נשיאה לשעבר של מצרים, מוחמד מורסי, נקבר הלילה בבית קברות במזרח קהיר, זאת לאחר שהוועדה לרפואה משפטית הודיעה שסיימה את עבודתה, כך לפי דיווח הבוקר (שלישי) ברשת סקיי ניוז בערבית. כלי התקשורת במצרים דיווחו אמש כי מורסי בן ה-67 מת לאחר שהתעלף במהלך דיון בעניינו בבית המשפט. מותו נקבע מאוחר יותר בבית החולים.

לטענת אחמד מורסי, בנו של הנשיא לשעבר, הרשויות במצרים סירבו לאפשר לקבור אותו במחוז שרקיה - שם מתגוררת המשפחה. בני משפחה נכחו בהלוויה.

מקורות משפטיים מסרו כי מורסי נראה בריא בדיון ולאחר שקיבל מהשופט רשות דיבור, נשא דברים במשך 25 דקות. לפתע הוא איבד את הכרתו והתמוטט. הוא פונה לבית חולים, שם נקבע מותו. לאחר המקרה שב בית המשפט לדון בתיקי 22 הנאשמים האחרים, חברי האחים המוסלמים, המואשמים במסירת מידע מודיעיני לקטאר ולחמאס.
 
מורסי עלה לשלטון במצרים לאחר גל המהפכות בעולם הערבי והמוסלמי ב־2011, שכונה האביב הערבי, ולאחר שנבחר לתפקיד בבחירות הדמוקרטיות הראשונות והיחידות שהתקיימו במדינה. עם זאת, בשנות שלטונו ניסה מורסי לנצל את השלטון לטובתו ולטובת מפלגתו האחים המוסלמים, התעמת עם בית המשפט העליון וניסה לשנות את חוקת המדינה כדי לצבור כוח. 

מורסי. צילום: רויטרס

 
לאחר כשנתיים של עימותים עם מוקדי הכוח הנוספים במדינה החל גל הפגנות נגד שלטון מורסי והאחים המוסלמים. ב־2013 התערב הצבא והדיח את הנשיא. בסך הכל כיהן מורסי כנשיא מצרים כשנה בלבד - בין יוני 2012 ליולי 2013. לאחר הדחתו נעצר מורסי על ידי צבא מצרים ובמקביל החל הצבא במבצע טיהור נגד פעילי האחים המוסלמים, והתנועה הוצאה מחוץ לחוק. מאז התנהל משפטו של מורסי באשמת ניסיון דיכוי ההפגנות וטבח מפגינים.
 
באפריל 2015 גזר בית המשפט על מורסי 20 שנות מאסר ללא אפשרות לחנינה בגין מעשי אלימות, חטיפה ועינויים באירועים שקדמו להפיכה ב־2013. חודש לאחר מכן גזר עליו בית המשפט עונש מוות, ובשנת 2016 הוסיף 40 שנים נוספות. בסופו של דבר בוטל עונש המוות, אולם מורסי היה אמור לרצות עונש מאסר מצטבר של 60 שנים בכלא המצרי.
 
לאחר הדחתו של מורסי מינה הצבא את מי שהיה אז שר ההגנה של מצרים, עבד אל־פתאח א־סיסי למחליפו, והוא ביטל את שארית הרפורמות שנערכו בתקופת המעבר בין הדחת חוסני מובארק לבין עלייתו של מורסי. נוסף לכך, מאז עלייתו של א־סיסי ובמקביל לניהול המשפט נגד מורסי, ביטלה התביעה את מרבית האישומים נגד הנשיא המודח מובארק והוא אף שוחרר למעצר בית בשנים האחרונות.
 
נשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן ספד אתמול למורסי ואמר: “אני רוצה לבקש את רחמי האלוהים על אחינו מורסי השאהיד. סיסי האכזר, שהשתלט על מצרים, הוציא להורג עד כה 50 בני אדם, והמערב תמיד שתק לאחר ההוצאות להורג האלו. אני רוצה להביע את תנחומי למשפחתו של מורסי ולעם המצרי כולו”.