ד"ר אמילי לנדאו, מנהלת הפרויקט לבקרת נשק וביטחון אזורי במכון למחקרי ביטחון לאומי, אמרה הבוקר (שלישי) ב-103FM כי הגברת העשרת האורניום פי 4 על ידי איראן היא "אקט של ייאוש". בראיון לתוכניתה של אילה חסון, אמרה לנדאו כי מדובר בפרובוקציה בעקבות כישלונה של טהרן "לתקוע טריז" בין ארצות הברית לאיחוד האירופי.
 
"אנחנו יודעים על כך מעט מאוד פרטים על ההודעה של האיראנים אך נראה שהם עדיין לא הגיעו ל-300 קילוגרם של חומר מועשר לרמה נמוכה, כפי שמותר להם בהסכם. לכן עדיין לא מדובר בהפרת ההסכם אך מדובר בצעד פרובוקטיבי נוסף מצדם", אמרה המומחית.

להערכתך ההצהרה שלהם תוביל להסלמה?

"אנחנו רואים במפרץ עלייה במתיחות וסוג של הסלמה. איראן מאיימת גם בהקשר הגרעיני שתעבור גם את ה-300 קילוגרם. להערכתי האיומים הללו נוצרו מתוך אקט של ייאוש. המשטר מרגיש את הלחץ הכלכלי של ארה"ב ואין לו הרבה קלפים כדי לנסות לשכנע את האירופאים לחזור לעסקאות עמו. מנגד, הם מאוד זהירים ומודעים לעוצמה האמריקאית".
 


הם יודעים שהנשיא האמריקאי הוא בלתי צפוי ושיש לו תמיכה.
"בינתיים הפעולות של טראמפ מול איראן הן די נורמליות בניסיון להרתיע. לצד זה הוא מדבר על רצונו לחזור למשא ומתן".

אין ספק, היכולת שלו לכופף את האיראנים מעוררת הערכה בהקשר הזה. יכול להיות שאם הם ימשיכו לעצבן אותו הוא יפעל.
"זה תלוי באיראנים. בינתיים הם זהירים. הם רואים שהאירופים לא מתייצבים לצידם אלא להיפך. הם לא מצליחים לתקוע טריז בין האמריקאים והאירופים וטקטית הסלמת הרטוריקה לא כל כך עובדת. נמתין ונראה מה הם יעשו בשבועות הקרובים".

כור המים הכבדים באראק, איראן. צילום: רויטרס
כור המים הכבדים באראק, איראן. צילום: רויטרס



כזכור, דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית באיראן, בהרוז קמאלונדי אומר אתמול  לסוכנות הידיעות תסנים כי איראן הגבירה את העשרת האורניום ברמה נמוכה פי-4, זאת לאחר שטהרן הכריזה במהלך החודש על עצירת חלקים מהסכם הגרעין עם המעצמות. תחת ההסכם, לטהרן היה מותר להעשיר אורניום עד רמה של 300 ק"ג.

במסיבת עיתונאים הוסיף קמאלונדי, כי אין מדובר בעלייה בשיעור ההעשרה או הסרכזות. "איראן יכולה להגיע בקלות ל-190 אלף swu", אמר. "הכפלת ההעשרה ב-4 פעמים מהווה מסר לצד השני. נוכל להכפיל את הסרכזות באותו שיעור". לדבריו, סוכנות האנרגיה האטומית באיראן הודיעה לסבא"א שאין להם כוונה לסגת מהסכם הגרעין.