לאחר יותר מעשור: המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, הודיע היום (ראשון) על החלפתו של מפקד משמרות המהפכה האסלאמית מוחמד עלי ג'עפרי בסגנו, הגנרל חוסיין סלאמי. הסיבה להחלפתו של עלי ג'עפרי, ששימש בתפקידו במשך כ-12 שנה, לא צוינה, אולם היא מגיעה כשבועיים בלבד לאחר שארה"ב הכריזה על משמרות המהפכה כארגון טרור. כמו כן, בשנים האחרונות בוצעו מספר פיגועים נגד משמרות המהפכה במדינה, בנוסף לחיילים הרוגים רבים בסוריה כתוצאה מתקיפות המיוחסות לישראל.



בתפקיד סגן מפקד משמרות המהפכה, הספיק סלאמי לתקוף ולאיים מספר פעמים על ישראל, בין היתר בראיונות לכלי התקשורת ובנאומים לאומה. כך למשל, בחודש פברואר האחרון, אמר סלאמי באירוע לציון יום השנה ה-40 למהפכה האסלאמית כי "אם ארצות הברית תתקוף את איראן, נמחק את תל אביב וחיפה מהמפה". 

לפני כשנה, פנה לישראל בראיון לסוכנות הידיעות תסנים ואמר כי "אנו מכירים אתכם היטב, אתם חשופים לנזק רב, אין לכם עומק ולא נקודת משען, אתם נתונים למצור מכל כיוון - מן האדמות הכבושות, מצפון וממערב. אין לכם לאן לברוח, אתם חיים בלוע הנחש. ההתנגדות חזקה היום הרבה יותר מבעבר, ואל תחשבו שהמלחמות החדשות יהיו כמלחמת יולי [לבנון השנייה]. ראיתם מה עשה ציר ההתנגדות לאנשי ה"תכפיר" [הקבוצות המוסלמיות הקיצוניות אשר אינן מכירות ביתר העדות המוסלמיות כמוסלמיות] בשדה הקרב וכיצד עקר אותם מן השורש. [...] אין לכם לאן לברוח מלבד לים. אל תסמכו על בסיסי האוויר שלכם, הם בטווח האש ויושבתו במהרה, ואל תשליכו את יהבכם על ארצות הברית ובריטניה, כי כשהן יגיעו כבר לא יישאר מכם שריד. אל תעשו שיקולים מוטעים".  
 

עוד אמר, כי "האצבעות על ההדק והטילים מוכנים לשיגור, וברגע בו יחליט האויב לפעול נגדנו נשגר אותם. למדנו דרכים להתגבר על האויבים. נוכל לפגוע באינטרסים החיוניים של האויבים בכל מקום שנרצה". 

עלי ג'עפרי. יוחלף בסגנו. צילום: רויטרס

משמרות המהפכה האסלאמית אחראיות בין היתר על הטילים הבליסטיים של איראן ועל תוכנית הגרעין שלה. טהרן הזהירה בעבר כי יש לה טילים המגיעים עד טווח של 2,000 קילומטר, אשר יכולים להגיע עד לישראל ולבסיסי ארה"ב באזור המזרח התיכון ללא בעיה. כמו כן, הואשמו משמרות המהפכה בעבר במספר פיגועים ברחבי העולם, כאשר רק השבוע הודיעו צ'אד והרפובליקה המרכז אפריקאית כי חשפו ועצרו חברי חוליה איראנית שפעלה בתוכן ובמדינות נוספות. על פי הדיווח, היחידה ששמה "סראיה זאהרה" הקימה במרכז אפריקה תשתית של "כוח קודס" של משמרות המהפכה האיראניות, מתוך מטרה לפגוע במטרות מערביות במדינות אלה.



כזכור, לפני כשבועיים הכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על משמרות המהפכה האיראניות כעל ארגון טרור, בפעם הראשונה בהיסטוריה בה ארה"ב מכריזה על צבא רשמי של מדינה כארגון טרור. בעקבות ההכרזה, תוכל ארה"ב להטיל סנקציות חדשות על הארגון ועל איראן. 

באיראן הגיבו למהלך של ארה"ב בטענה כי מדובר בצעד לא חוקי, ושר החוץ מוחמד ג'וואד זריף טען כי מדובר בשגיאה נוספת במדיניות האמריקאית האזורית ובמתנת בחירות לראש הממשלה בנימין נתניהו. כמו כן, מועצת הביטחון של איראן הגדירה בתגובה על צבא ארצות הברית כארגון טרור.
בהצהרתו אמר טראמפ כי הוא מכריז על משמרות המהפכה ועל הזרוע הבינלאומית של הארגון - כוח קודס כארגון טרור ואמר כי "הצעד מגיע לא רק בשל תמיכתה של איראן בטרור, אלא גם השתתפותה בפעולות טרור". הנשיא ציין כי מדובר בפעם הראשונה בה ארה"ב מכריזה על גוף מדינתי כארגון כזה, וטען כי היא נועדה להגביר את הלחץ האמריקאי על איראן.