הרב הראשי בארגנטינה, גבריאל דוידוביץ, שוחרר היום (שני) מבית החולים, לאחר שאושפז בשבוע שעבר בעקבות תקיפה קשה שעבר. דוידוביץ, כזכור, נפצע קשה בצלעותיו ובריאתו לאחר שהותקף בליל שני שעבר, ואושפז בבית החולים דיאגנוסטיקו במשך כשבוע. 

על פי הקהילה היהודית בארגנטינה, הרב דוידוביץ יעביר את הימים הבאים בביתו שברובע אונסה בבואנוס איירס עד שיחלים באופן מלא מפציעותיו. בהיכלי הישיבות בארגנטינה נפתחה היום שנת הלימודים בתפילה לרפואתו השלמה.

תחילה, דובר על כך שהרקע לתקיפתו של הרב הוא אנטישמי, אולם בהמשך עלו החשדות כי מדובר דווקא בתקיפה על רקע פעולותיו של הרב בתחום העגונות והגירושין. "אנחנו לא רואים את זה כשוד רגיל", אמר אז הרב אליהו עמרם, המקורב לרב דוידוביץ. "זה שוד מתוכנן, הם ידעו את מי הם יוצאים לתקוף, אנחנו לא יכולים לשים אצבע שמדובר באירוע אנטישמי. כל כיווני החקירה פתוחים עדיין. אך השוד הרגיל, הקלאסי, מתאפיין בשוד ברחוב, סלולרי וכו'. לכן הקהילה היהודית נמצאת בהלם מוחלט. לא פגעו באישה בכלל. הם כן קשרו אותה, ולאחר מכן היא שיתפה פעולה. הביאה להם את הכסף וחפצים יקרי ערך". 

חורחה מאקרי, ראש עיריית ויסנטה לופז, בן דודו של נשיא ארגנטינה, אמר בשבוע שעבר כי קיבל בהפתעה גמורה את החדשות על המתקפה נגד הרב. "הייתי המום כששמעתי את החדשות, אמר ל"מעריב אונליין". "הרגע סיימתי שיחת טלפון עם שרת הביטחון של ארגנטינה, פטריסיה בולריץ', והיא עדכנה אותי בהתקדמות החקירה".

צלבי קרס על מבנה שאכלס בעבר בית כנסת במומנהיים. צילום: רויטרס

שוטר בזירת האירוע במומנהיים. צילום: רויטרס


תקרית אנטישמית נוספת בצרפת: צלבי קרס רוססו על בית כנסת 

בתוך כך, אלמונים רססו כתובות נאצה וצלבי קרס על קירות מבנה שאכלס בעבר בית כנסת בעיירה מומנהיים שבצרפת. כתובות הגרפיטי המכוערות מצטרפות לשורה ארוכה של אירועים אנטישמיים המתרחשים בחודשים האחרונים באירופה בכלל ובצרפת בפרט, כאשר רק שלשום הושחתה בשטרסבורג אנדרטה לזכר בית כנסת שנחרב ע"י נאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. 

סגן ראש העיר. אלן פונטנל, כתב ביום שבת בחשבון הפייסבוק שלו על המקרה. "בית הכנסת הזה נוסד לפני 120 שנה", ציין. "הוא נבזז ונשדד על ידי נוער היטלר ב-30 לספטמבר 1940. שרידי המבנה הוחרבו שנה לאחר מכן. למרבה הצער, ההיסטוריה חוזרת על עצמה".

אנדרטת בית הכנסת שהושחתה בשטרסבורג (צילום: AFP)


פונטנל הוסיף כי על פי כל הסימנים, מדובר באירוע אנטישמי נוסף בעיר. "אנו עושים כל מה שאנחנו יכולים ביחד עם המשטרה, על מנת להבטיח שאלו שאחראים למעשה ייעצרו וייענשו".
 
מספר המעשים האנטישמיים בצרפת עלה ב-74 אחוזים בשנה שעברה, מ-311 בשנת 2017 ל-541 בשנת 2018. האירוע מצטרף כאמור לשרשרת תקריות אנטישמיות נוספות במדינה, ביניהם כריתת עץ שנשתל בפרבר של פריז לזכרו של אילן חלימי ז"ל, יהודי שנרצח ב-2006. בצרפת נמצאת, כזכור, הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה.