על רקע המתיחות בין ארצות הברית לאיראן בעקבות הסנקציות האמריקאיות האחרונות, איש הדת האיראני האייתוללה יוסף טבטאחי נג'אד התייחס היום (שישי) לנושאת המטוסים "אברהם לינקולן", שנשלחה למפרץ הפרסי ואמר בדרשה שנשא כי "צי המיליארד שלהם יכול להיות מושמד בטיל אחד". כמו כן, לפי דיווח בסוכנות איסנ"א האיראנית, נושאת המטוסים, שהוצבה במזרח התיכון על ידי ממשל טראמפ, חלפה אתמול בתעלת סואץ. 



סגן מפקד משמרות המהפכה, יאדוללה ג'וואני, האחראי בארגון על הנושא הפוליטי, צוטט מוקדם יותר בסוכנות הידיעות תסנים, כאומר שאיראן לא תקיים משא ומתן עם אויבתה המושבעת ארצות הברית, וכי וושינגטון לא תעז לתקוף את איראן. לדבריו, "האומה שלנו רואה את אמריקה כלא אמינה".



כזכור, איראן הודיעה שלשום לחמש המעצמות החתומות על הסכם הגרעין על החלטתה לסגת ממחויבותה למגבלות על כמות ההחזקה של אורניום מועשר ומים כבדים. הנשיא חסן רוחאני איים כי ארצו תחדש את העשרת האורניום אם לא ייחתם עמה הסכם גרעין חדש בתוך 60 יום. הוא הזהיר כי ביטול ההסכם מסוכן לאיראן ולשאר העולם וכי ארצו תנקוט ב"תגובה קשה" אם דרישותיה לא ייענו.
 

"הציונים ואייפא"ק הפעילו לחץ על ממשל טראמפ לסגת מהסכם הגרעין עם איראן", טען. "לא פרשנו מההסכם, הוא עדיין בתוקף, אך אנו מראים היום את הצד השני של המטבע. ההסכם אומר שאם הצדדים האחרים עוברים על התחייבויות שלהם מותר לנו להוריד את רמת המחויבות שלנו. אנו מעוניינים להציל את הסכם הגרעין".
 
בהודעה של המועצה לביטחון לאומי האיראני נאמר: "איראן לא רואה מחויבות למגבלות כמות ההחזקה של אורניום מועשר או כמות המים כבדים. יש למדינות האחרות 60 יום לכבד את התחייבויותיהן הכלכליות. נמשיך להתייעץ ולהיות בקשר עם החברות הנותרות בהסכם אבל נגיב בחומרה לכל החלטה שאינה אחראית או להחלטה של מועצת הביטחון בעניין".
 
סגן שר החוץ האיראני, עבאס ערקאצ'י, הבהיר כי לעת עתה טהרן לא תיסוג מההסכם אך ציין: "זוהי אופציה שנמצאת על השולחן". שעות ספורות לאחר האיום האיראני הודיע הנשיא טראמפ על הטלת סנקציות חדשות על מגזר המתכות, ענף הייצוא השני בחשיבותו בכלכלה של איראן, לאחר הנפט. בצו שפרסם אוסר טראמפ על יבוא של פלדה, ברזל, אלומיניום ועופרת או על העברה לאיראן של חומרים הקשורים לתחום המתכות. טראמפ גם הזהיר כי ארה"ב לא תסכים שמדינות אחרות יאפשרו למתכות איראניות להיכנס לנמליהן והבהיר: "טהרן יכולה לצפות לפעולות נוספות אם היא לא תשנה את התנהלותה באופן יסודי".
 
בצד הסנקציות והמהלכים הצבאיים כגון העברת נושאת המטוסים והמפציצים לאזור המפרץ הפרסי, טראמפ שלח גם מסר חיובי ואמר: "אני מצפה יום אחד להיפגש עם המנהיגים של איראן על מנת לגבש הסכם, וחשוב מכך, לנקוט בצעדים להעניק לאיראן את העתיד שהיא ראויה לו. אני מקווה בשלב מסוים - כנראה שזה לא יקרה - לשבת ולעבוד על הסכם הוגן. אנחנו לא רוצים לפגוע באף אחד, אנחנו רק לא רוצים שלאיראן יהיה נשק גרעיני".
 
ביום שלישי בלילה התברר כי נסיעתו החשאית של מזכיר המדינה מייק פומפאו, שבגינה ביטל פגישות בגרמניה, היתה לעיראק. פומפאו ציין: "המטרה הייתה לדבר עם ההנהגה העיראקית על בסיס איומים ספציפיים שקיבלנו לגבי פעילות איראנית שמאיימת על המתקנים שלנו, על הגברים והנשים שלנו שמשרתים בעיראק. העיראקים התנהלו באופן נהדר ופעלו להגן על המתקנים האמריקאיים".
 
ההודעה של איראן על נסיגתה מההסכם מביכה את אירופה משום שטהרן נימקה את צעדה בחוסר יכולתם של האירופים לקיים את הבטחתם לאפשר את המשך הסחר עם איראן על אף הסנקציות האמריקניות. ארבע החותמות האירופיות על הסכם הגרעין: צרפת, גרמניה, בריטניה והאיחוד האירופה באמצעות שרת החוץ שלו פדריקה מוגריני. פרסמו הודעה שבה הן מבהירות לאיראן כי הן "דוחות כל אולטימטום" מצידה ויעריכו את כיבוד התחיבויותיה לפי מילוי חלקה בהסכם הגרעין ובאמנה לאי הפצת הנשק הגרעיני. עם זאת, ארבע החותמות מזכירות את התחיבויותיהן, כולל הסרת הסנקציות, לטובת העם האיראני ולהמשיך בהפעלת המנגנון עוקף הסנקציות שיאפשר את המשך הסחר עם איראן.
 
עוד קודם לכן הכריז נשיא צרפת עמנואל מקרון: "איראן חייבת להישאר בתוך הסכם הגרעין". פקיד צרפתי הזהיר כי האירופים יפעילו סנקציות נגד איראן אם לא תמלא אחר ההסכם. שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט הוסיף מצידו כי אירופה ממשיכה לעקוב בדאגה אחרי תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן ופעולתה החתרנית באזור.