היא סיפקה את הבסיס לאחת היצירות המפורסמות של פבלו פיקאסו ולצילום הידוע ביותר של רוברט קאפה; ארנסט המינגוויי סיקר אותה וג'ורג' אורוול לקח בה חלק פעיל בשדה הקרב: השבוע צוינו 80 שנה לסיומה של מלחמת האזרחים בספרד, והאירוע ממשיך לגרום למחלוקות עמוקות בתוך המדינה.


 

ניסיון הפיכה כושל של קציני הצבא נגד השלטון השמאלני במדינה הענייה ב־18 ביולי 1936 נתן את אות הפתיחה למלחמה העקובה מדם בין הרפובליקנים, שזכו לתמיכת ברית המועצות, ולשורותיהם הצטרפו מתנדבים זרים רבים, לבין הלאומנים שקיבלו תמיכה פעילה מגרמניה הנאצית ומאיטליה הפשיסטית. 

לפי הערכות, כחצי מיליון בני אדם נהרגו או נרצחו במלחמה עד שהסתיימה ב־1 באפריל 1939 בניצחון הלאומנים בהנהגתו של הגנרליסימו פרנסיסקו פרנקו, שכונן בשלטון רודני שנמשך עד מותו בשנת 1975. חמישה חודשים בדיוק לאחר סיום המלחמה, נסחפה אירופה לתוך סכסוך נרחב יותר ואכזר יותר עם פריצתה של מלחמת העולם השנייה.
 
אף טקס רשמי לא ציין השבוע את יום השנה ה־80 לסיומה של המלחמה, כאשר ספרד נמצאת שוב בתקופה מתוחה. ב־28 באפריל ילכו האזרחים לקלפיות לבחירות מוקדמות אחרי שהממשלה הסוציאליסטית לא הצליחה להעביר את התקציב, והסקרים מעידים כי הפרלמנט הבא יהיה מקוטב ביותר עם חמש מפלגות גדולות. זאת לא מעט בשל עלייתה של מפלגת הימין הקיצוני הפופוליסטית Vox, שצירפה לשורותיה שני גנרלים מימי פרנקו ואשר הנשיא שלה, סנטיאגו אבסקל, כינה את ניסיון ההפיכה של 1936 בשם "תנועה אזרחית־צבאית". 
 
ברקע נמצא גם המשפט המתמשך של מנהיגי הבדלנים בקטלוניה על הכרזת העצמאות מאוקטובר 2017 שדוכאה בכוח, כאשר כל תוצאה צפויה לעורר סערה במדינה. ב־10 ביוני, צפוי להתרחש עוד אירוע דרמטי, כאשר תיושם החלטת הממשלה להוציא את שרידיו של פרנקו מהמאוזוליאום בעמק הנופלים ולהעביר אותם לבית קברות אחר. זאת בתנאי שבית המשפט העליון לא יקבל את עתירת המשפחה.
 
בעודם מחכים להכרעה, ניצלו השבוע צאצאיו של פרנקו את ההזדמנות לציין את יום השנה למה שכינו "יום השנה לניצחון של המחנה הלאומני על הצבא האדום". מנגד, במפלגת השמאל הקיצוני פודמוס ביקשו לפעול יותר על מנת "להכיר במי שנלחמו למען הדמוקרטיה". מנהיג המפלגה, פבלו איגלסיאס, הגיע ביום שני לפרדון דה אספנייה, שם החלה הוצאתן של 115 גופות של נרצחים מהמלחמה. באתר ששימש מטווח צבאי נורו למוות יותר מ־2,200 בני אדם, ובהם גם סבו של הפוליטיקאי. במקביל, בעיר פמפלונה נקברו 46 קורבנות בלתי מזוהים אחרי שהוצאו מקברי אחים. 
 
