איראן תגיב בתקיפות אם ישראל תפעל ימית למנוע ממנה לייצא נפט בניגוד לסנקציות האמריקאיות, כך איים היום (רביעי) שר ההגנה האיראני אמיר חתאמי. "לצבא האיראני יש את היכולות להגן על נתיבי השייט של המדינה בדרך הטובה ביותר נגד כל איום אפשרי", אמר חתאמי. שר ההגנה האיראני הוסיף כי פעילות זו תיחשב על ידי טהרן ל"פיראטיות" ואיים כי "אם זה יקרה, נגיב בצורה תקיפה". 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השתתף לפני שבוע בטקס סיום קורס חובלים בבסיס חיל הים בחיפה, במהלכו התייחס בנאומו למאמצים שמפעילה איראן על מנת לצבור נשק גרעיני מסוכן, ולדרך בה היא עוקפת את הסנקציות האמריקאיות שנכנסו לתוקף השנה על ידי ממשל טראמפ - הברחת נפט באופן סמוי. 
"איראן מנסה לעקוף את הסנקציות על ידי הברחה סמויה של נפט בנתיבים ימיים. ככל שניסיונות אלה יתרחבו, לחיל הים יהיה תפקיד חשוב יותר במאמצים לבלימת פעולות איראניות אלו", אמר נתניהו, והוסיף: "אני קורא לקהילה הבינלאומית לעצור בכל דרך את הניסיונית של איראן לעקוף את הסנקציות דרך הים".

תרגיל של חיל הים האיראני. צילום: AFP
תרגיל של חיל הים האיראני. צילום: AFP


מפקד בכיר במשמרות המהפכה איים גם הוא היום כי "האויב יתחרט על כל עימות" עם טהרן. כזכור, בכירים איראנים איימו לחסום את מיצר הורמוז, נתיב אספקת נפט מרכזי במפרץ, אם ארצות הברית תנסה למנוע את ייצוא הנפט של משטר האייתוללות.  
 
לפי מומחים ימיים, איראן השתמשה במגוון אמצעים על מנת לחמוק מהסנקציות, כולל שינוי שמות ודגלים של ספינות, כיבוי משדרי מיקום עליהן, וביצוע העברה מספינה לספינה בלב ים. הצי האיראני הרחיב את השפעתו בשנים האחרונות ושלח כלי שיט לאוקיינוס ההודי ולמפרץ עדן.