סין מתכננת להטיל מכסים בשווי 60 מיליארד דולר על סחורות אמריקאיות, כך מסר היום (שני) משרד האוצר בבייג'ינג בעקבות החלטת וושינגטון להטיל מכסים על סחורות סיניות בשווי 200 מיליארד דולר. סין מתכננת להטיל מכסים על מעל 5,100 מוצרים אמריקאים החל מה-1 ביוני, בצעד שמחריף את מלחמת הסחר שמתנהלת בין המדינות מאז נבחר דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב.



בעקבות הצעד של סין, שהפריך את התקוות להסכם סחר בין שתי המעצמות, ירדו מדדי המניות העיקריים בארה"ב בכ-2 אחוזים. לצד זאת, שער היואן ירד לרמה הנמוכה ביותר שלו מאז דצמבר ביחס לדולר האמריקני, והגיע ל-6.91. 



מוקדם יותר היום, איים טראמפ בציוץ בטוויטר כי במידהו סין תגיב על המכסים החדשים שהטיל בשבוע שעבר על סחורותיה, "מלחמת הסחר תהיה יותר גרועה". הנשיא הוסיף כי "אין סיבה שאזרחי ארה"ב ישלמו על העלאת המכסים". 


"אני אומר בגלוי לנשיא שי ולכל חברי בסין, שסין תיפגע קשות אם לא תגיעו להסכם", כתב טראמפ. "חברות ייאלצו לעזוב את סין למדינות אחרות, יהיה יותר מדי יקר לקנות בסין. הייתה לכם עסקה נהדרת, שכמעט הושלמה, ונסוגתם".

דגלי סין וארה"ב. מה תהיה תגובת האמריקאים? צילום: רויטרס


בתוך כך, הודיע משרד המסחר האמריקני כי שש חברות טכנולוגיה מסין נוספו לרשימת החברות להן אסור לייצא טכנולוגיות רגישות וסחורות נוספות מארה"ב. זאת, לצד חברה פקיסטנית אחת וחמש חברות מאיחוד האמירויות. בהצהרה, מסר משרד המסחר האמריקני כי ארבע מהחברות הסיניות ניסו לרכוש סחורה של ארה"ב באופן שהיה מסייע לתוכנית הגרעין האיראנית.

כזכור, בשבוע שעבר, הורה טראמפ להתחיל בתהליך העלאת מכסי הייבוא על הסחורות המיובאות מסין שטרם עלו המכסים עליהן. כאשר ייצא המהלך לפועל, שווי הסחורות שעליהן יוטלו המכסים עומד על כ-300 מיליארד דולר. כזכור, השבוע הורה טראמפ להעלות את המכסים על כל הסחורות מסין מ-10% ל-25%. 
החלטתו של נשיא ארה"ב הגיעה לאחר ששיחות הסחר בין שתי המדינות, שהתנהלו בחודשים האחרונים, כשלו. בתקשורת הסינית פורסם כי ישנם שלושה נושאים עיקריים עליהם המדינות לא מסכימות, ביניהם העלאת המכסים.