סעודיה תוכל תוך כמה חודשים להשלים את הכור הגרעיני הראשון שלה, כך לפי תמונות לוויין  שפורסמו היום (חמישי) ב"גרדיאן". הכור נמצא בעיר המדע על שם המלך עבד אל עזיז שנמצאת בפאתי הבירה ריאד. האתר זוהה על ידי רוברט קלי, פקח לשעבר בסוכנות לאנרגיה אטומית, שאמר שמדובר בכור מחקר קטן בעוצמה 30 קילוואט, שלא רחוק מהשלמה.

"אני מעריך כי הכול יושלם, עם הגג במקום והחשמל פועל, בתוך שנה", אמר קלי, שעבד במשך שלושה עשורים בתוכנית הגרעין האמריקאית. צילומי הלוויין מראים כי הוצב צינור פלדה בגובה 10 מטר, שאמור להכיל את הדלק הגרעיני, וכי עבודת הבנייה החלה במבני הבטון הסמוכים.

קלי אמר כי הקמת הכור מהווה חציית סף גרעינית. הוא תוכנן על ידי חברה שבבעלות ממשלת ארגנטינה אך נבנה במקום על ידי הסעודים. אם תעביר דלק גרעיני לכור, ריאד תיאלץ להסכים לפיקוח בינלאומי על המתקן. 

 מוחמד בן סלמאן. צילום: רויטרס
מוחמד בן סלמאן. צילום: רויטרס

 

כזכור, בחודש שעבר דווח כי משרד האנרגיה האמריקאי נתן שבעה היתרים לחברות אמריקאיות להעביר מידע גרעיני רגיש למשטר הסעודי. בפברואר דווח על ידי ועדה של הקונגרס כי היועץ לביטחון לאומי האמריקאי לשעבר מייקל פלין תמך במכירת כורים גרעיניים לסעודיה ללא תקנות נגד הפצת נשק גרעיני. לפי אותו דיווח, יועצו וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, תמך בעסקה לאחר פיטוריו של פלין.