"זריף שוב משקר. איראן היא זו שמאיימת בגלוי בהשמדה", כך אמר הערב (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו בסרטון שפורסם בחשבון הטוויטר שלו. עוד נאמר בסרטון: "ראשי המשטר מאיימים יום יום בהשמדת ישראל. איראן מנסה להתבסס צבאית בסוריה, והיום פורסם שהיא מאיצה את תוכנית הגרעין שלה. אני חוזר ואומר: לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני שיסכן אותנו ואת העולם כולו".



מוקדם יותר היום, יו"ר הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית באו"ם יוקיה אמאנו אמר כי "איראן מימשה את איומה והאיצה את ייצור האורניום המועשר". עם זאת, יו"ר הסוכנות לא הרחיב לגבי הזמן שייקח לטהרן להגיע לגבול המותר להעשרת אורניום על פי הסכם הגרעין עם המעצמות. היום צפוי שר החוץ הגרמני הייקו מאס להיפגש בטהרן עם הנשיא חסן רוחאני ולשוחח עמו על עתיד הסכם הגרעין. "אנחנו האירופים משוכנעים ששווה לנסות לשמור על הסכם הגרעין", אמר מאס וקרא להמשיך בדיאלוג.



בתוך כך, הכחיש דובר משרד החוץ של איראן, עבאס מוסוי, דיווחים על תוכניותיה של טהרן לרכישת מערכת טילי S-400. "לא הגשנו בקשות לרוסיה לרכישת S-400", הדגיש הדובר. את הדברים אמר בתגובה לדיווחים בסוכנות "תסנים" האיראנית, לפיהם טהרן תבקש לרכוש מרוסיה את מערכת ההגנה האווירית S-400.

"אנחנו לא מרגישים צורך במערכת זו לעת עתה", אמר מוסוי, והוסיף כי מערכות ההגנה האווירית שפותחו על ידי מומחים איראנים לא פחות אמינים מאשר מערכות זרות. הדובר הביע עוד את הכרת התודה לרוסיה על עמדתה ביחס להסכם הגרעיני של איראן. לדבריו, "הרוסים והסינים הוכיחו את מחויבותם להסכם הגרעין, הן במלים והן במעשים". אף על פי שלרוסיה ולסין יש מגבלות משלהן, הן הציגו ויישמו "יוזמות טובות" לאינטראקציה עם איראן, הוסיף מוסוי, אך סירב למסור פרטים נוספים על היוזמות.
באוגוסט 2016 הודיע ​​שר ההגנה של איראן דאז, חוסיין דהקאן, כי רוסיה הציעה לאיראן את מערך ההגנה האווירי המתקדם S-400 ומערכות אחרות, אך טהאן לא התכוונה לרכוש אותן. איראן קיבלה את מערך ההגנה האווירי S-300 מרוסיה ביולי 2016 והקימה את מערך הטילים כעבור חודש. על פי החוזה שנחתם ב-2007, רוסיה נדרשה לספק לאיראן לפחות חמש מערכות הגנה מסוג S-300, אך לאחר סירוב ראשוני למכור את המערכת החלו מומחים איראניים לייצר גרסה מקומית, הידועה בשם Bavar-373.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף תקף אתמול את מדינות המערב על דבריהם של בכירים אירופים שהביעו דאגה ביחס לתוכניות הצבאיות של איראן, ואמר: "אירופה לא במקום שבו היא יכולה לבקר את איראן, אפילו לא בתחומים הקשורים לתוכנית הגרעין". עם זאת, בישיבה של ועדת החוץ והביטחון של הפרלמנט בטהרן הוסיף זריף כי הביקור הצפוי של שר החוץ הגרמני לארצו בא "במטרה להשאיר את הסכם הגרעין עם הישארות שלוש המדינות האירופיות בהסכם". הוא הדגיש: "האירופים ושאר הגורמים שחתמו על ההסכם צריכים לחדש את הקשרים הכלכליים עם איראן, ולא, נפרוש מכל ההתחייבויות שלנו וננקוט צעדים בתגובה".

צילום: רויטרס

 
זריף אף גינה את ארה"ב על מה שכינה "מלחמה כלכלית בוטה" נגד אזרחי איראן, ואמר כי הרפובליקה האסלאמית מנסה לפעול בשיטות דיפלומטיות.
השר ציין כי בעוד שממשלות מסוימות, כמו גרמניה, חדלו למכור את הנשק הסעודי המשמש להפצצת אנשי תימן, שאר המדינות האירופיות לא הצליחו לעשות זאת. "באופן כללי, המערב אִפשר למשטרים עריצים באזורנו לבצע פשעים", טען.
במקביל, ממשיכים בכירים איראנים בהצהרות לוחמניות. ראש המועצה לאבטחת האינטרסים של המשטר מוחסן רזאאי אמר: "איראן לא תאריך אפילו ביום אחד את תקופת החודשיים שניתנו לחתומים על הסכם הגרעין כדי למלא אחר מחויבותם". על רקע המתיחות במפרץ הפרסי הציגה איראן מערכת הגנה אווירת חדשה, שעל פי הודעתה "מסוגלת לנטרל שש מטרות במקביל".
 
אתמול החל בים הבלטי תרגיל ימי שנתי גדול של ברית נאט"ו בהשתתפות של 50 ספינות, 36 מטוסים, שתי צוללות ו־8,600 אנשי צוות מ־18 מדינות, בהן ארה"ב, בריטניה, טורקיה, גרמניה, צרפת, ספרד, אסטוניה ופולין. התרגיל נועד לבחון את יכולת הגמישות ושיתוף הפעולה בין המדינות בתחומי ההגנה האווירית, לוחמה נגד צוללות ומוקשים ופשיטות מהים. 
 
"אף מדינה לא יכולה לעמוד לבד מול אתגרי היום, אנחנו חזקים יותר יחד", אמר מפקד התרגיל, אדמירל משנה אנדרו לואיס מהצי השני האמריקאי. רוסיה שלחה שתי ספינות קורבטה וספינת טילים קטנה לאזור כדי לעקוב אחרי התרגיל הסמוך לגבולותיה.