איראן מנסה לאתר את מקום הימצאם של שני נעדרי קרב סולטאן יעקוב צבי פלדמן ויהודה כץ, הנווט הנעדר רון ארד והמרגל המנוח אלי כהן בסוריה ובלבנון, וזאת במטרה לעשות בהם שימוש כקלף מיקוח מול ישראל, כך דווח הבוקר (רביעי) בעיתון "אינדיפנדנט" בערבית. על פי הדיווח, מלבד איראן, גם טורקיה נכנסה למה שכונה "קו החיפושים אחר קברי הישראלים בסוריה ובלבנון".
העיתון מצטט מקורות שונים כי גופות הישראלים יכולים היו לעבור ממקום למקום ועלולים להיות גם מחוץ לסוריה או לבנון. לאחרונה טען העיתון הבריטי כי עסקת חילופי האסירים בין ישראל לסוריה נמשכת וישנה התקדמות בעניין החיפוש אחר נעדרי סולטאן יעקוב, זאת לאחר השבת גופתו של זכריה באומל ז"ל. עוד צוין כי החיפושים נמשכים גם אחר שני החיילים הישראלים, המרגל אלי כהן והנווט רון ארד בסוריה ובלבנון.

מקור דיפלומטי מערבי אמר לעיתון כי בניגוד לציפיות, החיפוש אחר כץ ופלדמן לא נערך רק במחנה הפליטים הפלסטיני ירמוק או בפרברי דמשק אלא גם במקומות אחרים וביותר ממדינה אחת. הוא ציין כי במחנה ירמוק נעשה שימוש בנשק כימי במהלך מלחמת האזרחים בסוריה.

אלי כהן. צילום: רענן כהן
אלי כהן. צילום: רענן כהן


האתר הערבי דיווח עוד כי ישראל דחתה בקשה סורית לשחרר שני מרגלים שסייעו לאיראן וחיזבאללה בישראל, בתמורה לגופתו של באומל שנהרג בקרב סולטאן יעקוב במלחמת לבנון הראשונה ב-1982. בחודש אפריל שוחררו שני אסירים סורים במה שהוגדר כמחווה של רצון טוב בעקבות החזרת גופתו של באומל ז"ל.

כזכור, הנווט רון ארד נפל בשבי ארגון "אמל" השיעי בלבנון ב-16 באוקטובר 1986 במהלך תקיפת מטרות מחבלים באזור צידון. בשנת 1988 הקשר עמו ניתק. אלי כהן נחשב למרגל המפורסם ביותר בתולדות מדינת ישראל. הוא נתפס והוצא להורג בסוריה ב-1965. 
 
באומל ז"ל, כץ ופלדמן הוגדרו כנעדרים מאז הקרב במלחמת לבנון הראשונה ב-1982 בכפר סולטאן יעקוב מול דיביזיה 1 הסורית. גופתו של באומל הושבה לישראל בחודש שעבר, במבצע משותף של אגף המודיעין של צה"ל וצבא רוסיה, שארך כשנתיים. 

 נעדרי סולטאן יעקוב: יהודה כץ, זכריה באומל ז"ל וצבי פלדמן. צילום: באדיבות המשפחות
נעדרי סולטאן יעקוב: יהודה כץ, זכריה באומל ז"ל וצבי פלדמן. צילום: באדיבות המשפחות