השריפה בקתדרלת נוטרדאם שפרצה אמש, ונמשכה עד הבוקר (שלישי) בפריז, זעזעה אנשים רבים ברחבי העולם וכמובן שבעיקר את התושבים המקומיים, עבורם הקתדרלה הינה סמל לאומי מהותי של צרפת. בין הדיווחים השונים עולים בקרב רבים שאלות ותהיות באשר לגורמים לפריצת השריפה, ובעיקר קריאות כאב וצער על האבדן. בצרפת עדכנו כי הושגה שליטה סופית על השריפה, והחלה חקירה אודות הגורמים שהובילו לפריצתה. 

חבר הפרלמנט הצרפתי, מאיר חביב, דיבר היום עם אילה חסון ב-103FM על השריפה, וטען כי הוא לא שולל את האפשרות בה השריפה הודלקה בזדון. "אני לא שולל שום דבר ותוהה מי היו הפועלים. המשטרה החלה לתשאל אותם ויש כל מיני כיוונים. צריך למצוא מאיפה זה בא. חלק מההיסטוריה בצרפת נמחק אתמול".
היה מותר להם לעשן על הפיגומים?

"כמו בישראל אסור לעשן בכל מקום סגור בצרפת. לא היה חשמל באזור מחשש שתדלק שריפה".
איך היה התפקוד של הכבאים?
"התפקוד היה בסדר גמור אך אני תוהה מדוע לא הפעילו את מטוסי הסופרטאנקר. גם טראמפ שאל את זה. לקח חמש – שש שעות כדי להשתלט על האש".
משיחות עם חבריי בצרפת הבנתי שהשפריצו מים מרחוק.
"כנראה רצו לשמור על שני המגדלים שלא יקרסו. אני לא מומחה לזה אך ביערות מכבים במכה אחת דונמים שלמים בדקות. זה לקח המון שעות. יש גם כבאי אחד שנפצע. זה מקום ששרד שתי מלחמות עולם, את המהפכה הצרפתית. הכל ייבנה מחדש אך זה מאוד עצוב".

הקתדרלה אחרי השריפה. צילום: רויטרס



הקתדרלה אחרי השריפה. צילום: רויטרס


"מתעוררים לבוקר בו הכנסייה כולה מפויחת"

בנוסף לחביב התראיינה גם שרון היינריך, מדריכת טיולים קולינריים המתגוררת בפריז, שנהרה יחד עם תושבים רבים לכיוון הנוטרדאם, בעת ששמעה על האסון. היינריך סיפרה כי אמש היא הייתה בסיור קולינרי בעת ששמעה על השריפה. "ברגע שמתרחש אירוע בצד אחד של העיר לוקח זמן עד שהצד השני שומע עליו. התחילה אש קטנה ומצאתי את עצמי,  כמו בישראל כשקורה משהו גדול, צועדת עם נהרות של אנשים אשר זרמו למקום מתוך הזדהות. אנשים התחילו לעמוד סביב הכנסייה ולבכות. החלו לשיר שירי כנסייה. זה היה מאוד עוצמתי".
איך התחושות של הצרפתים בעיר?
"הלם. אנחנו כישראלים ישר מחפשים את הסיבות. הם לא שם. הם באבל והלם. זה מזכיר את הפיגועים שהיו בצרפת לאחרונה. הכבאים עשו כאן עבודה מטורפת אך גם אני תהיתי איפה היו המטוסים".
אולי זו הייתה החלטה שגויה כשנתנו לאש לאכול המבנה בן ה-500 שנה. יכול להיות שפחדו לפגוע במגדלים מעוצמת המים.
"כולם מתעוררים לבוקר בו הכנסייה כולה מפויחת. החלו בקמפיין מימון המונים. אני חושבת שכל אחד צריך לתרום, גם תיירים. ראשת העיר של פריז וראש הכנסייה סיפרו שהטלפון הראשון שקיבלו היה מהרב הראשי בצרפת שאמר שזה לא רק אסון של הנוצרים אלא גם של היהודים. בסוף כולם מסתכלים על הגברת הנוטרדאם. היא של כולנו".