שני נוסעים ישראלים נהרגו היום (ראשון) בהתרסקות מטוס בואינג 737-800 מקס של חברת "אתיופיאן איירליינס" עם 149 נוסעים ושמונה אנשי צוות, כשהיה בדרכו לניירובי בירת קניה. מחברת התעופה נמסר כי "טיסה ET302 התרסקה ליד העיירה בישופטו, 62 קילומטרים דרום מזרח לבירה אדיס אבבה". המטוס התרסק בשעה 8:44 בבוקר (שעון מקומי), דקות ספורות לאחר שהמריא. 

על פי חברת התעופה, הטייס דיווח על תקלה במטוס וביקש לחזור על עקבותיו. על המטוס היו מלבד הישראלים אזרחים מ-34 מדינות. בין ההרוגים 32 קנייתים, 18 קנדים, תשעה אתיופים, שמונה סינים, שמונה אמריקאים, שמונה איטלקים, שבעה בריטים, שבעה צרפתים, שישה מצרים ואזרח אירי. בהרוגים גם חברי משלחות לוועידת הסביבה של האו"ם שתתקיים בניירובי.
ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם שגריר ישראל וקונסול ישראל באתיופיה שדיווחו לו פרטים על התרסקות המטוס, המעקב אחר הישראלים הנעדרים ומצבם. "באתי לכאן למשרד החוץ, כדי לעקוב מקרוב אחר הדיווחים מאתיופיה. לצערי, דיווח לנו השגריר שלנו באתיופיה ששני ישראלים נספו בהתרסקות המטוס. ליבנו עם המשפחות", אמר נתניהו.
 
 סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה כי היא משתתפת בצער המשפחות שיקיריהן נספו באסון התרסקות המטוס באתיופיה. "מדינת ישראל תשלח צוות שיסייע בזיהוי הנספים בתאונת המטוס", הוסיפה חוטובלי.




בין ההרוגים היו נציגים בדרכם לכינוס של סוכנות האקלים של האו"ם בניירובי, רעייתו ובתו של חבר פרלמנט בכיר מסלובקיה ואיש צוות מלשכתו של ראש ממשלת סומליה.
 
בני המשפחות לא ידעו במשך דקות ארוכות מה עלה בגורלם של יקיריהם והתלוננו כי אנשי חברת התעופה ושדה התעופה לא עדכנו אותם ולכן הם החזיקו בתקווה שיהיו חדשות טובות עד שהתבררה האמת המרה. "כשהסתכלנו על לוח הטיסות, ראינו שהמטוס נחת בזמן והרגשנו בנוח. ראינו אנשים יוצאים החוצה", סיפר אדם בשם ג'סטין לסוכנות רויטרס. "היינו בטוחים שקרובי המשפחה שלנו גם יצאו. אחרי מספר דקות, ראינו חדשות בפייסבוק והייתה הודעה שמטוס של אתיופיאן איירליינס התרסק וכאשר הסתכלנו על השעה ראינו שזה הזמן שבו הם עזבו את אתיופיה".
 
עדיין לא ברור מה גרם לאסון, שהיה ההתרסקות השנייה של מטוס בואינג 737-800 מקס בתוך פחות מחצי שנה. המטוס שהתרסק אתמול הצטרף לצי של חברת התעופה האתיופית ביולי שעבר, לפי אתיופיאן איירליינס, הוא עבר בדיקת תחזוקה מקיפה ב-4 בפברואר. מנכ"ל חברת התעופה, טוולדה גברמרים, סיפר כי הקברניט, קפטן יארד גטאצ'ו, עדכן את מגדל הבקרה שיש לו קשיים עם המטוס וכי מבקש לחזור ואנשי הבקרה נתנו לו אישור, אולם הוא לא הספיק.
 
לדברי הבכיר האתיופי, לטייס היה ניסיון של יותר מ-8,000 שעות טיסה עם "תפקוד ראוי לשבח" וכי המטוס הגיע מדרום אפריקה שלוש שעות לפני ההמראה לניגריה וכי לא זוהו בעיות. "מוקדם להעריך מה הגורם לתאונה ותתנהל חקירה נוספת עם כל הגופים המעורבים, כולל בואינג, רשות התעופה האזרחית של אתיופיה וישויות בינלאומיות אחרות", נמסר מחברת התעופה. גם הסוכנות הפדרלית האמריקאית לבטיחות בתחבורה הודיעה כי תסייע לחקירה. המטוס שהתרסק פעל גם בקו שבין נתב"ג לבין אדיס אבבה ובשבוע שעבר הוא קיים שלוש טיסות הלוך ושוב בין המדינות, האחרונה שבהן מישראל לאתיופיה ביום חמישי בבוקר.

חנן גודר, שגריר ישראל בדרום סודן, אמר למעריב כי טס לפני שבוע על המטוס שהתרסק: "בלילה בין חמישי לשישי חצות, אנחנו יושבים כל המשלחת שהייתה בדרום סודן היינו בקונקשיין באדיס והטמפרטורות הולכות ועולות במטוס זה הגיע 40 מעלות. אחרי שעה תרדו. אנחנו יורדים, יושבים בטרמינל שעה-שעה וחצי ואז אנחנו עולים בחזרה. הקפטן אומר: 'יש לנו בעיה עם אחד המנועים. אנחנו בודקים אותו ואנחנו נצטרך להפעיל אותו תחילה בשביל לראות אם הוא עובד ואז אני אפעיל את המנועים האחוריים'. כל מיני בדיחות שחורות". 
  


"אתיופיין איירליינס היא בדרך כלל חברה סבירה. המטוס הזה טס לארץ, נחת בארץ והמריא לאתיופיה", הוסיף. "זה המטוס שהתרסק. לרוע מזלנו היו על המטוס שני ישראלים הרוגים. אבל בסיטואציה אחרת אתה היית היום פותח את מהדורות החדשות עם 150 הרוגים. אני ישבתי על המטוס הזה שהתרסק. יושבים כ-180 ישראלים שצריכים להגיד תודה שניצלו".

ראש ממשלת אתיופיה התייחס לטרגדיה בפרסום בחשבון הטוויטר שלו. "מביע את תנחומי, בשם הממשלה ואזרחי אתיופיה כולה, למשפחות שאיבדו את יקיריהם בהתרסקות מטוס 'אתיופיאן איירליינס' שהיה בדרכו לניירובי, בירת קניה הבוקר", כתב ראש הממשלה. נשיא צרפת עמנואל מקרון הביע גם הוא את תנחומיו בפני משפחות הנספים בטוויטר.