לאחר פרישתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מהסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות בשנת 2015, הודיע האיחוד האירופי כי אינו מתכוון לנטוש את ההסכם, וכאשר הוטלו סנקציות מחודשות על הרפובליקה האסלאמית ניסו באירופה לייצר מסלול "עוקף סנקציות". עם זאת, הסנקציות האמריקניות הצליחו להכביד על הכלכלה האיראנית, והיעדר הפתרונות שהציגו שאר המעצמות החתומות על ההסכם עורר בימים האחרונים את האפשרות שאיראן תפר את תנאיו. כלי התקשורת ברפובליקה האסלאמית ממשיכים לפרסם כי מחר, במלוא שנה לפרישת ארה"ב מהסכם הגרעין, יודיעו בכירי המדינה על נסיגה מחלקים ממנו, לאחר שהמעצמות שמקיימות אותו לא הצליחו לתת מענה לפרישת ארה"ב.



גורם בכיר בצרפת התייחס היום לאפשרות זו, ואמר כי "אם איראן תפר את תנאי הסכם הגרעין, האיחוד האירופי ייאלץ להצטרף להצטרף לסנקציות המוטלות עליה. אמרנו לאיראן לא להפר את ההסכם, ואנו מקווים כי היא תקשיב".



בתוך כך, בכירים אמריקאים אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי צבא ארצות הברית ישלח ארבעה מפציצים כבדים למזרח התיכון. הבכירים אמרו כי כלי הטיס יהיו ככל הנראה מפציצי B-52. כזכור, היועץ לביטחון לאומי האמריקאי ג'ון בולטון אמר ביום ראשון כי וושינגטון תשלח נושאת מטוסים נוספת בתגובה לאיומים מאיראן ועל מנת להראות שארה"ב תגיב ב"כוח חסר פשרות" לכל מתקפה.  


מתיחות גוברת עם איראן. בולטון וטראמפ. צילום: רויטרס


כזכור, אמש פורסם כי איראן צפויה להודיע על צעדיה לגבי הסכם הגרעין ביום רביעי הקרוב, אז תמלא שנה ליציאת ארה"ב ממנו. סוכנות הידיעות האיראנית ISNA דיווחה כי טהרן לא מתכוונת בשלב זה לסגת מההסכם לחלוטין, אלא תיסוג מחלק מהתחייבויותיה, כפי שנקבעו בהסכם. 
 
על פי הדיווח, גורם איראני אמר שהמשטר יציג צמצומים קטנים וכללים בחלק מהסעיפים בהסכם הגרעין. הנשיא חסן רוחאני צפוי להודיע על המהלך, שכבר דווח לאיחוד האירופי, שכזכור התנגד ליציאת ארה"ב מהסכם הגרעין. מדובר גם במסר לבריסל, שעליה לעמוד בהתחייבויות שלה לגבי מימוש ההסכם. 
 
ברקע זאת, כאמור, שיגרה ארה"ב אזהרה חמורה לאיראן, כאשר היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון הודיע על שליחת נושאת מטוסים למזרח התיכון "על מנת לשלוח מסר ברור לאיראן לפיה תקיפת ארה"ב או בעלות בריתה תיענה במפגן כוח חסר מעצורים". בולטון ציין כי ההחלטה מגיעה בתגובה להסלמה ולעליה במתח בין המדינות: "ארה"ב אינה מחפשת מלחמה עם המשטר האיראני, אך מוכנה להגיב לכל תוקפנות".

אמש, העריך המודיעין הישראלי כי ישנו שינוי דרמטי בהתייחסות האיראנים להסכם הגרעין ממנו פרשה ארה"ב, לאור הלחץ הכלכלי הכבד בו הם מצויים. בישראל סבורים כי האיראנים דנים בסוגיה לפתיחת ההסכם גם מול המדינות האחרות, כך שיוכלו להפר אותו כפי שממילא ישראל טענה שהם עושים בשנים האחרונות. כמו כן, סבורים בישראל גם כי איראן שוקלת בצורה משמעותית לפגוע בנתיבי סחר בין-לאומי במזרח התיכון בתגובה לסנקציות האמריקאיות, מהלך שעשויות להיות לו גם השלכות ביטחוניות.