מטוס הבואינג 737 מקס של חברת "אתיופיאן איירליינס" שהתרסק בחודש שעבר באתיופיה פגע באובייקט מסתורי מיד לאחר שהמריא, כך דווח ה"סאן".


על פי הדיווחים, המטוס סבל מחיישן פגום של זווית ההתקפה לאחר שפגע בציפור או באובייקט זר אחר, ואותן חיישן הפעיל נתונים מזויפים שהניעו את הטייס לכבות את מערכת הידועה בשם MCAS. כתוצאה מכך המטוס נדחף כלפי מטה למרות ניסיונם של הטייסים לייצבו באופן ידני, מה שהביא להתרסקותו, ולמותם של 157 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על המטוס.



אתמול דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי טייסי מטוס הבואינג פעלו לפי נהלי החירום הרגילים, אך עדיין לא הצליחו להשיג שליטה על המטוס לפני ההתרסקות, בה נספו גם שני הישראלים שמעון ראם-ביטון ואברהם מצליח ז"ל.



חברת "בואינג" הוציאה הנחיות לטייסים לפיהן עליהם לסגור את המערכת האוטומטית במטוסים בעקבות ההתרסקות הקטלנית של מטוס מאותו דגם באינדונזיה חמישה חודשים קודם לכן. על פי הדוח שפורסם ב"וול סטריט ג'ורנל", הטייסים סגרו תחילה את המערכת הנקראת MCAS שדחפה את חלקו הקדמי של המטוס זמן קצר לאחר שהמריא מאדיס אבבה.



לאחר מכן הטייסים פתחו גלגל ידני בניסיון לייצב את המטוס, אך בסופו של דבר הם החליטו להחזיר את החשמל למערכת, כנראה משום שהניסיון הידני לא השיג את התוצאות הרצויות. עם החזרת החשמל הופעלה מחדש מערכת ה- MCAS, נכתב בדוח שפרסם העיתון. יצוין כי דוח ראשוני על ההתרסקות טרם פורסם על ידי החוקרים באתיופיה.



דובר משרד התחבורה של אתיופיה, מוסי יחיס, אמר כי אין בכוונתו לפרסם את הדוח בשלב זה, אך הוא צפוי להתפרסם בתוך 30 יום מאסון, ה-10 במרץ, על פי הכללים הבינלאומיים הנוגעים לחקירת אסונות תעופה.



כזכור, מטוס הבואינג 737-800 מקס של חברת "אתיופיאן איירליינס" התרסק כשעליו 149 נוסעים ושמונה אנשי צוות, בזמן שהיה בדרכו לניירובי בירת קניה. מחברת התעופה נמסר כי "טיסה ET302 התרסקה ליד העיירה בישופטו, 62 קילומטרים דרום מזרח לבירה אדיס אבבה".



חברת התעופה דיווחה לאחר ההתרסקות, כי הטייס דיווח על תקלה במטוס וביקש לחזור על עקבותיו. על המטוס היו מלבד הישראלים אזרחים מ-34 מדינות. בין ההרוגים 32 קנייתים, 18 קנדים, תשעה אתיופים, שמונה סינים, שמונה אמריקאים, שמונה איטלקים, שבעה בריטים, שבעה צרפתים, שישה מצרים ואזרח אירי. בהרוגים גם חברי משלחות לוועידת הסביבה של האו"ם שתתקיים בניירובי.