ההיסטוריון סנטוס ג'וליה הדגיש כי המדינה לא עשתה מספיק על מנת להתמודד עם הכאב של ימי המלחמה ועם מורשתה, וקרא לשנות את המצב. "דמוקרטיה צריכה לקחת שליטה על כל העבר", אמר. "דמוקרטיה צריכה לנסות להתעמת עם הזיכרון של מלחמת האזרחים שבה היו קורבנות והיו זיכרונות של מעשי טבח מצד שני הצדדים וצריך להבטיח שלכל הזיכרונות האלה יהיה מקום על מנת לבטא אותם". 

גאנה: בחזרה למדים

ניצחון היסטורי במאבק באפליה על רקע מגדרי בגאנה: שתי נשים שפוטרו משירות הכבאות של המדינה אחרי שנכנסו להריון, שבו לעבודתן אחרי כחמש שנים בעקבות פסיקה תקדימית של בית המשפט העליון. גרייס פוסו (33) פוטרה בשיחת טלפון בספטמבר 2014, בדיוק כאשר עמדה ללדת בבית החולים את בתה, ונמסר לה כי היא עברה על סעיף ישן בחוק שאוסר על כניסה להריון בטווח של שלוש שנים מרגע שהחל השירות שלה. 
 
בעקבות זאת, היא פנתה לוועדה לזכויות אדם ולצדק מינהלתי כדי לתבוע את שירות הכבאות. לתביעה הצטרפה תלמה המונד (38), שגם פוטרה בנסיבות דומות שנה קודם לכן. בית המשפט העליון קיבל את עתירתן של השתיים לפני שנה וקבע כי החוק "מפלה ובלתי מוצדק" וכי כל אחת תקבל פיצויים של 50 אלף סדי גנאי. 
 
עם זאת, שירות הכבאות סירב להשיב אותן לעבודה כפי שהורה בית המשפט, וניסה לערער על ההחלטה, אך נדחה בינואר האחרון. 
רק בימים האחרונים הושג הסכם, והשתיים יוכלו ללבוש מחדש את המדים. "אני נלהבת מאוד", אמרה המונד לרשת CNN. "תודה לאל על מה שהוא עשה עבורנו", הוסיפה פוסו. 

דנמרק: לשבור את הנוף 

שדות ירוקים ופסטורליים מקיפים את העיירה הקטנה ברנדה שבמרכז דנמרק, אבל בעוד שנים ספורות יצטרכו 7,000 התושבים המקומיים להתרגל לנוף חדש בדמותו של גורד שחקים בגובה של 317 מטר, שייבנה במקום ויהפוך למבנה הגבוה ביותר במערב אירופה. 
 
ענקית הביגוד הדנית בסטסלר - שהוקמה בעיירה הקטנה בשנת 1975 על ידי טרולס הולך פובלסן ונמצאת כיום בבעלותו של בנו, אנדרס, האיש העשיר ביותר במדינה הסקנדינבית - הודיעה כי תבנה את המגדל כחלק מהמטה החדש שלה בברנדה. את המבנה עיצבה האדריכלית הידועה דורטה מנדרופ. 
"הרעיון הוא לתת משהו בחזרה לעיירה", אמר אנדרס קרוג ווגדרפ, מנהל הפרויקטים לבנייה בחברה. "במשך יותר מ־30 שנה, אנחנו שמחים שהבית שלנו נמצא בברנדה ושאנחנו חלק טבעי מהקהילה המקומית". 
 
למרות שהמגדל, שצפוי להיראות עד למרחק של 60 קילומטרים מהעיירה, ישנה את פני השטח, בקהילה המקומית לא יצאו נגד התוכנית הגרנדיוזית של בסטסלר. "קשה למצוא מישהו פה שמתנגד למגדל. כולם חושבים שזה רעיון פנטסטי", אמר העיתונאי המקומי מורטן דיקמן בשיחה עם "הגרדיאן". "בתקשורת ניסו למצוא בכוח מישהו שמתנגד, אבל הם לא הצליחו".