דוח האנטישמיות לשנת 2018: נתונים מדאיגים עולים מדו"ח אודות האנטישמיות בשנת 2018 של אוניברסיטת תל-אביב, מרכז קנטור והקונגרס היהודי האירופי. לפי הדוח שמתפרסם היום (רביעי), ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, נרשמה עלייה של 13% במספר התקריות האלימות, כשרובן ארעו בארה"ב ו-13 יהודים נרצחו במהלך השנה.



מספר התקריות האנטישמיות האלימות החמורות שנרשמו ע"י צוות מרכז קנטור עלה מ-342 בשנת 2017 ל-387. הארצות שבהן נרשם מספר האירועים הגבוה ביותר הן ארצות הברית - למעלה ממאה מקרים, בריטניה - 68, צרפת וגרמניה - 35 כל אחת, קנדה - 20, בלגיה - 19, הולנד - 15 וארגנטינה - 11. במזרח אירופה נשמרת יציבות בשנים האחרונות במספר האירועים ואירעו בה מקרים ספורים, פרט לאוקראינה בה נרשמו השנה 12 אירועים אלימים.



האירועים האלימים הנפוצים ביותר הם ונדליזם - 216, המהווים למעלה ממחצית מכלל האירועים (56%), איומים - 89 (23%) ואלימות ללא שימוש בנשק - 55 (14%). לפי הנתונים, מספר המקרים שבהם נעשה שימוש בנשק ובהצתה הוא נמוך, בעוד רוב ההתקפות נעשו נגד בני אדם ורכושם - לפחות 138 אנשים הותקפו (36%), ורכוש פרטי ניזוק - 104 מקרים (27%). בתי קברות ואנדרטאות הם היעד המותקף ביותר עם 76 מקרים המהווים 19% מכלל האירועים. בבתי כנסת אירעו 47 מקרים (12% מהאירועים) ובמרכזים קהילתיים אירעו 22 מקרים (6%).



עוד מצויין בדו"ח כי סקרים שנערכו לאחרונה בארצות אירופה, מצביעים על מספר גדול מבני הדור השלישי בעולם המרגישים משוחררים מן ההתחייבות לדעת, לזכור ולאזכר חטאי עבר. כך לדוגמא, מנהיג מפלגת הלייבור הבריטית ותומכיו הקרובים משמיעים דעות ועלבונות אנטישמיים, המשבר החברתי והכלכלי בצרפת שהוביל למחאת "האפודים הצהובים" איפשר לחוגים אנטישמיים ואנרכיסטים להכתיב אלימות ולהשמיע סיסמאות בגנות היהודים. בארה"ב הפערים בין שתי המפלגות הגדולות כוללים פערים בגישה וביחס לישראל וליהודים ונוכחותן של קבוצות ימין קיצוניות, שחבריהן עומדים מאחורי מקרי רצח ואלימות.



פרופ' דינה פורת, ראש מרכז קנטור, אמרה ל"מעריב" כי "יש עלייה קודם כל בתחושת אי הביטחון הפיזי של יהודים, האנטישמיות נעשתה חלק מהיומיום ולא עובר יום בלי שיהיה אירוע אנטישמי. ראינו עלייה של 13% במקרי האנטישמיות החמורים אבל מה שחמור הוא לא רק מקרים אלה, מה שמפריע לאנשים ביומיום זו לא האלימות החמורה אלא עלבונות, הצקות, הטרדות, שיימינג ברשת, איומים וחדירה למרחב הפרטי. זאת אומרת, קודם אנטישמיות הייתה במרחב הציבורי ועכשיו היא מופיעה גם בבית - בארה"ב יש עלייה של קרוב ל-20% במקרים של חדירה למרחב הפרטי, באוטו, במקום העבודה וכו'. כל אלה יחד יוצרים אווירה קשה".
פרופ' פורת הוסיפה כי לפי הסקרים שנערכו לאחרונה בקרב כ-40 אלף יהודים באירופה, המצב חמור יותר מהמדווח. "היהודים אמרו חד וחלק שהם לא מדווחים על כ-75% מהמקרים שקורים להם, הם לא הולכים למשטרה ולקהילה כי זה חסר תקווה מבחינתם שיתפסו את מי שהעליב אותם ואם הם יתלוננו, מאוד יכול להיות שיהיו מקרים של נקמה בחזרה אז לא מתלוננים. התמונה היא עוד הרבה יותר חמורה ממה שאנחנו רואים".