות בתקופתי כשר חוץ. אני מודה לאומה האיראנית היקרה והאמיצה ולבכיריה", כתב. לא נמסרה סיבה רשמית להתפטרות. עם זאת, כדורגלנים בכירים במדינה תקפו לאחרונה את זריף על רקע הצהרתו בראיון: "אני גאה על כך שאיראן נמצאת תחת לחץ בשל תמיכתה בפלסטינים״. כמו כן, על זריף נמתחה ביקורת על רקע פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין, וכן על רקע הבעיות במגעים עם האיחוד האירופי בכל הנוגע להסכם. 
בחודש מאי בשנה שעברה חידשה ארה"ב את הסנקציות שהוסרו מעל משטר האייתוללות במסגרת הסכם הגרעין. התפטרותו המפתיעה של שר החוץ האיראני באה בעת ביקורו בטהרן של נשיא סוריה, בשאר אסד.