סדרת הפיגועים הרצחנית שאירעה היום (ראשון) באי סרי לנקה הזכירה למקומיים את ההיסטוריה של האי, שלמרות הרוגע שמביע שמו - המקום הנוצץ, מרוצפת אלימות ודם. במהלך שנות השמונים החל מחול השדים של הלאומיות להבעיר את הפוליטיקה המנומנמת של סרי לנקה ולהצית שנאה בין הקבוצות האתניות והדתיות המרכיבות את אוכלוסיית המדינה.



עיקר המאבק היה מול המיעוט הטמילי, שמקורו מדרום הודו, היושב ברובו בחלק הצפוני של סרי לנקה. במאבק שהתפתח למלחמת אזרחים עקובה מדם דרשו הסינהלים שהטמילים יהגרו חזרה לדרום הודו, ואילו הטמילים דרשו להתנתק מסרי לנקה ולהכריז על עצמאותם. 26 שנה נמשכה מלחמת האזרחים שזרעה חורבן והביאה את המדינה למשבר החמור ביותר בתולדותיה, עד שצבא הממשלה הצליח להביס את הגרילה הטמילית שנקראה "הנמרים הטמילים". הטמילים הובסו אבל מעולם לא ויתרו על שאיפותיהם.



פרעות בין בודהיסטים למוסלמים


תבוסת הטמילים לא השיבה את השקט לאי. בעוד הטמילים עברו למאבק בעצימות נמוכה, והם ממשיכים עדיין להטמין מדי פעם פצצות, החל להתפתח מאבק מקביל בין האוכלוסייה הבודהיסטית לאוכלוסייה המוסלמית באי. פרעות שהתחוללו בשנים האחרונות, כשאספסוף סינהלי תקף, שרף ובזז עסקים מוסלמיים, גררו בעקבותיהן פעולות נקם מצד מוסלמים. היחסים ההולכים ומידרדרים גרמו לראש הממשלה, רניל ויקרמסינגה, להכריז במרץ 2018 על מצב חירום.
 


ישראלים בסרי לנקה

מתקפת חג הפסחא

גל ההתקפות שהתרחש בבוקרו של חג הפסחא על כנסיות ומלונות בבירה (בפועל) קולומבו (Colombo) ובעיירות נגומבו (Negombo) ובאטיקלואה (Batticaloa) הוא החמור ביותר שהתרחש מאז תום מלחמת האזרחים הטמילית. במתקפה מתוזמנת היטב, שהתרחשה בו זמנית בלא פחות משמונה זירות, נהרגו לפחות 161 אנשים ונפצעו מאות. אופי התקיפה עדיין לא הובהר סופית, אך מדובר בפצצות שהוטמנו מראש בזירות השונות או בהתפוצצות של מחבלים מתאבדים.

עד עתה אף ארגון לא לקח על עצמו את האחריות לפיצוצים. אבל דפוס הפעולה המתוזמן היטב מעיד על קיומו של ארגון מסודר שעומד מאחורי התקיפה. ייתכן שמדובר בפעולה של "הנמרים הטמילים". העובדה שכל הזירות הן מחוץ לאזורי המגורים הטמיליים יכולה אולי לרמוז על מעורבותם בפיצוצים. מצד אחר ייתכן שמדובר בפעילות ראשונה של ארגון מוסלמי כלשהו, העומד לצד המוסלמים ביחסיהם ההולכים ומידרדרים עם האוכלוסייה הדומיננטית. סרי לנקה הופכת שוב מאי של שקט לאי-שקט. 


הכותב הוא מומחה למזרח הרחוק ומנכ"ל אדמה מסעות וטיולים